Когато се говори за бизнеса в Пловдив, първото, което хората се сещат, са индустриите - машиностроене, хранителна промишленост, селско стопанство, козметика, химия. И наистина именно те са емблемата на втория по големина град в България, който и в момента продължава да привлича нови индустриални компании. През последните няколко години обаче към града погледнаха и други фирми. И така редица компании, специализирани в областта на информационните технологии и аутсорсинга, избраха именно Пловдив, за да развиват своята дейност. Резултатът - спад на младежката безработица и намаляване на миграцията към София.
Малки и големи
Динамиката на Пловдив го определи като втори по значимост в IT и аутсорсинг секторите с вече над 4000 заети по преценки на "Индъстри уоч". По-голямата част от тези работни места - над 2500, са в големите компании. Другите са в малки фирми с персонал от по няколко души, които по един или друг начин пак са обвързани с "големите", защото често се явяват техни подизпълнители. "Ако си програмист, имаш два пътя на развитие. Единият е да изкарваш много добри пари от заплата във фирма. Вторият е да направиш собствен екип и да търсиш финансиране от фонд или от приятел - бизнес ангел, както сега се казва. И много често тези два пътя се преплитат - може да си работил за някого и в един момент той ти предлага: защо не опиташ сам, аз ще ти помогна на старта с малко пари. В сектора има изразен глад за таланти", казва Георги Стоев. В тази ситуация всяка фирма се стреми да си запази добрите кадри. Георги Гроздев - управител на динамичната софтуерна компания Viscomp, внимателно следи кариерното развитие на своите специалисти. "Когато усетя, че някой от моите таланти иска да тръгне по свой път, аз го изпреварвам и му казвам: време ти е да опиташ сам, аз ще те подпомагам с моите връзки и с работа за мои клиенти, а другото, което намериш в повече - то е за тебе. Така най-често стартиращите софтуерни компании не прекъсват бизнес връзките с фирмата майка", казва Георги Гроздев.Но дори и с високите темпове на развитие на IT и аутсорсинг бизнеса Пловдив няма да стане Силиконова долина, в която всички ще се занимават с програмиране. Това не е в традициите на многоотраслевата икономика на региона. Секторът остава сравнително малък в сравнение със заетите в преработващата индустрия и в следващите 10 - 15 години Пловдив се очертава да бъде най-индустриалният град на България.

Традиционните индустрии
Голямото предимство на икономиката на Пловдивска област е многоотраслевата й структура - предимно в традиционните индустрии, развити тук от десетилетия. Или както Георги Стоев казва - Пловдив вече е "двигателят" на преработващата промишленост на България. Особено интересни са процесите в машиностроителния отрасъл. Градът не само изнася машини за Германия и целия Европейски съюз и словосъчетанието "български машини" вече е натоварено с отличен имидж. Нещо повече - машиностроителни предприятия вече изнасят някои нискоквалифицирани дейности в Германия и Италия - заготовки в голямо серийно производство, защото там намират по-добри ценови условия. А за себе си оставят дейности с по-висока добавена стойност в две направления - развойна дейност, създаване на нови продукти и монтиране на крайния продукт. В перспектива е реално да се очаква, че Пловдив ще създава продукта за машиностроителния сектор, а самите заготовки да се правят някъде другаде. Което опровергава мита, че България върви към специализация в процеси с ниска добавена стойност.
Достъп до работна ръка
На час път от Пловдив живеят около 600 - 700 хил. души, повече от половината - в трудоспособна възраст. Това е ресурс, който може би ще помогне за балансиране на търсенето и предлагането на работна сила в областта. С бурното развитие на "Тракия икономическа зона" се видя, че трудно се запълват откритите работни позиции. Което в краткосрочен аспект ще доведе до това, че потенциални инвеститори ще преразгледат своите намерения.Така че това са два допълващи се процеса - "Тракия икономическа зона" ще се разширява все по на изток и малко на юг, и малко на север, може би и към Пазарджик, със сигурност Хасково. До двата града се пътува за 40 минути. Заедно с това ще продължава силният инвестиционен интерес към Пловдив, но вече компаниите ще се интересуват от конкретни индустрии. Няма да има просто приток на всякакви инвеститори - вероятно ще бъдат в машинстроителния сектор заради добрите партньорства, които ще имат с български фирми, а българските фирми ще се отворят към партньорства с чуждестранни компании заради по-добрия маркетинг. Това е една от тенденциите в следващите 5 - 7 години.
Когато се говори за бизнеса в Пловдив, първото, което хората се сещат, са индустриите - машиностроене, хранителна промишленост, селско стопанство, козметика, химия. И наистина именно те са емблемата на втория по големина град в България, който и в момента продължава да привлича нови индустриални компании. През последните няколко години обаче към града погледнаха и други фирми. И така редица компании, специализирани в областта на информационните технологии и аутсорсинга, избраха именно Пловдив, за да развиват своята дейност. Резултатът - спад на младежката безработица и намаляване на миграцията към София.
3 коментара
Втори по заетост в ИТ секторът е гр.Варна, а не Пловдив!
Пловдив е 3-те по големина аутсорсинг център след София и Варна.
Пловдив е 3-ти по големина индустриален район след София и Стара Загора.
Причината за инструктивните статии на Прокопиев:
- Купил е терени в Пловдив, където иска да срои офиси. Цялат патардия е да излъже банките да кихнат пара, с която да постри офисите, после има схема с която може да открадне половината кредит за него си, а остатъка да връща фалиралият оператор на офиса, който разбира официално няма да има нищо общо с него.
- На прокопиев Стара Загора му е трън, защото притежава 500 МВ ВЕИ, на които им клъцнаха еврейските цени. В същото време американците не дават перце да падне от ТЕЦ-овете, които покдрепят Стара Загора. Пропокиев не иска Стара Загора да е най-богатият град, а иска той да гушка кинтите за него си - още и още ВЕИ, на още по-високи цени, чийто смъртен враг са ТЕЦ-овете, които произвеждат 20 пъти по-евтино.
Така, че не очаквай от тази корпоративна медия Капита/Дневник нещо обективно.
Поредната поръчкова и елементарна статийка тип "Пловдив е Номер 1".
Вече се чудя дали кметът на Пловдив не е този на Бургас...?