Как един семеен бизнес става глобален

Управителят на "Майкро Оптикс Юръп" Петър Чолаков пред "Капитал"

Статията е част от специалното издание "Капитал Градове: Пловдив". Всички текстове по темата може да откриете тук.
Семейство Чолакови са създателите на панагюрската фирма "Оптикс". Фирмата, която се занимава с оптични уреди и фотографска техника, има обещаващо бъдеще. Толкова обещаващо, че канадската American Optics миналата година придоби част от нея. В сделка, която е рядко срещана в България, северноамериканският фонд DWHP, който изкупи и част от American Optics, изкупи част от производството на българската компания. С получените пари тя влезе като акционер в American Optics, а двете компании учредиха ново дружество - "Майкро Оптикс Юръп".

Капиталът на "Майкро Оптикс Юръп" е 3.95 млн. лева. В нея работят 160 души. За сравнение, в "Оптикс" работят над 600, за 2016 г. приходите им са около 39 млн. лв., а преди месеци директорът Иван Чолаков обясни, че 2017 г. е най-успешната досега, като продажбите са надхвърлили 42 млн. лв.

Петър Чолаков от същата фамилия е управител на новото "Майкро Оптикс Юръп". Завършил е висшето си образование в Япония. Казва, че сделката е била трудно приета във фамилния бизнес, но ще е полезна. Целта на DWHP е да създаде нов ключов играч на световния пазар за ремонт на медицински ендоскопи, а целта на "Оптикс" - да излезе на по-висока пазарна орбита. Петър е двигателят на тази сделка в българската компания и освен недоверието на роднините си е трябвало да преодолее и негативизма вътре във фирмата. Сега, казва той, всичко е спокойно. Как се продава семеен бизнес, какви са рисковете и какво обещава бъдещето - Чолаков разговаря с "Капитал Градове".

Благодарим Ви, че четете Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Вече съм абонат Абонирайте се

Още от Капитал