Бизнесът ще помогне на община Стара Загора за новата индустриална зона
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Бизнесът ще помогне на община Стара Загора за новата индустриална зона

Бизнесът ще помогне на община Стара Загора за новата индустриална зона

Най-логичното място за изграждането на бизнес парка е в източната част на града

8221 прочитания

© Сашка Панайотова


Този текст е част от специалното издание на "Капитал" Регионален бизнес: Стара Загора, Сливен, Ямбол. Още за развитието на бизнеса в отделните региони в страната може да откриете тук.
От четири възможни терена за обособяването на новата зона общината избра този до магазин "Метро".

Стара Загора да привлече нови инвестиции в областта на високотехнологичните производства, като изгради нова индустриална зона "Загоре". За това настояват представителите на бизнеса в лицето на Клуба на работодателя в града. Възможностите за индустриалното развитие на региона бяха обсъдени на форум, в който взеха участие министърът на икономиката Емил Караниколов, представители на анализаторската компания "Индъстри уоч", общинското и областното ръководство и образователни институции.

"Основно предимство на Стара Загора, която има традиции в машиностроенето, електротехниката и електрониката е, че тук има голям потенциал за развитие на високотехнологични, модерни предприятия", е заключението на екипа от "Индъстри уоч", който представи анализ на икономическото състояние и перспективите пред Стара Загора. Друго предимство според специалистите е, че 36% от работещите в Стара Загора са ангажирани в машиностроенето – сферата с най-силен експортен потенциал. "Стара Загора е сред малкото български градове, чието население не намалява с годините", казва кметът Живко Тодоров. Според него основен проблем е, че голяма част от младите и високо образовани хора на града остават в София след завършването на образованието си или заминават за чужбина. Общинското ръководство се надява чрез привличане на инвестиции във високотехнологични производства този проблем да бъде разрешен и младите хора да получат достатъчно добра мотивация за развитие в родния си град.

"Осъществихме контакти с инвеститори от Германия, които заявиха принципния си интерес за инвестиции в България и по-конкретно в нашия град", каза на срещата председателят на Клуба на работодателя Димитър Гайдаров. Бъдещите инвеститори са поставили условие да им бъдат предоставени подходящи парцели с прилежаща към тях инфраструктура, като са подчертали и нуждата от висококвалифицирани специалисти.

Възможности за финансиране

Новата индустриална зона в Стара Загора може да бъде изградена на принципа на публично-частното партньорство. Готовност за това имат както община Стара Загора, която ще предостави общинска земя, така и представители на старозагорския бизнес, които са заявили желание да изградят инфраструктурата. "Българска банка за развитие скоро ще бъде под управлението на Министерството на икономиката. Тя би могла да осигури финансиране за такива проекти", каза министър Караниколов. "Основен проблем за изграждането на новата индустриална зона на този принцип остава Законът за публично-частното партньорство. Този закон не дава добри възможности, той само препраща към Закона за обществените поръчки", категорични са кметът на Стара Загора Живко Тодоров и представителите на бизнеса в града. Те настояват за промяна на законодателството в тази посока.

Терени с потенциал

"Регион Стара Загора има много добри шансове за бързо индустриално развитие. Необходима е обща визия и консенсус за посоката на развитие през следващите години", е мнението на Георги Стоев от "Индъстри уоч". Според него градът има нужда от индустриална зона от нов тип по подобие на държавната "Божурище" в София, на частните "Раковски" и "Марица" в Пловдив. За развитието на високотехнологични производства няма да бъдат необходими голям брой хора. По-скоро ще трябват висококвалифицирани специалисти. По данни на анализаторската компания Стара Загора е третият по значимост пазар на труда в Южна България след София и Пловдив.

Според "Индъстри уоч" най-логичното място за изграждането на новата индустриална зона е в източната част на града, в близост до магазин "Метро", където общината притежава 99 дка земя и възможност за разширение (бивше опитно поле). Второто предложение е свързано с оформената вече индустриална зона в близост до с. Еленино. Там общината притежава 206 дка земи, но зоната не е достатъчно подходяща с оглед на неясните перспективи за разширение и недобре развитите комуникации. Третото предложение на анализаторите от "Индъстри уоч" е индустриалната зона да бъде изградена в западната част на града – между квартал "Железник" и с. Богомилово. Като добра възможност те посочват и площадката на бившия Азотноторов завод. Тя е с площ 2000 дка и притежава цялата налична структура. Недостатъкът там е, че пътищата са частна собственост и трябва да бъдат откупени от общината.

Летище или индустриална зона

"Старото летище на града също дава добри възможности за изграждане на нова индустриална зона", казва Живко Тодоров. Отличните комуникации на това място са основното му предимство. Тодоров е обсъдил тази възможност с министъра на икономиката и с представители на старозагорския бизнес, макар че доскоро плановете бяха на това място да бъде изграден логистичен хъб и дори се обсъждаха възможностите за реализиране на проекта с потенциални инвеститори. По тази причина идеята за изграждането на новата индустриална зона на това място среща и противници сред местния бизнес и обществеността на Стара Загора. Въпреки чудесното си местоположение летище Стара Загора престана реално да функционира през 2007 г. поради нарушено асфалтово покритие на полосата за излитане и кацане на самолети.

През 2010 г. широк екип от специалисти започна проучване за изграждане на интермодален логистичен хъб "Загора", който трябваше да бъде център за прием, обработка и експедиране на стоки, основно от Далечния изток, припомни старозагорският предприемач и общественик арх. Веселин Беров. Предвиждаше се разширяване на територията на съществуващото летище, изграждането на две писти за кацане на всички видове съвременни самолети, както и постепенно оформяне на зоната за логистика. Приблизителната стойност на инвестицията възлизаше на около 500 млн. долара, които трябваше да бъдат реализирани в рамките на 5 години. Проучванията за изграждането на интермодалния хъб са предоставени на Министерството на икономиката и са предадени от българския премиер на китайския за разработване на съвместни действия. Засега обаче няма развитие на тази идея, каза пред старозагорци министърът на икономиката Емил Караниколов.

Този текст е част от специалното издание на "Капитал" Регионален бизнес: Стара Загора, Сливен, Ямбол. Още за развитието на бизнеса в отделните региони в страната може да откриете тук.
От четири възможни терена за обособяването на новата зона общината избра този до магазин "Метро".

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.