С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
6 16 фев 2016, 11:39, 12667 прочитания

Велоеволюция в Бургас

Системата от общински велосипеди в града се превръща във все по-удобен начин за придвижване

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Системата от общински велосипеди в Бургас все още набира популярност - тя се използва предимно през летните месеци от около 120 - 150 души на ден.
Само за две години общинските велосипеди в Бургас се развиха от тромава система с няколко станции, обслужвани от служител, до изцяло автоматизиран и удобен за колоездачите механизъм. Проектът, наречен от общинската администрация "Вело Бургас", е финансиран почти изцяло с нейни средства и подпомогнат от частни партньори. Към днешна дата той предлага около стотина колелета на десет места в града, работи 24-часа в денонощието, а заплащането става чрез "велокарта", СМС или чрез ПОС терминал. Въпреки устойчивия ръст на приходите от наема на общинските велосипеди - 30% на годишна база, за община Бургас системата има значение за повишаването на качеството на живот в града. Следващият етап в развитието на "Вело Бургас" е изграждането на система за отдаване на електрически велосипеди, но най-вече оптимизация на системата от велоалеи, която в момента страда от същите недостатъци като столичната.

Експериментално начало


"Вело Бургас" започва своето функциониране през 2013 г. "В първоначалния си вид системата беше изпълнена не особено адекватно за днешно време - служител обслужваше всяка станция, велосипедите не бяха удобни, таксуването беше не особено ясно, извън летните месеци системата беше спирана и не работеше. Колелата под наем не бяха лесни и много приятни за ползване, но въпреки това бяха сравнително популярни и потенциалът беше очевиден", коментира Живко Бъклев, жител на Бургас. От общината отговориха, че в началото системата е била "по-опростена", а велосипедите са се отдавали от хора в неравностойно положение като "социален аспект в иновативния проект". Макар и иновативно, решението не е много удобно, а и не позволява денонощен режим на работа. В крайна сметка през 2014 г. системата е автоматизирана, а през 2015 г. стоянките и велосипедите са подменени. Колелетата са българско производство - на фирмата "Крос", като стойността на един окомплектован велосипед е около 1000 лв. Системата е дело на бургаската фирма "Кинк Троник", която през 2014 г. печели награда за изобретение с въпросната разработка.


"Подобреният вариант изглежда съвсем като съвременна подобна система в който и да е град от Западна Европа", казва Живко. Мария Съботинова, урбанист от Бургас, коментира, че екипът, изготвил проекта, се е подготвил добре за това, което ги очаква след неговото начало. "Реално са знаели, че ще се сблъскат с крадене на колела, разбиване на стоянки и ключове и други злоупотреби, но това е рискът на всички системи за велосипедно споделяне. Такъв е имало и при първите системи в Холандия. Важното е, че общината успя да изчака достатъчно време, за да види дали има реален интерес и тогава да надгради, оценявайки загубите през първата пробна година. Сега системата е целогодишна и не се обслужва, както в началото, от човек на всяка стоянка, а чрез електронна система, както е по света. Според мен велосипедите се ползват много, имайки предвид и неприятния бургаски вятър през зимата. Много чужденци (руснаци, които живеят постоянно в Бургас) я използват също, както и туристи през летния сезон", казва Мария. Според нея може да се помисли за подмяна на заключващия механизъм с по-качествен. "Важното е, че системата променя мисленето на хората за методите на придвижване в града. Този процес винаги е най-дълъг и сложен", казва още Мария.

Да наберем скорост

Системата от общински велосипеди в Бургас все още набира популярност - тя се използва предимно през летните месеци от около 120 - 150 души на ден. През пролетта и есента наетите велосипеди са средно 60 на ден, а през зимните месеци - 20. "Въпреки обявените амбиции от общината да превърне колелата под наем в превозно средство до училище или работа беше повече от ясно, че тя ще се ползва основно за велоразходки от туристи или бургазлии, които се качват на колело рядко. Няма как да е различно, след като станциите се броят на пръстите на двете ръце и са концентрирани в центъра, а хората, които карат велосипед ежедневно, съвсем нормално си имат техни собствени", коментира Живко от Бургас.



Основният проблем на системата, а и на велосипедистите в града, е спорната реализация на новоизградената инфраструктура. В огромната си част новите велоалеи, направени по проекта за интегриран градски транспорт на Бургас, са просто маркировка върху съществуващите вече тротоари. Често това води до конфликт между колоездачите и пешеходците. Това се съчетава с недомислени детайли като високи преходи на бордюрите, нерегулирани кръстовища и неподходящия избор на маршрути. Проблемите на града в това отношение са същите като на всички големи градове в страната и само с усилията на администрацията, гражданите и неправителствения сектор качеството на веломрежата може да се подобри с времето. От община Бургас уточняват, че алеите в града в момента са с дължина около 60 км (в двете посоки). Четирикилометровата велоалея до природозащитен център "Пода" е последната, израдена по проекта за интегриран транспорт. "Намерението ни е да я продължим до квартал Крайморие, а в перспектива да стигне и до Созопол. За целта кметът Димитър Николов вече е говорил с колегите си Панайот Рейзи и Иван Алексиев. Това би било от полза за развитието на услугите, включително туристически, за целия Бургаски регион", казват от кметството на града.

Какво може да се подобри


Мария Съботинова посочва, че дължината на веломрежата не е най-важното в случая. "Колкото и километри да е дълга тя, мисля, че по-важно е качеството на настилката, разположението на самите алеи - обикновено по тротоарите, което в никакъв случай не превъзпитава шофьорите да са по-толерантни към всички други на пътя, нито пък да станат част от велосипедистите. Също така ширината на алеите е санитарният минимум според правилника, което е недостатъчно за реалното разминаване на два велосипеда по двупосочни алеи, еднопосочните са по улици, където или не минават велосипедисти, или пък поради многото гаражи, превърнати в разни обслужващи обекти, велосипедистите не могат да използват алеята (спрени автомобили върху алеите, маси, столове и други пречки, поставени върху алеите). Качеството на настилката е много лошо, месеци след изграждането им те са напукани, с дупки, заобикалят стълбове, билбордове и други препятствия. Като цяло смятам, че новите велоалеи трябва да бъдат проектирани с велосипедисти и НПО, които се занимават с тази дейност, за да не се окаже, че системата е там, но никой не може да я използва за градско придвижване - освен в Морската градина и по пешеходните улици.

Подобряването на условията за придвижване с велосипед е неразривно свързано с целите на системата от общински велосипеди. А те са: покачването на нивото на здравословното състояние на гражданите, понижаване на нивото на замърсяване на въздуха, също така изграждане на култура у всички участници в движението. Идеята е един ден велосипедите да бъдат органична част от градския транспорт на Бургас - както е във всички добре развити западноевропейски градове. Началото вече е положено.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Другият Югозапад 1 Другият Югозапад

Благоевград често остава в сянката на столицата в статистически най-богатия район в България

6 дек 2019, 3439 прочитания

Акцентираме на отличното обслужване и пълно организационно съдействие Акцентираме на отличното обслужване и пълно организационно съдействие

Светлин Якимов, маркетинг мениджър на "Регнум Банско апарт хотел и СПА"

6 дек 2019, 1076 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Капитал градове" Затваряне
Кризата в Крим срина круизните пътувания в Черно море

През 2015 г. пристанище Бургас е посрещнало 5 туристически кораба при планирани 31

Още от Капитал
Букурещ - по-големият офис събрат

Румънската столица има по-ликвиден пазар, повече инвеститори и по-големи наематели

"Светкавична война" увеличи отново парите за партиите

Увеличението на държавната субсидия ще разхлаби финансовата примка за опозицията

Походът на електробусите

През 2020 г. се очаква доставката на близо 300 превозни средства на ток за градския транспорт в големите градове

Дигиталният фронт на търговската война: Шампанско и данъци

Франция е първата, но не единствената държава, която планира данък върху тех компаниите въпреки заплахите на САЩ от ответни мерки

20 книги в навечерието на 2020

Списък с книги от последните месеци и все още непреведени световни заглавия

Кино: "Славни времена"

Романс по френски с пътуване в човешкото време

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10