Велоеволюция в Бургас
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Велоеволюция в Бургас

"Интегриран градски транспорт на Бургас"

Велоеволюция в Бургас

Системата от общински велосипеди в града се превръща във все по-удобен начин за придвижване

Десислава Лещарска
13248 прочитания

"Интегриран градски транспорт на Бургас"

© "Интегриран градски транспорт на Бургас"


Системата от общински велосипеди в Бургас все още набира популярност - тя се използва предимно през летните месеци от около 120 - 150 души на ден.

Само за две години общинските велосипеди в Бургас се развиха от тромава система с няколко станции, обслужвани от служител, до изцяло автоматизиран и удобен за колоездачите механизъм. Проектът, наречен от общинската администрация "Вело Бургас", е финансиран почти изцяло с нейни средства и подпомогнат от частни партньори. Към днешна дата той предлага около стотина колелета на десет места в града, работи 24-часа в денонощието, а заплащането става чрез "велокарта", СМС или чрез ПОС терминал. Въпреки устойчивия ръст на приходите от наема на общинските велосипеди - 30% на годишна база, за община Бургас системата има значение за повишаването на качеството на живот в града. Следващият етап в развитието на "Вело Бургас" е изграждането на система за отдаване на електрически велосипеди, но най-вече оптимизация на системата от велоалеи, която в момента страда от същите недостатъци като столичната.

Експериментално начало

"Вело Бургас" започва своето функциониране през 2013 г. "В първоначалния си вид системата беше изпълнена не особено адекватно за днешно време - служител обслужваше всяка станция, велосипедите не бяха удобни, таксуването беше не особено ясно, извън летните месеци системата беше спирана и не работеше. Колелата под наем не бяха лесни и много приятни за ползване, но въпреки това бяха сравнително популярни и потенциалът беше очевиден", коментира Живко Бъклев, жител на Бургас. От общината отговориха, че в началото системата е била "по-опростена", а велосипедите са се отдавали от хора в неравностойно положение като "социален аспект в иновативния проект". Макар и иновативно, решението не е много удобно, а и не позволява денонощен режим на работа. В крайна сметка през 2014 г. системата е автоматизирана, а през 2015 г. стоянките и велосипедите са подменени. Колелетата са българско производство - на фирмата "Крос", като стойността на един окомплектован велосипед е около 1000 лв. Системата е дело на бургаската фирма "Кинк Троник", която през 2014 г. печели награда за изобретение с въпросната разработка.

"Подобреният вариант изглежда съвсем като съвременна подобна система в който и да е град от Западна Европа", казва Живко. Мария Съботинова, урбанист от Бургас, коментира, че екипът, изготвил проекта, се е подготвил добре за това, което ги очаква след неговото начало. "Реално са знаели, че ще се сблъскат с крадене на колела, разбиване на стоянки и ключове и други злоупотреби, но това е рискът на всички системи за велосипедно споделяне. Такъв е имало и при първите системи в Холандия. Важното е, че общината успя да изчака достатъчно време, за да види дали има реален интерес и тогава да надгради, оценявайки загубите през първата пробна година. Сега системата е целогодишна и не се обслужва, както в началото, от човек на всяка стоянка, а чрез електронна система, както е по света. Според мен велосипедите се ползват много, имайки предвид и неприятния бургаски вятър през зимата. Много чужденци (руснаци, които живеят постоянно в Бургас) я използват също, както и туристи през летния сезон", казва Мария. Според нея може да се помисли за подмяна на заключващия механизъм с по-качествен. "Важното е, че системата променя мисленето на хората за методите на придвижване в града. Този процес винаги е най-дълъг и сложен", казва още Мария.

Да наберем скорост

Системата от общински велосипеди в Бургас все още набира популярност - тя се използва предимно през летните месеци от около 120 - 150 души на ден.

Само за две години общинските велосипеди в Бургас се развиха от тромава система с няколко станции, обслужвани от служител, до изцяло автоматизиран и удобен за колоездачите механизъм. Проектът, наречен от общинската администрация "Вело Бургас", е финансиран почти изцяло с нейни средства и подпомогнат от частни партньори. Към днешна дата той предлага около стотина колелета на десет места в града, работи 24-часа в денонощието, а заплащането става чрез "велокарта", СМС или чрез ПОС терминал. Въпреки устойчивия ръст на приходите от наема на общинските велосипеди - 30% на годишна база, за община Бургас системата има значение за повишаването на качеството на живот в града. Следващият етап в развитието на "Вело Бургас" е изграждането на система за отдаване на електрически велосипеди, но най-вече оптимизация на системата от велоалеи, която в момента страда от същите недостатъци като столичната.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

6 коментара
  • 1
    _az_ avatar :-|
    _az_

    Едно добро начало все пак...

  • 2
    tanas2 avatar :-?
    Танас

    И колко лева на час е таксата ?

  • 3
    kosioo avatar :-|
    Константин

    В Добрич бяха монтирани първите вело-стоянки в България през 2013 - 6 стоянки х 5 велосипеда по проект „Йовковият Добрич - съвременна туристическа дестинация". Оттогава системата почти не е работила - колелетата се съхраняват в общината, а в момента стоянките са празни. Дано в Бургас е по-ефективно. Един от най-големите проблеми е липсата на добра велоинфраструктурата, която е предпоставка за засилване интереса към каране на колело.

  • 4
    bilkata avatar :-|
    bilkata

    Бяхме свидетели на прохождането на системата - една от първите велостоянки бяха изградени близо до жилището на родителите ми в Бургас и при гостуване преди 2 г. в началото на лятото използвахме всеки ден велосипедите до плажа и обратно. Определено ни беше по-приятно с тях, отколкото пеш или с колата. Дори малкият ми син се зариби много по велообиколки из града. Самите велоалеи са по-добри от софийските дори и само с това, че на повечето места от тротоарите има наклон за плавно слизане, вместо да се скача по ръбчета (което е удобство и за майките с колички в съседство). От новите велоалеи нямам още впечатления, ще видим това лято. Но си личеше по Коледа как изчистват недомислиците от началото. Мъж ми е запален колоездач и беше голям критикар в началото, но в същото време много хвали самата инициатива и начина, по който постепенно се наглася системата. Само и аз бих препоръчала общинари и архитекти да се съветват по-често с велосипедните общества. Ще е от полза и за двете страни.

  • 5
    bilkata avatar :-|
    bilkata

    До коментар [#2] от "Here Schop":

    Левче на час. Когато имаше служители на стоянките, са ни взимали по 50 ст. за половин час - време, достатъчно да стигнеш от центъра на града до плажа към солниците :) Има и намаления за семейства.

  • 6
    tanas2 avatar :-|
    Танас

    До коментар [#5] от "bilkata":

    Благодарско !


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK