С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
17 юни 2018, 10:22, 11141 прочитания

Хумус от Севлиево в Qatar Airways

Опакованата близкоизточна храна отваря вратите на света за "Вернада"

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Статията е част от специалното издание "Капитал Градове: Габрово". Всички текстове по темата може да откриете тук.
Износът на "Вернада" в момента е за 7 държави.

Ако летите догодина с Qatar Airways - една от най-луксозните авиокомпании в света - и похапвате хумус някъде над Червено море, надали бихте предположили, че той е направен близо до Стара планина, в с. Горна Росица край Севлиево. Съвсем скоро това ще е факт, твърди Минка Андреева - собственичка на "Вернада".

Това е първият производител на близкоизточния специалитет в България. След участието на компанията в специализирано изложение в Катар е било постигнато споразумение с авиокомпанията за партньорство. Окончателното договаряне в детайли предстои, казва Андреева, но най-вероятно ще става дума за 40-грамовите разфасовки, които се предлагат и във всички хранителни вериги у нас. Според нея едно от предимствата, с които е спечелила, е, че в Близкия изток почти не се предлага опакован хумус.


Катар не би била първата дестинация, за която "Вернада" изнася, но би бил първият близкоизточен пазар. Една трета от продукцията е предназначена за българския пазар, докато всичко останало е за чужди пазари. Фирмата изнася главно за Румъния, за Литва, Латвия, Австрия, Германия, отскоро и за Молдова. Намерения има и за Полша. Осъществяваният експорт е за общо за седем държави, като румънският пазар е най-силният (и първи за компанията).

Успешно е преминало и участието на севлиевската фирма тази пролет в рамките на Зелената седмица в Берлин. Германците са били приятно изненадани от представянето на българската фирма, много са харесали и петте й нови продукта - хумусите с лимец, елда, киноа, куркума, пикантни, и не толкова новите с патладжан, печена пиперка, маслина. Водени са предварителни разговори за възможността продуктите да се предлагат във веригите в Германия.

"Маркирали сме се на картата на света. Искат дори за Канада и други по-далечни държави да изнасяме, но това няма как да стане", отбелязва собственичката на фирма "Вернада". Това е доста забележително за компания от държава, където допреди години името на продукта масово се свързваше с почвен слой.



Тонове здравословен хумус
Началото е през 2007 г., когато Минка Андреева се връща от Израел.


Началото е през 2007 г., когато Минка Андреева се връща от Израел. По това време тя търгува с храни и мястото в селото е на баща й, който гледа животни. Постепенно се отказва от идеята да продава млечни и месни продукти. Кандидатства за евросубсидия и печели над 2 млн. лв. по мярка 123 на европейската програма за развитие на селските райони.

След живота си в Близкия изток Андреева е убедена в благотворното влияние на източната кухня, в която хумусът е неизменна част от трапезата и е подходящ за деца и възрастни. Серията здравословни хранителни продукти са адаптирани за българския вкус, на натурална основа са и са изцяло насочени към хората, които държат на здравословното хранене и полезните храни, казва Андреева.


[Капитал]
"Вернада" среща трудности с подсигуряването на качествени суровини – печена чушка, патладжан, а два от видовете салати, които фирмата произвежда от морков и червено цвекло, зависят от качеството на оцета.

Желанието на собственичката сега е да построи ново предприятие с площ малко над 1300 кв.м за преработка на зеленчуци и плодове, в което да произвежда и натурален ябълков оцет с ябълки от Троянския балкан, предназначен за нуждите на собственото производство, като останалото количество да бутилира.

След успешна петгодишна работа на предприятието Минка Андреева не е и помисляла за продажба на фабриката си въпреки наличието на не един кандидат–купувач. "Вернада" има 7% ръст за 2017 в сравнение с 2016 г. при оборот за миналата година от почти 3.2 млн. лв. и около 300 тона произведен хумус, в който влизат тахан, преработен нахут и всички използвани суровини.

Селото също изпитва доста позитивно влиянието на фабриката на "Вернада". Тя например е причината Горна Росица да е газифицирано. В предприятието не работят много хора - между 13 и 15 души, сред които и бежанци. В момента фирмата инвестира в изграждане на жилища за някои от работниците си.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Евросредствата в област Благоевград: В сянката на "Струма" Евросредствата в област Благоевград: В сянката на "Струма"

Държавата насочва пари в магистралата, общините адресират проблема с боклука, а фирмите купуват машини

7 яну 2020, 1453 прочитания

Островът в центъра на Севера 5 Островът в центъра на Севера

Област Велико Търново няма бързи пътища към останалата част на страната, но след 6-7 години "Хемус" и връзката с Русе може да са готови

29 дек 2019, 4809 прочитания

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Капитал градове" Затваряне
Музиката идва във Варна

MTV ще заснеме в града второто си лятно шоу, а на няколко километра оттам – в Каварна, ще се проведе пилотното издание на "Варна мега рок"

Още от Капитал
Две италиански офис сделки

Инвеститори от Рим купиха сгради до летището и над бизнес парка за 23.5 млн. евро

Свинското: скъпо и дефицитно

Чумата по свинете в Азия вдигна световните цени, създаде дефицит и проблемите заразиха и България

Реклама за слушане

Чрез подкаст рекламите компаниите могат да достигнат до нишова аудитория, фокусирана върху съдържанието.

Защо си отиват експертите

Отстраняването на неудобните и неадекватните партийни назначения подменя функцията на държавната администрация

Ново място: Музей на илюзиите

Оптични илюзии, интерактивност и древни експонати

Ален де Ботон, писател, философ, основател на The School of Life: Ние сме любов и мрак

Ботон за емоционалната интелигентност, стоицизма и деструктивното в човешкия вид пред "Капитал"

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10