Без круизи, но на печалба
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Без круизи, но на печалба

Основните разходи на "Пристанище Бургас" в последните години са в реновация на инфраструктурата и сградите

Без круизи, но на печалба

Седемте пристанища в бургаския залив обработиха 18 млн. товари

1065 прочитания

Основните разходи на "Пристанище Бургас" в последните години са в реновация на инфраструктурата и сградите

© Надежда Чипева


Статията е част от специалното издание "Капитал Градове: Бургас". Всички текстове по темата може да откриете тук.
Автор: Капитал
6.4% ръст на товарите е отчело пристанище Бургас през 2017 г.

През 2017 г. седемте пристанища в бургаския залив са обработили общо 18 млн. тона товари. Това е отличен резултат, който няма аналог от началото на века, казва изпълнителният директор на държавния оператор "Пристанище Бургас" Деян Димов. Другото, с което Димов иска да се похвали, е резултатът за 2017 г. Той още не е излязъл официално, защото трябва да мине през одит, но според него за пръв път от 3 години "Пристанище Бургас" отбелязва 100 хил. лв. чиста печалба. Очакваните приходи са в размер на 6.7 млн. лв.

Това е впечатляващо, предвид че последните три години загубата надхвърляше половин милион. До момента отрицателните резултати бяха заради големите разходи, с които е свързана нашата дейност, казва Димов. "Постигнахме положителен резултат през 2017 г. чрез оптимизация на всички разходи и увеличение на товарите. Нямаме разход на дружеството, който да не сме оптимизирали до момента - електроенергия, горива, материали. Дружеството ни премина на свободния пазар на електроенергия", коментира Димов. След като две години поред - 2015 и 2016 г., дружеството съкращаваше персонал, през 2017 г. заетостта на работещите в порта е запазена, увеличени са работните заплати и периодично се повишава квалификацията им. Търсенето на пристанищни работници в бранша е много голямо, казва Димов.

От няколко години "Пристанище Бургас" оперира само на терминал "Изток 1". Според Димов пристанищен регион Бургас, който е най-големият в страната, запазва тенденцията за нарастваща обработка на товарите. През миналата година държавният оператор успява да запази добрите си позиции на пазара в конкуренция с няколко частни оператора.

Нов център и други инвестиции

В бизнес плана за 2017 г. беше заложен ръст от 5% на товарите, като в края на годината е постигнат 6.4% ръст на преминалите товари спрямо предходната година. Запазва се тенденцията за по-голям относителен дял на насипните товари спрямо генералните, независимо че през изминалата година има 25% ръст на генералните товари спрямо количествата от 2016 г. "Новите товари, които привлякохме и обработихме през 2017 г., са трици, спиртен отпадък, руди и др.", казва Димов. Според него съществено влияние върху търсенето на пристанищните услуги оказва състоянието и развитието на икономиката и геополитическата обстановка в регион Черно море, както и промяната на транспортните схеми, прилагани от страна на клиентите. Част от тях например са се ориентирали да доставят и изнасят стоките си по сухопътни маршрути.

Допълнителни приходи "Пристанище Бургас" има и от опериране със собствеността. Много от обектите на територията му са дадени под наем след тръжни процедури. Под наем са отдадени и търговски площи в Магазия 1. През последните години ДП "Пристанищна инфраструктура" инвестира средства в цялостната промяна на визията на пристанище Бургас. Беше модернизирана сградата на Магазия 1, облагороден районът от 1-о до 4-о корабно място на пристанищен терминал "Бургас-изток 1", като пристанището се обърна с лице към града. С решение на МС от началото на февруари тази година на втория етаж на Магазия 1 ще се направи филиал на Националната художествената академия.

Най-голямата поръчка на държавното дружество е за 18 млн. лв. с ДДС - проект за изграждане на конгресен и научноизследователски център на Черно море, който ще даде възможност на морския град да бъде домакин на национални и международни събития. Проектът включва изграждането на многофункционална експозиционна зала, офиси към научноизследователския център, тераса с пасарелка, която стъпва на вълнолома, а в отвореното пространство-кафене с гледка към морето. На последния етаж проектът предвижда панорамен ресторант. От сградата ще се открива гледка към Морското казино, централния плаж, както и към корабите, които приближават пристанището. Срокът на изпълнение на проекта е 25 месеца, а фирмата изпълнител, класирана на първо място с решение от септември 2016 г., е "Щрабаг". Идеята за модерна сграда е заложена и в концепцията на общия устройствен план на Бургас за отваряне към морето и преобразяване на крайбрежните промишлени зони.

Извън това инвестиционната дейност на "Пристанище Бургас" за 2017 г. е била насочена основно към строително-монтажни дейности и услуги, свързани с поддържане, ремонт и рехабилитация на пристанищната инфраструктура, на обща стойност 150 хиляди лева, съобщават от ръководството. Основните направления са били обследване и почистване на дъното, пред кейови стени за достигане на проектни дълбочини, рехабилитация на пътната инфраструктура от 3-о до 14-о корабна място, премахване, преместване и изграждане на пристанищни обекти във връзка с отваряне на втори вход към Зоната за свободен достъп от колелото пред хотел "Приморец", аварийни ремонти по ВиК инфраструктура, по подкранови пътища и жп инфраструктурата.

Туристически пътувания по море

От крайбрежните пътувания с туристически корабчета през миналата година са се възползвали 30 000 туристи. От "Пристанище Бургас" отчитат лек спад при този вид туристи заради повечето летни дни с неблагоприятни условия за пътуване по море. Вътрешните туристически пътувания са обслужвани на втория пасажерски терминал – Магазия 1. Корабчетата, които са извършвали крайбрежни пътувания в залива и предимно до о. Света Анастасия, са били четири – общинският катамаран и три частни съда. През последните години има постоянен интерес от страна на фирмите, които могат да извършват услугата. Пристанище Бургас има възможност и условия да обслужи повече съдове и туристи. С пускането в експлоатация на новите рибарски пристанища в Сарафово, Черноморец, както и изграждането на рибарския кей с яхтената част в Крайморие в Бургаския залив вече има възможност за линейно каботажно обслужване. "Надяваме се в скоро време хората да могат да се придвижват от Бургас до Сарафово и Поморие с корабчета. Това е и въпрос на частна инициатива от страна на собствениците на плавателните съдове", казват от ръководството на пристанището.

Отплаването на круизните кораби

Спадът и дори липсата на посещения на круизни кораби в Черно море е от две години и е в пряка зависимост от геополитическата обстановка в региона. Причините - конфликтът в Украйна, терористичните актове и военното положение в Турция, както и завишените такси за преминаване през Босфора, казва Диян Димов. Посещенията на лайнери в българските пристанища са част от круизни линии, които се осъществяват в Средиземно море, тъй като сами по себе си не може да бъдем круизна дестинация, а са необходими няколко близко разположени пристанища, които да формират маршрут, допълва той.

През изминалия сезон пристанище Бургас прие и обслужи на Морска гара два круизни лайнера. Costa NeoRiviera, който е чартиран от френска туристическа компания и доведе през април 1200 чуждестранни туристи, а през октомври беше договорено посещение на пасажера Golden Iris на новата круизна компания Mano Maritime, който акостира със 790 туристи, предимно от Израел. На фона на липсата на круизни посещения в повечето черноморски пристанища това е добро постижение, казват от ръководството на пристанището. За 2018 г. няма подадени заявки за посещения в Бургас от круизни кораби.

"Търсим възможност да запазим Бургас на круизната карта, тъй като през последните години направихме сериозни инвестиции в тази посока. Обмисляме възможността като вариант да работим за възстановяване на круизните пътувания само в Черно море", казва Димов. Ръководството на пристанището обмисля и възможността Морска гара Бургас да бъде отправно пристанище за круизна дестинация Бургас - Средиземноморие за част от хилядите руски туристи, които почиват у нас и идват с летни полети на руските авиопревозвачи.

Статията е част от специалното издание "Капитал Градове: Бургас". Всички текстове по темата може да откриете тук.
Автор: Капитал

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK