С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
16 мар 2018, 11:57, 3973 прочитания

Три декара риба

Първото българско рибно тържище - Fishland, отбелязва 10% ръст през миналата година

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Статията е част от специалното издание "Капитал Градове: Бургас". Всички текстове по темата може да откриете тук.

Fishland твърди, че е първото рибно тържище в България. Това звучи странно за страна, която отдавна лови риба, но според създателите му то е първото място, на което риболовци и фирми да търгуват със стоката си като пункт на първа продажба.

То е открито през 2014 г., а през 2017 г. е отбелязало 10% ръст на оборота и печалбата и 5% ръст на производството. Инвестицията по изграждането му е на "Атлантик". Дружеството е един от най-големите износители и вносители на риба в България. Тържището работи с около 20 рибари, запълнено е 95% и съхранява както черноморска, така и сладководна риба – щука, шаран, толстолоб. През изминалата 2017 г. през него е минала над 3000 тона риба. Шейсет процента от нея е от български водоеми, като преобладаваща е морската риба. В камерите на Fishland се съхранява също турска и гръцка риба.


Производство

Основната цел на предприятието е да помага на българските производители, казва изпълнителният директор на Fishland Ивайло Русинов. Инвестицията в тържището е в размер на 11.8 млн. лева, от които 4.5 млн. лв. са еврофинансиране по ОП "Рибарство". Тържището има почти 3 декара застроена площ, разполага със 7 хладилни помещения, всяко с капацитет от 20 тона, както и с 4 хладилни помещения с капацитет от по 500 т. В тях се складира прясна и охладена стоката, която не е продадена през деня. Предимство са и наличните 20 хладилни камиона за транспорт, които са на разположение на клиентите. Модерната база постига и екологичен ефект, защото се захранва с енергия от соларни панели, разположени на покрива.

"Тържище от мащаба на Fishland е нова структура за България. В началото не беше лесно да убедим производителите, че точно тържището е най-правилното решение за тяхната стока", казва Ивайло Русинов. Рибарите вече виждат ползата от това да работят през тържището, защото то им дава сигурност и възможност да избегнат спекулациите чрез посредници, които невинаги са коректни. Така производителят може да се съсредоточи върху ефективността на производството, а да разчита на нас за реализацията, обяснява Русинов. Тържището има възможност и да изкупува рибата, но основно изпълнява посредническа роля в сделката с крайния клиент. В случай че не се стигне до сделка, то предоставя услугата логистика и съхранение на рибата. Около 40% от клиентите на тържището ползват точно тази услуга.



Тази година фирмата е реализирала над 650 тона готов продукт, което се равнява на около 2500 тона суровина. "Алмар сийфуд" внася суровината от Гренландия, Канада и Норвегия. Пазарите на скариди непрекъснато растат. Деветдесет процента от продукцията е за ЕС и най-вече за скандинавските страни. Около 10% от износа е предназначен за страните от Далечния изток.

Ивайло Русинов казва, че в началото не е било лесно да убедят производителите, че точно тържището е най-правилното решение за тяхната стока

Фотограф: Сашка Панайотова
Проблемите

През миналата година собствениците на "Атлантик" обявиха, че са готови да инвестират в разширяване на производствената база в предприятието за преработка на скариди в Айтос "Алмар сийфуд" поради разрастващите се външни пазари. В инвестиционните им намерения влиза изграждане на още едно предприятие в близост до сегашното. По предварителни планове инвестицията възлиза на 4-5 млн. евро. Само за първите 6 месеца след откриването му през 2014 г. "Алмар сийфуд" постига оборот от 1.85 млн. лв. През 2015 г. дружеството успява да постигне ръст на оборота си от забележителните 964% с резултат 19.7 млн. лв., който го изведе на първо място в класацията "Гепард" на "Капитал" за най-динамично развиващите се малки и средни предприятия в регион Бургас.

Независимо че търсенето на продукцията на айтоското предприятие е голямо, инвестицията ще бъде отложена заради липсата на работна ръка, казва Русинов. Според него това е основният проблем в бранша, който трябва да бъде решен с помощта на държавата. "Много хора напускат страната и на практика вече трудно се намира и неквалифицирана работна ръка", казват собствениците на предприятието. В "Алмар сийфуд" работят 300 души, всяка година се наемат нови работници. Повечето от хората са от Айтос. "Можехме да постигнем и още по-добри резултати, но нямахме достатъчно работна ръка. Затова заложихме на по-плавен растеж, но с дългосрочна стратегия за обучение на работниците", казва Русинов.

Другият проблем според тях е, че българският работник е многократно по-малко производителен от този в Европа. Затова предприятието стартира специална програма за обучение на кадрите си, в която ще инвестира над 50 000 лева само през тази година.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Другият Югозапад 1 Другият Югозапад

Благоевград често остава в сянката на столицата в статистически най-богатия район в България

6 дек 2019, 2798 прочитания

Акцентираме на отличното обслужване и пълно организационно съдействие Акцентираме на отличното обслужване и пълно организационно съдействие

Светлин Якимов, маркетинг мениджър на "Регнум Банско апарт хотел и СПА"

6 дек 2019, 898 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Капитал градове" Затваряне
Места: Бирария ДНА

Тук морето знае какво ще е менюто утре, но заложете на рибена чорба и домашен тарама хайвер

Още от Капитал
Какво прави една реклама ефективна

Николай Караджов, Светослава Диновска и Радомир Иванов от агенцията Saatchi&Saatchi Sofia, пред "Капитал"

Четиримилиардната алтернатива

Годината е рекордна за взаимните фондове, като те са сред малкото инвестиции, които бият инфлацията, макар да има и доста на загуба

Трудните книжки

Министерството на труда предлага подмяна на сегашните трудови книжки с нови, без да може да обясни защо не ги цифровизира

От какво боледува педиатрията

За лечението на 1.2 млн. деца в България се отделят само 11% от бюджета на здравната каса

Нова концепция: Bagri by Boykovski

"Искаме да придадем повече характер на заведението и на храната, която предлагаме"

ЕСМ на 50

Поглед към влиянителния музикален лейбъл навръх 50-годишнината му

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10