С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
7 9 юни 2018, 11:10, 7269 прочитания

Въздушната надежда на Варна

Нискотарифните полети ще доведат до ръст на туризма, въпросът е дали ще разширят късия сезон

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Статията е част от специалното издание "Капитал Градове: Варна". Всички текстове по темата може да откриете тук.
Чартърни полети:
Касел и повечето големи градове в Германия, Залцбург, Бирмингам, Лион, Кайро и скандинавските страни

Редовни полети:
София, Москва, Иснатбул, Прага и Цюрих (през юни)

Нискобюджетни полети:
София, Виена, Лондон, Милано, Ларнака, Айндховен, Дортмунг, Мюнхен, Тел Авив, Брюксел, Люксембург
Най-голям ръст се очаква от туристите от Полша - между 30 и 40% според прогнозите на летището.

Туризмът, или поне масовият такъв, зависи от свързаността. Колкото по-лесно е да стигнеш някъде, толкова повече хора го правят. Регионът на Варна независимо от изключителните си дадености трудно се вписваше в тази задача. Лоши пътища, свлачища, недостроената магистрала "Хемус" все още са сред причините, които са сериозна спирачка за растежа в региона.

Но докато по суша Варна остава изолирана, свързаността по въздух става все по-добра. През тази година летището в града се очаква за първи път да посрещне над 2 млн. пътници, 1/5 от които ще дойдат по линия на нискотарифните полети. Това, разбира се, носи очаквания за по-добър туристически сезон. Но по-важното е, че дава възможности за развитие на нови бизнес ниши по линия на оформящите се повече индивидуални пътувания.


Пред регионалната икономика обаче стоят още няколко проблема, не само свързани пряко с инфраструктурата. Туристическият сезон продължава да бъде все така заключен в летните месеци, а усилията да се "излезе" от тях трябва да бъдат общи, включително и по линия на създаване на смислен фестивален туризъм извън най-силните месеци.

Рекорден брой пътници

През тази година летище Варна се очаква да постигне рекорд в обслужените туристи, като за първи път се очаква техният брой да премине границата от 2 млн. души. По данни на концесионера на аеропорта "Фрапорт туин стар еърпорт мениджмънт" през тази година ще бъдат обслужени близо 2.17 млн. души, което ще донесе ръст от 10% на годишна база. Най-много пътници се очакват от Германия - над 580 хил., а сред другите чужди пазари с най-голям дял ще бъдат Русия, Полша и Великобритания с между 150 и над 190 хил. души, сочат прогнозите на аеропорта. Очакванията са втора поредна година да има спад на пътуващите от Русия, каквато е тенденцията и за цялото Черноморие, но същевременно увеличение ще бъде отбелязано за другите основни пазари като Германия, Великобритания и Полша. Най-голям ръст се очаква в Полша - между 30 и 40% според прогнозите на летището.



Как се променя туризмът

На летището във Варна има и друга голяма промяна, която се очаква да се отрази на туристическия сектор не само през настоящата, но и през следващите години. Става въпрос за увеличението на нискотарифните полети, които през тази година ще имат дял от 22% от всички за аерогарата, включително и по линия на вътрешните между София и Варна. "След откриването на планираните за тази година редовни нискобюджетни линии от и до Варна туристопотокът е увеличен с 10% в сравнение с миналата година", коментира председателят на Варненската туристическа камара Стоян Маринов.

По думите му това носи и промяна в профила на туристите - това са сравнително млади, динамични и добре платени хора, които използват спестените от цената на полета средства за други услуги. "Голяма част от тях наемат екскурзоводи за пътуванията по Черноморието и във вътрешността на страната, което естествено се отразява на заетостта в този сектор", дава за пример Маринов.

Очакванията на туристическата камара са прогнозираният ръст от 10% на туризма да бъде поделен в съотношение 3:1 в полза на индивидуалния туризъм за сметка на организирания, което пък от своя страна ще отвори нова бизнес ниша за къщи за гости, малки хотели, апартаменти за краткосрочно наемане през платформи като Airbnb и booking. Индивидуалните пътувания могат да донесат бизнес не само за собственици на имоти и екскурзоводи, а и за редица други фирми в градската икономика, включително заведения, магазини, автомобили под наем и др. Пример за това е София, където нискобюджетните авиолинии доведоха до сериозен ръст на туризма и свързаните с него услуги, който по различни оценки само за миналата година е над 20% на годишна база.

Все още къс сезон

Въпреки добрите новини за туристическия сектор във Варна обаче пред него стоят още няколко сериозни проблема. Макар да има увеличение на нискотарифните и редовни полети, сезонът за сектора все още остава заключен между месеците юни и август, а нарастването в останалите е с бавен темп. Според Красимира Георгиева, представител на германския туроператор "Курклуб", непрекъснато се говори за удължаване на туристическия сезон, но истината е, че нищо не се прави за това. "Туристите от компанията, която представлявам, пристигат за почивка в курорта "Св.св. Константин и Елена" още през март. Това, което заварват от години, е напълно разбита инфраструктура и строителни площадки. Разочаровани са и не го крият", разказва Георгиева.

Същевременно според други представители на бранша все още има какво да се направи по линия и на т.нар. Фестивален туризъм, който също привлича туристи. Представител на бранша даде пример с музикалните събития в града, които се организират основно през най-силните летни месеци, докато практиката в други държави е да се създават такива в "крилата на сезона", което би довело по-висока заетост извън най-натоварените месеци.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

От гларус на гларус, и от авер на авер 1 От гларус на гларус, и от авер на авер

Интересът към крафт бирата във Варна расте благодарение на усилията на представителите на бранша

29 юни 2019, 5781 прочитания

Трансформирай това Трансформирай това

Разплащанията ще стават все по-евтини, бързи и прозрачни благодарение на новите бизнес модели, но и на блокчейн технологията

29 юни 2019, 1910 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Капитал градове" Затваряне
IT сърцето на циментовия завод

"Девня цимент" прави IT център във Варна, за да обслужва всичките 60 държави, където работи групата HeidelbergCement

Защо се бавят бързите влакове

КЗК връща в спечелени от чужди компании търгове за нови жп линии играчи като Ковачки, "Водстрой" и "Джи Пи груп"

Новият безплатен брокер

Търговията с акции без комисиона става по-достъпна благодарение на млади подривни компании

"Агрия груп" купува производител на слънчогледово олио

Базираната в Лясковец "Кехлибар" ще е първата компания за преработка на слънчоглед в портфейла на холдинга

Миролио продаде дела си в "Булгартабак" за 26.6 млн. лв.

През фондовата борса бяха прехвърлени 7.22% от капитала, които отговарят точно на дела на италианския бизнесмен

За нишките и хората

Чихару Шиота се завръща в Япония с първа голяма ретроспектива

Лаборатория на края на света

Българската база на Антарктида ще има нова сграда