С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
16 мар 2018, 11:51, 1478 прочитания

Да изнасяш риба за Гърция

Консервното предприятие "Славянка" изпрати успешна година, удвоявайки продажбите си и разширявайки външните пазари

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Статията е част от специалното издание "Капитал Градове: Бургас". Всички текстове по темата може да откриете тук.

Първата у нас фабрика за производство на стерилизирани рибни консерви - "Славянка", е успяла да удвои оборота си през 2017 г. и да постигне два пъти по-висока печалба в сравнение с предходната година. Това твърди Петя Георгиева, изпълнителен директор на рибното предприятие. Данните в Търговския регистър още не са публични, но Георгиева казва, че финансовите резултати са следствие от увеличаването на износа и разширяване на пазарите и асортимента. Приходите на предприятието спаднаха за 2016 г. с около 200 хил. лв. до 3.25 млн. лв., но за сметка на това "Славянка" излезе от загуба от 46 хил. лв. до печалба от 112 хил.

В момента 95% от продукцията на бившия държавен мастодонт заминава за износ, а допреди 3-4 години съотношението между вътрешния и външните пазари е било 70:30 в полза на българския пазар. Борбата и нелоялната конкуренция на вътрешния пазар са били на крачка да съсипят предприятието, смятат от фирмата.


"Българският пазар е ориентиран към ниския ценови клас. В същото време ние купуваме рибата с валута и няма как да произведем рибна консерва на три пъти по-ниска цена, отколкото струва в действителност. Нормално е в една консерва да има 60-70% риба, а бяхме принудени да слагаме едва 40-50%, за да влезем в наложените ценови равнища", казва Георгиева. От бургаското предприятие се принуждават да намалят присъствието си на българския пазар.

Пазарите

През 2017 г. "Славянка" успява да разработи нови пазари и бележи двоен ръст в износа на продукция за някои страни. Сред най-големите клиенти на бургаското предприятие са Сърбия и - изненадващо - Гърция. Осемдесет процента от консервите, предназначени за гръцкия пазар, са произведени с техни традиционни продукти. Най-популярните и търсени консерви там са калмари и сардини. Деветдесет процента от износа за Сърбия пък е от белено филе скумрия. Изнасят се също консерви за Румъния, Швеция, Словакия и други европейски страни. "Славянка" изнася и консерви със сардина, херинга, шпроти. Асортиментната структура на бургаското предприятие наброява над 40 вида консерви. Най-продавана сред тях е скумрия в доматен сос. Тази консерва на практика представлява 70% от продуктовия сегмент, който бургаското предприятие предлага на българския пазар, най-вече чрез големите търговски вериги.



През 2017 г. предприятието печели обществена поръчка за 2 млн. лв. към Агенцията по социално подпомагане. Поръчката включва производство на над 2 млн. консерви скумрия в доматен сос за социално слаби хора. Сега отново се готви да кандидатства за подобна обществена поръчка. Сред основните задачи на ръководството е промяната на опаковката и преминаване към алуминиев и изцяло литографиран амбалаж. Славянка е единствената фабрика, която произвежда консерви в кутии "Дингли".

Проблемите

И в това бургаско предприятие основен проблем остава липсата на работна ръка. Капацитетът на производство е около 10 тона консерви на денонощие, ако работят всички 6 линии. Сега се произвеждат 5-6 тона на денонощие и работят едва три линии именно заради недостиг на хора за производството. "Поръчки от чужбина имаме, но нямаме хора, с които да ги изпълним", казва Георгиева. Тя наема на работа дори хора без квалификация. "Даваме им сигурност, плащаме осигуровки, стремим се към добра социална политика. От тяхна страна обаче рядко можем да получим сигурност и гаранция, че утре ще дойдат на работа", казва тя.

Цените на продукцията на "Славянка" не са вдигани през последните 4 години. Тази година обаче ще има увеличение в цената на консервите с около 10%. Това се налага заради повишените цени на ел. енергията с 14%, на минималната работна заплата, на рибата – с 14%, както и на водата – с 11%. Ръководството на предприятието се надява скоро да бъде отворена мярката за рибопреработка по ОП "Рибарство", за да кандидатства с проект за закупуване на нови машини, които да сведат до минимум ръчния труд и да позволят по-малка зависимост при извършване на поръчките от работна ръка. Проектът е на стойност 800 000 евро.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

От гларус на гларус, и от авер на авер 1 От гларус на гларус, и от авер на авер

Интересът към крафт бирата във Варна расте благодарение на усилията на представителите на бранша

29 юни 2019, 6380 прочитания

Трансформирай това Трансформирай това

Разплащанията ще стават все по-евтини, бързи и прозрачни благодарение на новите бизнес модели, но и на блокчейн технологията

29 юни 2019, 2000 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Капитал градове" Затваряне
Вечният актив на Бургас

Градът прегръща по-силно морето, но ще има нужда от още инвеститори, за да се развие така, както иска

Новият играч в медийната реклама

Connected е новият бранд, отделен от портфолиото на All Channels Communication Group

Моят все по-скъп банкер

Банките започнаха да повишават таксите, като засилване на тенденцията, която не е нова, се очаква от есента

"Шпионският" скандал: 17 мига от есента

Разследването срещу лидера на Движение "Русофили" Николай Малинов изглежда повече като за предизборна вътрешнополитическа употреба, отколкото като реален шпионски скандал с Москва

Училище в облака

Стратегията на 90-о СОУ привлича все повече ученици от съседни райони и училища с иновативните си методи

Ново място: Книжарница на издателство "Рибка"

Книжарницата има за цел да предложи пълноценна селекция от детска литература на български език

Книга: Иън Макюън - "Машини като мен"

Най-новият роман на популярния британски писател