Въздушната надежда на Варна
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Въздушната надежда на Варна

Shutterstock

Въздушната надежда на Варна

Нискотарифните полети ще доведат до ръст на туризма, въпросът е дали ще разширят късия сезон

Деница Ватева, Спас Спасов
7912 прочитания

Shutterstock

© Shutterstock


Статията е част от специалното издание "Капитал Градове: Варна". Всички текстове по темата може да откриете тук.
Чартърни полети:

Касел и повечето големи градове в Германия, Залцбург, Бирмингам, Лион, Кайро и скандинавските страни

Редовни полети:

София, Москва, Иснатбул, Прага и Цюрих (през юни)

Нискобюджетни полети:

София, Виена, Лондон, Милано, Ларнака, Айндховен, Дортмунг, Мюнхен, Тел Авив, Брюксел, Люксембург
Най-голям ръст се очаква от туристите от Полша - между 30 и 40% според прогнозите на летището.

Туризмът, или поне масовият такъв, зависи от свързаността. Колкото по-лесно е да стигнеш някъде, толкова повече хора го правят. Регионът на Варна независимо от изключителните си дадености трудно се вписваше в тази задача. Лоши пътища, свлачища, недостроената магистрала "Хемус" все още са сред причините, които са сериозна спирачка за растежа в региона.

Но докато по суша Варна остава изолирана, свързаността по въздух става все по-добра. През тази година летището в града се очаква за първи път да посрещне над 2 млн. пътници, 1/5 от които ще дойдат по линия на нискотарифните полети. Това, разбира се, носи очаквания за по-добър туристически сезон. Но по-важното е, че дава възможности за развитие на нови бизнес ниши по линия на оформящите се повече индивидуални пътувания.

Пред регионалната икономика обаче стоят още няколко проблема, не само свързани пряко с инфраструктурата. Туристическият сезон продължава да бъде все така заключен в летните месеци, а усилията да се "излезе" от тях трябва да бъдат общи, включително и по линия на създаване на смислен фестивален туризъм извън най-силните месеци.

Рекорден брой пътници

През тази година летище Варна се очаква да постигне рекорд в обслужените туристи, като за първи път се очаква техният брой да премине границата от 2 млн. души. По данни на концесионера на аеропорта "Фрапорт туин стар еърпорт мениджмънт" през тази година ще бъдат обслужени близо 2.17 млн. души, което ще донесе ръст от 10% на годишна база. Най-много пътници се очакват от Германия - над 580 хил., а сред другите чужди пазари с най-голям дял ще бъдат Русия, Полша и Великобритания с между 150 и над 190 хил. души, сочат прогнозите на аеропорта. Очакванията са втора поредна година да има спад на пътуващите от Русия, каквато е тенденцията и за цялото Черноморие, но същевременно увеличение ще бъде отбелязано за другите основни пазари като Германия, Великобритания и Полша. Най-голям ръст се очаква в Полша - между 30 и 40% според прогнозите на летището.

Как се променя туризмът

На летището във Варна има и друга голяма промяна, която се очаква да се отрази на туристическия сектор не само през настоящата, но и през следващите години. Става въпрос за увеличението на нискотарифните полети, които през тази година ще имат дял от 22% от всички за аерогарата, включително и по линия на вътрешните между София и Варна. "След откриването на планираните за тази година редовни нискобюджетни линии от и до Варна туристопотокът е увеличен с 10% в сравнение с миналата година", коментира председателят на Варненската туристическа камара Стоян Маринов.

По думите му това носи и промяна в профила на туристите - това са сравнително млади, динамични и добре платени хора, които използват спестените от цената на полета средства за други услуги. "Голяма част от тях наемат екскурзоводи за пътуванията по Черноморието и във вътрешността на страната, което естествено се отразява на заетостта в този сектор", дава за пример Маринов.

Очакванията на туристическата камара са прогнозираният ръст от 10% на туризма да бъде поделен в съотношение 3:1 в полза на индивидуалния туризъм за сметка на организирания, което пък от своя страна ще отвори нова бизнес ниша за къщи за гости, малки хотели, апартаменти за краткосрочно наемане през платформи като Airbnb и booking. Индивидуалните пътувания могат да донесат бизнес не само за собственици на имоти и екскурзоводи, а и за редица други фирми в градската икономика, включително заведения, магазини, автомобили под наем и др. Пример за това е София, където нискобюджетните авиолинии доведоха до сериозен ръст на туризма и свързаните с него услуги, който по различни оценки само за миналата година е над 20% на годишна база.

Все още къс сезон

Въпреки добрите новини за туристическия сектор във Варна обаче пред него стоят още няколко сериозни проблема. Макар да има увеличение на нискотарифните и редовни полети, сезонът за сектора все още остава заключен между месеците юни и август, а нарастването в останалите е с бавен темп. Според Красимира Георгиева, представител на германския туроператор "Курклуб", непрекъснато се говори за удължаване на туристическия сезон, но истината е, че нищо не се прави за това. "Туристите от компанията, която представлявам, пристигат за почивка в курорта "Св.св. Константин и Елена" още през март. Това, което заварват от години, е напълно разбита инфраструктура и строителни площадки. Разочаровани са и не го крият", разказва Георгиева.

Същевременно според други представители на бранша все още има какво да се направи по линия и на т.нар. Фестивален туризъм, който също привлича туристи. Представител на бранша даде пример с музикалните събития в града, които се организират основно през най-силните летни месеци, докато практиката в други държави е да се създават такива в "крилата на сезона", което би довело по-висока заетост извън най-натоварените месеци.

Статията е част от специалното издание "Капитал Градове: Варна". Всички текстове по темата може да откриете тук.
Чартърни полети:

Касел и повечето големи градове в Германия, Залцбург, Бирмингам, Лион, Кайро и скандинавските страни

Редовни полети:

София, Москва, Иснатбул, Прага и Цюрих (през юни)

Нискобюджетни полети:

София, Виена, Лондон, Милано, Ларнака, Айндховен, Дортмунг, Мюнхен, Тел Авив, Брюксел, Люксембург

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

7 коментара
  • 1
    owr34566661 avatar :-|
    owr34566661

    Ако не се забрани Аирбнб във Варна, реално нискотарифните полети ще имат обратен ефект и заетостта на хотелите извън сезона ще си остане същата.

  • 2
    tatamata avatar :-|
    Tata Mata

    През последните години Варна се отваря за целогодишен туризъм. Колкото повече се наблегне на културата, истроята, спа и минерални извори, толкова по-скоро ще удължим сезона. Тази година туристите бяха тук още от Април. А в средата на май по централните варненски улици се чуваше доста чужда реч. Сега хотелите са пълни, но трябва да се помисли за разкриването на още леглова база. А и да си го кажем честно - повечето туристи предпочитат авиотранспорта, така че не губим кой знае колко от липсата на магистрали.

  • 3
    owr34566661 avatar :-|
    owr34566661

    До коментар [#2] от "Tata Mata":

    Една магистрала Черно Море с продължение към Истанбул и Констанца-Одеса и една до Букурещ през Русе също доста ще спомогне за удължаване на сезона по Черноморието. Разбира се, и една бъдеща фериботна линия Варна - Севастопол, по която руските туристи да идват с личните си автомобили.

  • 4
    rainbou1 avatar :-(
    rainbou1

    Същата работа е и Бургас...

  • 5
    primerno avatar :-|
    primerno

    До коментар [#4] от "rainbou1":

    Бургас поне има магистрала "Тракия" и по този начин е лесно достъпен за хората от Южна България.

  • 6
    salwico avatar :-?
    salwico

    Специално за Варна - само хвалебствия и приказки тип " Априлски пленум" няма да помогнат. Бях свидетел как новия терминал е в пъти по - зле от стария - тече при всеки по - сериозен дъжд. Мои приятели, които работят там са ми разказвали, че разликата в заплащането на сезонен и целогодишен персонал е конфликт, който е заложен от ръководството и създава пречка в наемането на мотивирани сезонни служители. Разказваха ми и за това, че т.нар. "концесионер" намали заплащането на нощния труд от 3.50 лв/час преди концесията, на 70 стотинки/час в момента... Затвориха дори и стола за хранене на служителите... А обявите им за сезонен персонал продължават да вървят и към момента - средата на м.Юни.

  • 7
    whoops avatar :-|
    Whoops

    Туризмът е отрасъл с ниска добавена стойност, който няма как да доведе до икономически ръст. Сервитьорка, пиколо, камериерка, кухненски работник са все хубави професии, но не са те, които ще задържат способните хора в града. Удължаването на сезона е друга заблуда - дори и да се удължи от 3 месеца на 4, пак е нищо. Какво ще правят тези хора през останалата част на годината?

    Просто забравете за това клише туризма и се концентрирайте в създаване на условия за качествен живот и инвестиции и тогава икономическият ръст ще дойде сам.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Игра за шампиони

Игра за шампиони

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK