Карло Роси: 2017 г. приключваме с почти удвоен оборот в сравнение с 2014 г.
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Карло Роси: 2017 г. приключваме с почти удвоен оборот в сравнение с 2014 г.

"Дългосрочната ни визия е свързана главно с това, че пазарът в Югоизточна Европа винаги ще бъде различен от пазара в други региони на континента," казва Карло Роси

Карло Роси: 2017 г. приключваме с почти удвоен оборот в сравнение с 2014 г.

Изпълнителният директор на "Метекно България" пред "Капитал"

3313 прочитания

"Дългосрочната ни визия е свързана главно с това, че пазарът в Югоизточна Европа винаги ще бъде различен от пазара в други региони на континента," казва Карло Роси

© Силвия Златкова


Този текст е част от специалното издание на "Капитал" Регионален бизнес: Плевен. Още за развитието на бизнеса в отделните региони в страната може да откриете тук.

Инвестиция с изцяло собствени средства в размер на 3.5 млн. лв. планира да реализира през 2018 година позиционираната в Плевен компания "Метекно България", част от групата "Метекно" – водещ производител на сандвич-панели. Средствата ще бъдат вложени в нова производствена линия, която ще бъде доставена от Италия. Необходимостта от планираната инвестиция е продиктувана от разрастващия се пазар, съобщи за "Капитал" изпълнителният директор на "Метекно България" Карло Роси.

С пуска на втората линия, планиран за следващата година, компанията ще разшири гамата на произвежданите продукти и ще добави някои нови към портфолиото си. Планира се увеличаване на производствения капацитет и оптимизиране срока за доставка. Благодарение на по-голямата ефективност компанията ще е още по-конкурентна на пазара. Функциониращата към момента производствена линия е натоварена и работи с пълен капацитет. За "Метекно България" работят близо 100 души, от които 80 са ангажирани в завода в Плевен, а останалите са част от търговската мрежа на дружеството.

Г-н Роси, какви резултати очаквате в края на 2017 г.?

- Резултатите, които отчитаме и очакваме, са много добри. Работим в труден бизнес. Мога да кажа, че пазарът много се промени за тези десет години, няма нищо общо с това, което беше през 2007 и 2008 г., в момента нещата са коренно различни. Ние бързо се адаптираме към пазарните промени и затова оставаме лидери. Най-положителните неща, които отчитаме, са развитието ни като цяло и ръстът в последните три години. Настоящата година очаквам да приключим с почти удвоен оборот в сравнение с 2014 г., който в цифри доближава 40 млн. лв.

2017 г. беше особена година за нас предвид световната криза на една основна суровина, която използваме при нашето производство - полиуретана. Този материал е почти навсякъде около нас и ние дори не подозираме, и е трудно да осъзнаем в колко много неща, които ползваме, се прилага този продукт. В рамките на една година цената му на световния пазар се увеличи почти с 80%. Това драстично увеличение на основната суровина в производството на сандвич-панели налага от наша страна увеличение в продажната цена, за да се покрие увеличението в себестойността. Ако този процес в Централна и Северна Европа е протекъл нормално, при нас той беше труден - пазарът не приема увеличение на цени или го приема само донякъде. Така например, ако един производител, който е в Германия, има оскъпяване на суровината, това води до увеличение на цената, като печалбата остава същата. При нас е различно: пазарът не приема това увеличение и част от него, което е загуба, трябва да е за сметка на производителя. Това беше особено характерно за тази година.

Независимо от това продължаваме да увеличаваме обемите, имаме 10% ръст в сравнение с миналата година, но сме принудени да поемем част от този допълнителен разход.

Ръстът ни през 2016 г. също беше 10%. За 2016 оборотът ни беше 17 млн. евро, тази година, както споменах, гоним около 19 млн. евро. Тези резултати говорят за увеличаване на пазарния ни дял в България и в други държави, за които изнасяме - близо десет на брой, в Югоизточна Европа.

Какво е съотношението български – чужди пазари?

- България е 40-45% от нашия бизнес. Останалото производство е за износ, главно за Румъния, Сърбия, Македония, Гърция, Босна, Унгария, Молдова, Украйна, Словакия.

Колко сгради успяхте да облечете със сандвич-панели с марка Metecno тук и в съседни държави?

- За десет години с наши панели имаме реализирани 5000 сгради, или общо 10–11 млн. кв.м произведени сандвич-панели, което прави средно по 500 сгради на година. Сред ключовите ни клиенти са от представители на държавни администрации до частни инвеститори.

Как успявате да постигнете всичко това?

- Добрите ни пазарни позиции са благодарение на нашата гъвкава политика, структурата на групата, която е изключително децентрализирана. Решенията за даден пазар се взимат на място, т.е. ние нямаме централа, където се решава стратегията ни за дадена държави или регион. В това според мен се крие успешната политика на групата. Целият мениджмънт е на място, познава пазара, бизнеса и това е един голям плюс за нас да се развиваме много бързо с динамични темпове през тези десет години. Мисля, че успяхме веднага да се съобразим и адаптираме на регионалния пазар и да се развием.

Ние се намираме в най-големия пазар на сандвич-панели в Европа, който е коренно различен и определено по-голям в сравнение с пазара на други континенти, като например Америка или Азия. Европа е традиционен пазар за сандвич-панели. Този продукт е измислен в Европа, от "Метекно", и това всъщност е най-старият пазар, Америка, Африка или Австралия са по-млади пазари и тепърва ще догонват европейските.

Припомнете, как беше определена локацията на инвестицията в България преди десет години? Трудно ли се взе решението да инвестирате в Плевен?

- Тогава, през 2006 г., "Метекно" търсеше локация, която да бъде подходяща за румънския и за българския пазар, която да се позиционира в Северна България или в Южна Румъния, т.е. да е по средата. Така от група Metecno попадат на подходящото място в Плевен. Решено беше заводът да е в България, да е в Плевен, близо до румънската граница. Направихме реконструкция на сградата, в която се помещаваме в момента. В строителния бум още тогава румънският пазар беше най-силен от всички. С времето българският пазар също се разви и е доста силен, като по-динамичен е този в Южна България.

През годините какви средства инвестирахте в технологично обновяване и автоматизация на процесите?

- След направената първоначална инвестиция от около 6-7 млн. евро във функциониращата производствена линия сме инвестирали допълнително още 2 млн. евро в този период. От създаването на фирмата вложенията ни достигат 9.5 млн. евро.

Ако трябва да анализирате този десетгодишен период на развитие, с какво се характеризира пазарът на индустрията, в която работите?

- С времето пазарът се разви, клиентите станаха по-информирани и по-обучени, като завишиха изискванията си. Конкуренцията за производителите е по-голяма. Това прави пазара много по-труден, отколкото беше преди десет години. В момента пазарната цена при сандвич-панелите е много по-ниска, всички условия на продажба са много по-трудни и строги, а стандартното време за доставка е почти наполовина, отколкото беше преди десет години. Преди клиентът можеше да плаща повече и да чака повече, сега плаща по-малко и чака по-малко. Всичко това е много по-голямо предизвикателство за нас в сравнение с преди. Да се съобразим с това, да сме на пазара и да увеличим нашия бизнес - всичко това преценявам като успех.

С какво най-общо е свързан потенциалът за развитие на завода?

- Работим с пазари, които са още млади и имат добра перспектива за развитие. България, Румъния, Сърбия, Македония, Унгария са с голям потенциал. Следваме динамиката, работим повече и желанието ни е да печелим по-големи пазарни дялове спрямо нашите конкуренти. С планираните нови инвестиции мисля, че ще успеем да постигнем това.

На какво залагате в по-дългосрочен план?

- Живеем и работим в много променлива бизнес среда, не толкова стабилна, за да бъде възможно да се направи дългосрочен план. Това е пряко свързано и зависи от директните инвестиции от чужбина, които не са под наш контрол. Дългосрочната ни визия е свързана главно с това, че пазарът в Югоизточна Европа винаги ще бъде различен от пазара в други региона на Европа. Факторът успех е свързан с това да се разбере пазарът на местно ниво, без да се гледа какво се случва в другите региони. Това, което знаем, е, че потенциалът на развитие е голям и трябва да сме винаги готови да разберем в каква посока отива и какво да следваме.

Интервюто взе Силвия Златкова

Този текст е част от специалното издание на "Капитал" Регионален бизнес: Плевен. Още за развитието на бизнеса в отделните региони в страната може да откриете тук.

Инвестиция с изцяло собствени средства в размер на 3.5 млн. лв. планира да реализира през 2018 година позиционираната в Плевен компания "Метекно България", част от групата "Метекно" – водещ производител на сандвич-панели. Средствата ще бъдат вложени в нова производствена линия, която ще бъде доставена от Италия. Необходимостта от планираната инвестиция е продиктувана от разрастващия се пазар, съобщи за "Капитал" изпълнителният директор на "Метекно България" Карло Роси.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Пари за смет

Пари за смет

Сладка зона

Сладка зона

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK