21 Нови
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Рибното тържище е отворено през 2014 г. и е запълнено около 95%

Три декара риба

Първото българско рибно тържище - Fishland, отбелязва 10% ръст през миналата година

4965 прочитания

Рибното тържище е отворено през 2014 г. и е запълнено около 95%

© Сашка Панайотова


Статията е част от специалното издание "Капитал Градове: Бургас". Всички текстове по темата може да откриете тук.

Fishland твърди, че е първото рибно тържище в България. Това звучи странно за страна, която отдавна лови риба, но според създателите му то е първото място, на което риболовци и фирми да търгуват със стоката си като пункт на първа продажба.

То е открито през 2014 г., а през 2017 г. е отбелязало 10% ръст на оборота и печалбата и 5% ръст на производството. Инвестицията по изграждането му е на "Атлантик". Дружеството е един от най-големите износители и вносители на риба в България. Тържището работи с около 20 рибари, запълнено е 95% и съхранява както черноморска, така и сладководна риба – щука, шаран, толстолоб. През изминалата 2017 г. през него е минала над 3000 тона риба. Шейсет процента от нея е от български водоеми, като преобладаваща е морската риба. В камерите на Fishland се съхранява също турска и гръцка риба.

Производство

Основната цел на предприятието е да помага на българските производители, казва изпълнителният директор на Fishland Ивайло Русинов. Инвестицията в тържището е в размер на 11.8 млн. лева, от които 4.5 млн. лв. са еврофинансиране по ОП "Рибарство". Тържището има почти 3 декара застроена площ, разполага със 7 хладилни помещения, всяко с капацитет от 20 тона, както и с 4 хладилни помещения с капацитет от по 500 т. В тях се складира прясна и охладена стоката, която не е продадена през деня. Предимство са и наличните 20 хладилни камиона за транспорт, които са на разположение на клиентите. Модерната база постига и екологичен ефект, защото се захранва с енергия от соларни панели, разположени на покрива.

"Тържище от мащаба на Fishland е нова структура за България. В началото не беше лесно да убедим производителите, че точно тържището е най-правилното решение за тяхната стока", казва Ивайло Русинов. Рибарите вече виждат ползата от това да работят през тържището, защото то им дава сигурност и възможност да избегнат спекулациите чрез посредници, които невинаги са коректни. Така производителят може да се съсредоточи върху ефективността на производството, а да разчита на нас за реализацията, обяснява Русинов. Тържището има възможност и да изкупува рибата, но основно изпълнява посредническа роля в сделката с крайния клиент. В случай че не се стигне до сделка, то предоставя услугата логистика и съхранение на рибата. Около 40% от клиентите на тържището ползват точно тази услуга.

Тази година фирмата е реализирала над 650 тона готов продукт, което се равнява на около 2500 тона суровина. "Алмар сийфуд" внася суровината от Гренландия, Канада и Норвегия. Пазарите на скариди непрекъснато растат. Деветдесет процента от продукцията е за ЕС и най-вече за скандинавските страни. Около 10% от износа е предназначен за страните от Далечния изток.

Ивайло Русинов казва, че в началото не е било лесно да убедят производителите, че точно тържището е най-правилното решение за тяхната стока
Фотограф: Сашка Панайотова

Проблемите

През миналата година собствениците на "Атлантик" обявиха, че са готови да инвестират в разширяване на производствената база в предприятието за преработка на скариди в Айтос "Алмар сийфуд" поради разрастващите се външни пазари. В инвестиционните им намерения влиза изграждане на още едно предприятие в близост до сегашното. По предварителни планове инвестицията възлиза на 4-5 млн. евро. Само за първите 6 месеца след откриването му през 2014 г. "Алмар сийфуд" постига оборот от 1.85 млн. лв. През 2015 г. дружеството успява да постигне ръст на оборота си от забележителните 964% с резултат 19.7 млн. лв., който го изведе на първо място в класацията "Гепард" на "Капитал" за най-динамично развиващите се малки и средни предприятия в регион Бургас.

Независимо че търсенето на продукцията на айтоското предприятие е голямо, инвестицията ще бъде отложена заради липсата на работна ръка, казва Русинов. Според него това е основният проблем в бранша, който трябва да бъде решен с помощта на държавата. "Много хора напускат страната и на практика вече трудно се намира и неквалифицирана работна ръка", казват собствениците на предприятието. В "Алмар сийфуд" работят 300 души, всяка година се наемат нови работници. Повечето от хората са от Айтос. "Можехме да постигнем и още по-добри резултати, но нямахме достатъчно работна ръка. Затова заложихме на по-плавен растеж, но с дългосрочна стратегия за обучение на работниците", казва Русинов.

Другият проблем според тях е, че българският работник е многократно по-малко производителен от този в Европа. Затова предприятието стартира специална програма за обучение на кадрите си, в която ще инвестира над 50 000 лева само през тази година.


0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK