Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
1 13 май 2018, 9:30, 12901 прочитания

Как един семеен бизнес става глобален

Управителят на "Майкро Оптикс Юръп" Петър Чолаков пред "Капитал"

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Статията е част от специалното издание "Капитал Градове: Пловдив". Всички текстове по темата може да откриете тук.
Семейство Чолакови са създателите на панагюрската фирма "Оптикс". Фирмата, която се занимава с оптични уреди и фотографска техника, има обещаващо бъдеще. Толкова обещаващо, че канадската American Optics миналата година придоби част от нея. В сделка, която е рядко срещана в България, северноамериканският фонд DWHP, който изкупи и част от American Optics, изкупи част от производството на българската компания. С получените пари тя влезе като акционер в American Optics, а двете компании учредиха ново дружество - "Майкро Оптикс Юръп".

Капиталът на "Майкро Оптикс Юръп" е 3.95 млн. лева. В нея работят 160 души. За сравнение, в "Оптикс" работят над 600, за 2016 г. приходите им са около 39 млн. лв., а преди месеци директорът Иван Чолаков обясни, че 2017 г. е най-успешната досега, като продажбите са надхвърлили 42 млн. лв.

Петър Чолаков от същата фамилия е управител на новото "Майкро Оптикс Юръп". Завършил е висшето си образование в Япония. Казва, че сделката е била трудно приета във фамилния бизнес, но ще е полезна. Целта на DWHP е да създаде нов ключов играч на световния пазар за ремонт на медицински ендоскопи, а целта на "Оптикс" - да излезе на по-висока пазарна орбита. Петър е двигателят на тази сделка в българската компания и освен недоверието на роднините си е трябвало да преодолее и негативизма вътре във фирмата. Сега, казва той, всичко е спокойно. Как се продава семеен бизнес, какви са рисковете и какво обещава бъдещето - Чолаков разговаря с "Капитал Градове".

Изминаха 6 месеца от създаването на "Майкро Оптикс Юръп". Какво се промени в работата ви?

- Новосъздадената компания стартира веднага с определени цели и сериозни очаквания. Целите бяха значително по-високи от резултатите през миналата година. Към днешна дата всеки месец производството успява да изпълни заложения план. Резултатите до такава степен впечатляват партньорите ни, че вече са в ход активни обсъждания за прехвърляне на част от производствата от Канада в България. И ако на този етап произвеждаме само оптични елементи, следващата стъпка е производство на възли. Дори в момента има един наш инженер на обучение в Бърлингтън, Канада. През следващите седмици предстои да изпратим наши специалисти в Германия, които да бъдат обучени на друг процес като следващ етап в нашето производство.



Не можеше ли "Оптикс" да продължи бизнеса си като семейна компания?

- Да, вероятно можеше и това беше пътят, който бяхме начертали. Но пред нас се появи нов шанс за развитие на част от производството ни. Всичко започна с посещение на наш голям канадски партньор, който тъкмо беше продал мажоритарен дял от своята компания на американския фонд DWHP. Ръководството на фонда – в ролята на нови собственици – пристигна в България, за да се запознае с основния си доставчик на оптични компоненти в лицето на "Оптикс".

Целта им беше да ни уверят, че въпреки промяната в управлението ние оставаме стратегически важен за тях партньор. Бяха впечатлени от нивото на технологична зрелост на нашето производство и проявиха интерес към финансовите резултати на компанията. Впоследствие разбрахме, че са били впечатлени от значителния растеж през последните години и от факта, че в едно малко градче като Панагюрище съществува подобно високотехнологично производство. Проучиха финансовите ни резултати, видяха съвместната ни компания с "Шьоли" за краен монтаж на ендоскопи и две седмици по-късно получих обаждане с идеята за партньорство. Въпросът беше дали сме склонни част от нашия бизнес да се интегрира в по-голяма структура отвъд океана.



Как продължи съвместното ви проучване?

- Американският DWHP привлече за финансов консултант "Ърнст и Янг". По време на преговорите по сделката при нас дойдоха много специалисти от оптичния бранш. Изяснявайки си изцяло идеята в това начинание, аз я представих за обсъждане в семейството ни и на ниво борд. Ще бъда откровен – предложението за това партньорство предизвика много смесени чувства. От едната страна бяха емоцията и сантиментите, от другата – прагматизмът и икономическата логика. Това е абсолютно разбираемо за една семейна фирма като "Оптикс", която е стартирала от нулата и е постигнала сериозно развитие през годините.

Кой беше основният въпрос по тази идея?

- Въпросът беше: защо да го правим с някого, не можем ли ние сами? Иначе казано – какво ще ни даде едно ново партньорство, различно от това, което знаем и вече правим. Отговорът естествено не беше еднозначен. В крайна сметка беше взето решение да се върви напред към сделка. А и предложението, което фондът DWHP ни отправи, беше трудно да се отхвърли.

Едната страна на сделката, разбира се, е цената. Но обяснете още малко ползите за "Оптикс" от новото партньорство.

- Очакванията ни бяха, че нашето звено за микрооптика ще бъде "изстреляно" в една нова, по-висока пазарна орбита. Ще ви дам конкретен пример със ситуация, която се получи още по време на преговорите по проекта.

От години се опитваме да станем доставчик на голяма компания от медицинския бранш. Имал съм срещи и посещение при тях, представяли сме възможностите на нашето производство на различни специалисти в структурата им. Достигнахме определено ниво в йерархията им и там всичко се тушираше.

На една от приятелските вечери с представителите на фонда аз разказах за тези неуспешни опити. Два дни по-късно бъдещите ни партньори ми се обадиха и препоръчаха да направя ново посещение. Нивото, на което бях посрещнат този път, беше друго. Начинът, по който бях посрещнат, беше друг. И разговорът завърши по различен начин - изказаха съжаление, че не сме започнали съвместна работа по-рано. Бяха получили препоръки, беше им предоставена директна информация, че предстои инвестиция в България и сме сме оценени като изключително надежден партньор.

Какво още включва сделката с канадските ви партньори?

- Поехме ангажимент "Оптикс" да направи нова производствена сграда, където да се премести и да работи екипът на "Майкро Оптикс Юръп". Новото дружество я взема под наем с опция да я закупи при необходимост. Защо е важно това? В момента производството на микрооптични елементи е разпиляно - част от него е в Панагюрище, а друга част – в Попинци. Сега идеята е да бъде изградена съвсем нова модерна сграда, където производственият цикъл ще бъде оптимизиран. Към днешна дата общата индустриална площ на "Майкро Оптикс Юръп" е 2500 квадратни метра. Новата сграда ще е с площ 4000 квадратни метра, защото имаме амбиция да се разширяваме значително. През септември 2017 година стартирахме със 149 души, шест месеца по-късно дружеството наброява 180 души, а до края на годината трябва да станем минимум 200.

Как посрещнаха вашите работници вестта, че "отиват" в нова фирма?

- Реакциите бяха точно такива, каквито бяха и в нашето семейство. Емоция от неизвестното: какво ще се случи, когато дойдат канадците? Няма ли да ни затворят, да изпратят производството някъде в чужбина? За мен това беше невероятен израз на доверието от страна на нашите сътрудници в стабилността на семейната фирма. И за наша радост преходът мина без сътресения. Сега духът на екипа е приповдигнат.

Ще намерите ли хора за предстоящото разширение?

- Въпросът е сериозен. Панагюрище е град с много добре работеща индустрия и практически с нулева безработица. Което за нас означава, че ще трябва да привличане не само кадри от града, но и отвън. Особено инженери и хора с техническо образование.

Доколко ще тежи вашата дума при вземането на решения за "Майкро Оптикс Юръп"?

- Същността на сделката е следната: канадците, зад които стои фондът DWHP, купуват определено производствено звено от "Оптикс", а с част от получените средства "Оптикс" влиза като акционер на ниво холдинг. Което освен място в борда на директорите на по-горна инстанция ни дава и възможност за сериозно влияние при вземане на стратегически решения. Колегите категорично уважават нашето мнение, защото ние сме в основата на новата им структура. Създаваме първия пласт компоненти, над които се надгражда по веригата. Те вече вярват в нашите възможности, вярват и в нас като партньори.

Имаше ли кризисни моменти за сделката по време на нейната подготовка?

- Да, такива имаше доста. И в процеса на преговори, а и преди самото подписване. По първоначален план "Оптикс" трябваше да отдели от компанията майка цех "Микрооптика" начело с производствения директор Цветинка Маринска. За нея мога да кажа, че е отличен инженер, изключително мотивиран човек, наш кадър, с много опит в "Оптикс". От канадска страна трябваше да се постави управител и финансов директор. За съжаление обаче две седмици преди подписването на сделката партньорите ни не бяха избрали ръководител на компанията. Това застраши проекта и ни беше съобщено, че за да се сключи сделката, временно трябва да поема позицията на управител, за да гарантирам плавния преход и да се предпази новото дружество от сътресения. В деня на подписването – 17 септември 2017 година, имаше хора, които плакаха, приемайки ситуацията като раздяла със семейната компания.

Какъв е инвестиционният стил на работа на канадските ви партньори тук, в България?

- Те направиха много агресивен инвестиционен план. Попитаха директно – кажете какво е необходимо, за да се достигнат резултатите, които залагаме. Описахме желаното оборудване, включително нови модерни машини и измервателни уреди. Списъкът беше одобрен и включен в инвестиционната програма. Веднага след сделката в България бяха изпратени консултанти, които да анализират нашето производство и да дават идеи за развитието му. Миналата седмица ни посети водещ специалист в оптичната индустрия. Той ни разказа за швейцарския опит и за редица нововъведения, които целят намаляване на себестойността на единица произвеждана продукция. Не говорим за голям технологичен скок, а за конкретни подобрения в основните процеси. Споделям мнението, че постоянната оптимизация води компанията нагоре и напред. След това неминуемо идва технологичният скок. Но до настъпването му трябва да се търсят ежедневни, макар и дребни подобрения в сравнително рутинните дейности. И това е оптимизацията, която търсим в момента. За да сме готови за технологичен скок.

Интервюто взе Михаил Ванчев
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Математика на старозагорския боклук Математика на старозагорския боклук

За първи път от седем години общината повдигна въпроса за увеличение на местни данъци и такси

9 апр 2020, 600 прочитания

Стара Загора - сред първите български градове с "умен" градски транспорт Стара Загора - сред първите български градове с "умен" градски транспорт

Чрез новия софтуер ще могат да се управляват и свързани услуги, предоставени от външни доставчици

7 апр 2020, 1401 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Капитал градове" Затваряне
Какво може да научиш от 100 декара ябълки

Овощарството може да издържа средна класа, но евросубсидиите го убиват, казва Красимир Кумчев

Още от Капитал
Бизнес на градус

Моментният недостиг на спирт вече изглежда преодолян, като по складовете има над 4 млн. литра. Цената на литър спирт обаче е 3 пъти по-висока отпреди пандемията

Къде изчезна златото

Затварянето на ключови рафинерии и липсата на транспорт почти блокират пазара на физическия благороден метал

Коронабюджет 1.0: Оптимистичната версия

Правителството поиска спешна ревизия на бюджет 2020, която да му даде по-голяма гъвкавост за маневри

Икономика след пандемията

Ясно е, че светът влиза в рецесия, но сега бизнесът трябва се готви за новата нормалност след нея

Инстатерапията на Беловски

Художникът Станислав Беловски смесва световната история и българските теми на деня в колажите си

И това ще мине

Как да се съхраним психически по време на пандемия и изолация

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10