Започна работа новият завод на "Язаки" в Димитровград
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Започна работа новият завод на "Язаки" в Димитровград

Започна работа новият завод на "Язаки" в Димитровград

Компанията планира до три години за нея в България да работят над 8000 души

29699 прочитания

© Сашка Панайотова


Този текст е част от специалното издание на "Капитал" Регионален бизнес: Стара Загора, Сливен, Ямбол. Още за развитието на бизнеса в отделните региони в страната може да откриете тук.
5%

ръст на продажбите отчита компанията през 2016 г., а с пускането на завода в Димитровград ръстът на производството през следващите три години се очаква да бъде с около 60%.

Новият завод на "Язаки България" в Димитровград за производство на автомобилни кабелни инсталации стартира производствения процес. Предприятието получи разрешително за работа в края на август. По време на пусковия период в новата производствена база работят 200 души, които вече са преминали курс на обучение в Литва. Преди това хората работеха във временното предприятие на "Язаки" в Стара Загора. Повечето от наетите служители са от Хасково и Димитровград и пътуваха ежедневно до областния град. "Това затрудняваше работата ни, защото пътят до Стара Загора беше много натоварен, особено през лятото, когато хората пътуваха за почивка в Гърция. С отварянето на новия ни завод успяхме да решим този проблем и да осигурим на служителите си още по-добри условия на труд", казва Владимир Седларски, заместник-управител на "Язаки България".

Наетите за новото производство са от всички отдели и подразделения – инженеринг, поддръжка, оператори, работещи в складовете. "За колко време ще наемем максимално планираните за новия завод работници и служители зависи и от продажбите на автомобили "Мерцедес-Бенц", казва още Седларски. Това е основният проект, по който ще работи новият завод на "Язаки" в Димитровград. До края на годината броят на работещите в новата производствена база трябва да стигне 600 души, а в края на следващата година – 1500, като крайната цел е да се достигнат над 3000 души.

Новата база

Заводът в Димитровград е най-големият в групата на българските заводи на "Язаки". Той е изграден върху площ от 64 хил. кв.м, като застроената му площ е 30 хил. кв.м, а производствените площи - 19 хил. кв.м. Общата инвестиция в новата производствена база е 50 млн. евро. Нарежда се и сред най-големите заводи на компанията в Европа. В него за пръв път в европейската група предприятия ще се произвеждат кабелни инсталации за пасажерски коли на мерцедес. Сега в Европа се произвеждат само кабелни инсталации за камиони с тази марка. "Основното предизвикателство пред нас на този етап е да наемем необходимите ни хора за производствения процес. Следващото е да постигнем нужната ефективност и качество", казва Седларски.

Стратегически инвеститор

"Язаки България" е в топ 10 на големите работодатели в България според класацията "Капитал Топ 100". В предприятията в Ямбол и Сливен работят общо 5000 души. Още през следващата година ръководството очаква да влезе в топ 5 на големите работодатели в България. "Липсата на достатъчно хора на пазара на труда се очертава като все по-голям проблем. България трябва да намери начин за решаването му, ако иска в страната да идват повече големи инвеститори", смятат от ръководството на компанията. Голяма част от мениджърския екип на новото предприятие е съставен от български специалисти, които са били на подобни позиции в Сливен и Ямбол или са привлечени от други компании.

Ръстове и перспективи

Ръководството на "Язаки" отчита ръст на продажбите от 5% през 2016 г., като с достигане на заложения капацитет на завода в Димитровград се очаква ръстът на производството през следващите три години да бъде в размер на около 60%. "В Ямбол доказахме пред клиента си "Рено", че произвеждаме най-високо качество продукти, а в Сливен подновихме пред "Форд" сертификата за качество Q1", казва Седларски. В ямболския си завод е планирано да се произвеждат високоволтови инсталации за автомобили с хибридни или електрически двигатели. Все още проектът е в прототипна фаза. "Тенденциите на автомобилния пазар са свързани с преминаването към електрически и хибридни автомобили. Докато преди 3-4 години само японските производители говореха и разработваха такива автомобили, сега вече и европейски производители като Mercedes, BMW, Volkswagen започнаха разработки на хибридни и електрически двигатели.

Като начало на активната политика за удовлетвореност на служителите ръководството на "Язаки" е увеличило през юли възнагражденията на наетите служители със средно 20%. Увеличение предстои и в началото на следващата година, като нарастващите възнаграждения допълват пакета социални придобивки, който включва безплатен транспорт, столово хранене, ваучери за храна и др. "От една страна, това беше жест за постигнатите високи резултати и мотивиращ фактор за още по-големи успехи, а от друга страна – начин да отбележим 10 години от основаването на компанията в България", казва Седларски.


3 коментара
  • 1
    1i avatar :-|
    Густав

    Прекрасна новина е, че има голям работодател извън София и Пловдив. С тези цифри за заетост определено ще се надуват заплатите в региона в следващите години, докато продължават да наемат работници.

    Успех при намирането на 3000 в този район. Със сигурност трябва да търсят в 50 км радиус и да осигурят транспорт на работниците, защото в града и най-близките села няма толкова търсещи работа.

  • 2
    cobanmaala avatar :-|
    чобанмахала

    До коментар [#1] от "Густав":Зависи какви ще са заплатите. Защото първите коментари не са кой знае колко обнадеждаващи. Пък и други започнаха в Хасково същата дейност.

  • 3
    wao1418550550385386 avatar :-|
    Димитър Тодоров (通産省)

    До коментар [#1] от "Густав":

    И от 100 км.да търсят,и там ще напълнят с неграмотни и тъпи роботи,които даработят,без да имат право да питат защо и как!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK