С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
6 окт 2016, 11:00, 7025 прочитания

Николай Димитров: За пръв път наш робот отива на работа в Южна Корея

Ръководителят на отдел "Монтаж на роботи" в "Милара интернешънъл" пред "Капитал"

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Този текст е част от специалното издание на "Капитал" Регионален бизнес: Пловдив. Още за развитието на бизнеса в отделните региони в страната може да откриете тук.
Пловдивската компания "Милара интернешънъл" е специализирана в производството на роботи в областта на полупроводниковата индустрия и микроелектрониката. През 2013 г. оборотът на компанията е 4.5 млн. лв., през 2015 г. е 12 млн. лв. Основна част от производството на "Милара" - около 75%, е за износ, а основните пазара на фирмата са Китай, Сингапур, САЩ и ЕС. Разговаряме с Николай Димитров, който е ръководител на отдел "Монтаж на роботи" в дружеството.

Господин Димитров, какви роботи произвежда "Милара" в Пловдив?
- В Пловдив произвеждаме две серии роботи, предназначени за полупроводниковата индустрия. Първата серия се нарича "Диамант", която е от 10 години на пазара. Втората е "Екип" (Equipe). Тази серия бе купена от "Милара" в края на 2013 година, но това е марка, която е повече от 20 години на пазара и нейните над 300 хил. робота вършат отлична работа в различни заводи в целия свят. Мисля, че компанията купи тази утвърдена американска марка, за да й вдъхне нов бизнес живот.


Какви са предизвикателствата при производството и съживяването на два вида роботи?
- Най-напред трябваше да се справим с производството. Назначихме повече хора, които работят в нашия отдел. И понеже роботостроенето е доста специфично - изисква специални знания и умения - първо започнахме да обучаваме студенти. Направихме зала с робота от серията "Екип" в Техническия университет - филиал Пловдив, подарихме също така различни сервозадвижвания, мотори и реално в нашия отдел вече идват по-подготвени хора. Това са инженери, които са работили с роботите "Екип" и "Диамант", писали са дипломни работи за тях, познават ги. Те вече могат не само да създават роботите чисто физически, но и да ги настройват и да ги съживяват.

По какво се разбира, че един робот вече е жив, кога "мъртвата" машина става "жива"?
- Оживелият робот се движи, това ще бъде работата през целия му живот, който може да продължи 10 и повече години. В Пловдив сме четирима специалистите, които съживяваме роботи. Разбира се, съживяването не става с библейските думи "Стани, Лазаре", иска се работа по програмиране и настройки. Но съживеният робот още не може да тръгне към работното си място. Преди това го подлагаме на едноседмични изпитания за надеждност. Те включват 72-часов механичен тест и стресов тест на целия механизъм. Той е със завишени параметри на 150% от това, което роботът реално ще работи. Правим и 12-часов тест за това как роботът мести прецизно в пространството силициевите пластини - точно това е работата, за която той е създаден. Караме робота да се върне точно 100 пъти на едно и също място в пространството, снимаме го постоянно и отчитаме - позволената разлика е 25 микрона. И тогава му издаваме "свидетелството за раждане" - всеки робот си има документация, която му служи през целия работен живот.

Къде отиват на работа пловдивските роботи?
- Най-големият ни пазар е Китай, Сингапур. За пръв път през октомври ще изпратим на работа наш робот и в Южна Корея. Практиката ни е, когато стъпваме за пръв път на даден пазар, да изпратим специалисти, които ще обучават работещите с нашия робот. Така че сега се готвим за обучение на корейци. Това ще стане на английски език. В Пловдив обучаваме робота за бъдещата му работа, записваме всичко в паметта му и след стандартните изпитания ще го изпратим на работното му място.



Всеки робот има ли си име? И колко струва един робот?
- Всеки робот си има най напред фамилия - "Диамант" или "Екип". А серийният му номер е "името" - той носи информация за производството на машината. При нас най-големият робот е най-скъп, а най-малкият - най-евтин. Но това не е пазарно правило изобщо. Цената зависи от това какво се изисква и какво може да прави роботът. Нашите са в ценовия диапазон от 18 до 40 хил. долара.

Каква гаранция дава на своите роботи?
- Обикновено е година или две - въпрос на договор с купувача. Много от клиентите си купуват също така удължена гаранция и т.нар. сервизна гаранция - с нея уточняваме кой какво може да поддържа по робота. Част от поддръжка може да я прави сам клиентът, а за някои неща ние трябва да извършим поддръжката. Добре поддържаните наши роботи работят от създаването им досега.

Интервюто взе Михаил Ванчев
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

От гларус на гларус, и от авер на авер 1 От гларус на гларус, и от авер на авер

Интересът към крафт бирата във Варна расте благодарение на усилията на представителите на бранша

29 юни 2019, 2486 прочитания

Трансформирай това Трансформирай това

Разплащанията ще стават все по-евтини, бързи и прозрачни благодарение на новите бизнес модели, но и на блокчейн технологията

29 юни 2019, 1709 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Капитал градове" Затваряне
Американската Sibiz започва да строи офис за 15 млн. лв. в Пловдив

С година закъснение хардуерният разработчик все пак направи първа копка на мащабния си проект

Голямата енергийна измама

Защо борсовата цена на електроенергията в България е най-висока и как може да се поправи секторът

София провали идеята за велоконцесия

Сбъркана философия в основата й превърна конкурса в битка за рекламни площи на няколко играчи в бранша

"Съгласие" купи животозастрахователния портфейл на "Дженерали" (коригирана)

Сделката е сключена в началото на декември, след като италианската компания обяви, че в България ще се съсредоточи само върху общото застраховане

Индексите на борсата започнаха седмицата с ръст

"Стара планина холд" реализира най-голям ръст след съобщението за дивидент

Ново място: "КО-ОП"

Коуъркинг пространството отваря врати с амбицията да среща различни професионалисти, публики и изкуства

Да снимаш Пабло

"Пикасо – погледът на фотографа" в Барселона разказва чрез снимки личния живот и творческия процес на Пабло Пикасо