Димитър Николов: 80% от терените в Индустриален логистичен парк вече са продадени
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Димитър Николов: 80% от терените в Индустриален логистичен парк вече са продадени

"До момента инвестицията на общината в Медицинския факултет достига близо 6 млн. лв. През последните 5-6 години заедно с новите инвестиции през онкосектора на Бургас ще минат 15 млн. лв.", казва Димитър Николов

Димитър Николов: 80% от терените в Индустриален логистичен парк вече са продадени

Кметът на община Бургас пред "Капитал"

6791 прочитания

"До момента инвестицията на общината в Медицинския факултет достига близо 6 млн. лв. През последните 5-6 години заедно с новите инвестиции през онкосектора на Бургас ще минат 15 млн. лв.", казва Димитър Николов

© Сашка Панайотова


Статията е част от специалното издание "Капитал Градове: Бургас". Всички текстове по темата може да откриете тук.

Господин Николов, докъде стигна изграждането на индустриалната зона на Бургас?

- Първата фаза по изграждане на Индустриалния логистичен парк е пред финал. Зоната се намира северозападно от Бургас и заема площ 300 дка. Осемдесет процента от терените в парка вече са продадени. Фирмите, закупили терени, са 18 на брой. Едни от тях са на етап проектиране, други вече строят. Има заявени различни инвестиционни намерения – от хранително-вкусовата индустрия, от машиностроенето, за производство на авточасти и други. Залагаме спешно средства в новия бюджет на община Бургас за изграждане на инфраструктурата в парка и за подобряване на достъпността. Усилията ни ще бъдат насочени към изграждане на пътни връзки между новите индустриални терени.

Втората фаза от проекта включва изграждане на инфраструктура за по-голяма достъпност в индустриалните терени на Южна промишлена зона Бургас. Тя граничи както с морето, така и с три езера, две от които са резервати. В нея има обширни санитарни зони, в които строителството е забранено. Заради тези завишени изисквания се стараем да осигурим добра инфраструктура в малкото свободни терени.

Третата фаза на проекта ще бъде насочена към Индустриална зона Равнец. Това е зоната на бившето летище, разположено върху площ близо 3000 дка. Разчитаме на партньорството си с Държавно предприятие "Индустриални зони", за да осигурим необходимите средства за инфраструктурата.

Оказа ли се удачно партньорството с държавата при изграждане на индустриалните зони?

- Бих казал, че изграждането на индустриалните зони в община Бургас е добър пример за полезно сътрудничество между общината и държавата. Една голяма част от решенията за инвестициите, както и самите административни решения се взимат именно от страна на държавата. Касае се за държавни територии и държавни нормативни актове. Когато реализираме проекта съвместно с държавата, имаме възможност по-мащабно да се рекламираме, да привличаме инвеститори и да бъдем по-гъвкави във взимането на решения, защото 51% от тази територия е собственост на държавата, а 49% на общината и се управлява от общинския съвет.

Кои са инфраструктурните проекти, които ще реализирате през тази година?

- За наша голяма радост завършихме така необходимия за Бургас и Южното Черноморие южен обход на града с ул. "Крайезерна" и пътен възел "Запад". Това ни дава самочувствието да подготвим съвместно с Агенция "Пътна инфраструктура" процедура за изграждане на северния обход на Бургас, за да се стига безпрепятствено до зоните на Несебър и Слънчев Бряг. Вече изграждаме отсечката между Бургас и Слънчев бряг, както и отсечката Поморие – Ахелой. Последната фаза на този четирилентов път ще бъде северният обход на Бургас. Територията е определена, работният проект е в сила, обжалванията приключиха. Съвместно с Агенция "Пътна инфраструктура" трябва да осигурим финансиране по изграждането на тази отсечка. Община Бургас има ангажименти да помогне за освобождаването на терените и изграждането на локалите. Тези локали ще ни помогнат да развием индустриалната зона в западна посока, защото тези места засега са недостъпни заради каквато и да било довеждаща инфраструктура. За реализацията на проекта ще се използват държавни средства. Размерът на финансирането все още не е окончателно уточнен.

Докъде стигнаха проектите на общината по ОП "Региони в растеж"?

- Изпълняваме втора фаза на реконструкцията на пешеходната зона на ул. "Алеко Богориди" и съседните малки, свързващи улички. Това на практика е историческият център на град Бургас, любимо място за бургазлии и туристи. Стойността на проекта е 2.8 млн. лв. Изпълняваме няколко проекта по благоустрояване на междублоковите пространства. До момента сме благоустроили зони за около 18 000 души и предстои да довършим такива за още около 10 000 души. Изцяло подобряваме жизнената среда в кварталите - подменяме подземната инфраструктура, изграждаме нови паркоместа, зелени площи, осветление, нови зони за спорт, детски площадки, места за отдих.

Успяхме да вкараме голяма част от жилищните блокове в програмата за саниране. При нас приключи транспортният проект във всичките му фази, като общата стойност на проекта беше в размер на 16 млн. лв. Закупихме нови автобуси, тролейбуси, изпълняваме пътните проекти, пътна инфраструктура, електронна система. Сега предвиждаме надграждане на интегрирания градски транспорт с пускане на автобусни ленти по бул. "Демокрация" в центъра на Бургас, както и по-мащабно навлизане в електронното обслужване. Планираме създаване на мобилно приложение, реализиране на втората фаза от проекта за интелигентни светофари с отчитане на трафика, надграждане на системата за видеонаблюдение и управление на градския транспорт.

Транспортната фирма "Бургасбус" постигна добри финансови резултати. Как се случва това с една общинска фирма?

- Действително преди началото на проекта за интегриран градски транспорт фирма "Бургасбус" беше в много тежко финансово положение. Успяхме да вдъхнем надежда и оптимизъм на служителите, да изправим фирмата на крака. Тя вече е с 900 служители, които получават добри заплати, имат редица социални придобивки. Мисля, че тази общинска фирма е достойна конкуренция на частните транспортни фирми. Ключовите действия към успеха бяха административна реорганизация, инвестиции по "Интегриран градски транспорт", нови правила на работа и стриктен контрол от страна на общинския съвет и община Бургас.

Възможни ли са изненади в бюджет 2018 г.? Къде са рисковете?

- Няма да има изненади, параметрите на данъците в общината не са променени. Бюджетът ни тази година е 248 млн. лв., като общинските приходи са в размер на 99 млн. и 905 хил. лв., държавната субсидия е 86 млн. лв., имаме и преходен остатък от миналата година. Акцентът и тази година е върху средствата, които отделяме за образование. През миналата година планирахме да открием три нови училища, едното вече работи. Изградихме една нова детска градина, сега строим още три нови детски градини и две училища – в кв. "Горно Изворово" и кв. "Меден рудник".

Важна стъпка беше решението ни да открием училище по програмиране и компютърни технологии . Изграждайки новото училище в партньорство с IT фирмите в България, сме убедени, успехът е гарантиран. Въведохме навсякъде ранно езиково и компютърно обучение. Много важно за града остава откриването на Медицинския факултет в сградата на бургаския университет "Проф. Асен Златаров". До момента инвестицията на общината в Медицинския факултет достига близо 6 млн. лв. Тази година е знакова като инвестиция в здравеопазването по посока на общинската ни болница. Стартира мащабна програма на стойност 8 млн. лв. за закупуване на нов MSD скенер за ранна диагностика на онкозаболяванията, ново оборудване за хирургията. Започваме да строим две нови сгради в онкоболницата. Едната ще бъде за химиотерапия, а в другата ще бъде ситуирано новото оборудване. Наскоро завършихме новата поликлиника, която е изградена изцяло с общински средства. През последните 5-6 години заедно с новите инвестиции през онкосектора на Бургас ще минат 15 млн. лв. Това са основно средства, осигурени от бюджета на нашата община.

Как оценявате изминалия туристически сезон и какви са очакванията за новия?

- В Бургас през 2017 г. туристите бяха с 10% повече, като тенденцията е през 2018 г. да постигнем още по-голям ръст. Върнахме не само руските, но и скандинавските туристи, а през изминалата година имаме рекорд в посещението на унгарци, чехи, словенци. В началото на 2018 г. заедно с Ryanair от летище Бургас ще се лети до 11 града в Европа на ниски цени. WizzAir лети целогодишно до Лондон. Убедени сме, че тези дестинации бързо ще станат популярни.

Интервюто взе Сашка Панайотова

Статията е част от специалното издание "Капитал Градове: Бургас". Всички текстове по темата може да откриете тук.

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK