Стани пилот!
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Стани пилот!

Това лято се навършват точно 7 години откакто 30-годишния Христо Гърдевски от Габрово се пуска в дълбокото и става предприемач

Стани пилот!

Автомобилните симулатори на габровската "Арсийт" се продават в 90 държави по света

Гергана Михайлова
9629 прочитания

Това лято се навършват точно 7 години откакто 30-годишния Христо Гърдевски от Габрово се пуска в дълбокото и става предприемач

© Надежда Чипева


Статията е част от специалното издание "Капитал Градове: Габрово". Всички текстове по темата може да откриете тук.
Автор: Капитал

Не само в детството, но и в бизнеса първите седем години могат да бъдат определящи за бъдещето. Това лято се навършват точно толкова, откакто 30-годишния Христо Гърдевски от Габрово се пуска в дълбокото и става предприемач. Прави го заедно с брат си Михаил, с когото влагат семейните спестявания във фабрика за необичайно и рисковано производство – шасита и седалки за симулатори на Формула 1.

Седем години по-късно фирмата им "Арсийт" продава в над 90 държави по света, прави по половин милион лева печалба и е пред отварянето на чисто нов цех, в който ще започне серийно производство на допълващи аксесоари – волани и педали за автомобилните симулатори.

Христо е пример за новото поколение предприемачи, заради които Габрово продължава да пази част от имиджа на "българския Манчестър". Навремето тази слава е тръгнала от текстилната промишленост, а днес се дължи на запазения индустриален облик и опитите за превключване към високите технологии и производството на изделия с по-голяма добавена стойност. "Ако правиш каквото правят другите, няма как да успееш. Трябва да си с нещо различен", е виждането на Христо, който въпреки постигнатото дотук не приема себе си за изграден бизнесмен, защото все още има какво да учи.

Фотограф: Надежда Чипева

Кресло с екстри

Идеята да се захване точно със седалки за симулатори за F1 идва покрай роднина, който е запален по този спорт, а също и след кратко проучване на пазара, което показва, че няма много производители на такива изделия, а търсенето им е глобално и расте с всяка изминала година. "Когато започнахме през 2011 г. нямахме опит в този бизнес, не знаехме колко време ще ни отнеме производството на тези изделия, за да знаем какво да отговаряме, когато ни се обадят с поръчка. Похарчихме една камара време и пари, докато намерим правилната технология", разказва предприемачът.

В Европа голям доставчик на оборудване за домашни и професионални симулатори е холандска компания, а другите конкуренти са от Азия. Включвайки се на пазара, габровската фабрика се оказва точно по средата с изделия, които бият по качество китайските и са по-достъпни като цена от холандските.

"Истината е, че родителите ни се занимаваха преди това с производство на мебели. В кризата обаче поръчките пресъхнаха и ние решихме, че можем да използваме машините и служителите, които вече имахме подръка", разказва Христо. "Започнахме със 7-8 шивачки, 6-7 тапицери, трима заварчици", продължава предприемачът и обяснява, че основните операции в изработката на седалките и шаситата не са нещо специално и намирането на работници не е било трудна задача.

Сложното било измислянето на моделите и изработването на матрици. В това помагат познанията на двамата братя в областта на технологиите и връзките им с компютърни дизайнери покрай друг техен опит – в бизнеса с предлагането на уеб хостинг.

"Геймърите прекарват часове в тези симулатори, затова те трябва да са не само да са красиви, но и удобни и функционални", обяснява Христо. В момента имат три базови модела с основни разцветки в червено, черно и бяло.

Друг ключов продукт на фирмата е самият корпоративен уебсайт rseat.net. "Стараем се да е изпипан до съвършенство. Много се зарадвахме на отзив за това колко професионално изглежда от един човек, който от 40 години работи за дизайна на Warner Bros", разказва Христо. Той е и отговорникът за цялостната маркетингова комуникация и продажбите на "Арсийт".

Сглоби си сам известност

Продуктите им не са евтини. Годишно габровската фирмата продава по над 2400 симулатора, като средната цена на седалка е около 900 долара, вградена в шаси е около 1250 долара, а стендовете са между 370 и 600 долара. Цялостна сглобена конфигурация може да надхвърли 38 хил. евро, посочва Христо.

Основните продажби на фирмата са на дребно и стават през сайта, но за някои пазари се работи с дистрибутори, които поръчват по-големи количества за клиенти, развиващи бизнес с игрални зали и молове. Северна Америка, Австралия и Южна Корея са най-силните пазари на габровското предприятие. "Пращаме по куриер до 15 дни след поръчката. Нашите клиенти са освободени от мита и разноски по доставката, тъй като сме сигурно един от най-големите клиенти на UPS в България и ползваме големи отстъпки. Изпращаме до дома на клиентите кашон с размери 115 на 66 на 66 см, в който имат всичко необходимо, за да си направят симулатора", обяснява единият от собствениците.

Почти като преживяването "сглоби си сам" на ИКЕА и пратките на "Арсийт" доставят забавление за получателите, които не пропускат да се похвалят, като качат видео и снимки във Facebook страницата и Youtube канала на компанията. Социалните мрежи и геймърските форуми са мястото за най-ефективна реклама на фирмата по света.

Известност идва и по линия на пилотите от Формула 1, които тренират в симулатори с емблемата Rseat. Ромен Грожан и Даниел Рикардо са сред известните имена. "Практически е невъзможно за пилотите да са всеки ден на пистата. Има амортизация на машината, разходи, а симулаторът дава напълно адекватно поведение и реалистично усещане, сякаш си на автомобилната писта", обяснява Христо.

Ferrari и SONY да са ти клиенти

"Геймърите прекарват часове в тези симулатори, затова те трябва да са не само красиви, но и удобни", обяснява Христо Гърдевски
Фотограф: Надежда Чипева

Участието по специализирани изложения също е ключово за налагането на габровската фирма на международната сцена. Благодарение на доброто представяне там тя е спечелила за клиенти големи компании като Ferrari. "Това е историята за може би най-трудния ни момент, който сме имали дотук", разказва Христо. Подготвяйки се за изложение във Франция, братята изпадат в неловката ситуация да им закъснее детайл за прототипа. "Тогава бяхме възложили на фирма от Радомир да ни прави металните планки и те дойдоха буквално четири дни преди изложението. С брат ми и с още едно момче не бяхме сядали повече от 40 часа, за да можем да сглобим прототипа навреме. Нямахме и транспорт. Дойде едно момче с бус от Румъния и закара симулатора на изложението. Това беше през 2014 г. Тогава ни забеляза Ferarri."

Новина от последните дни е подписаният договор със SONY, за която габровската фабрика ще изработи брандирани симулатори за Playstation Edition. "Те ни потърсиха със запитване можем ли да изработим симулатор, който е съвместим с периферията на плейстейшън, да има приставка за джойстик, екран, камера. Бързо отреагирахме в дизайна, те го харесаха доста и вече са пратени мострите", разказва Христо.

Със собствени сили

Иначе след случката с изложението във Франция двамата братя се заричат да не разчитат повече на други. Реинвестират печалбата в машина за лазерно рязане на метали и вече няма производствен процес, за който да разчитат на външен изпълнител. В момента се подготвят за ново производство на аксесоари за симулаторите – волани и педали, които по предварителни разчети ще са много по-евтини от това, което се предлага на пазара в момента. Все още не смеят да помислят за производство на електромотори, които се влагат под седалките и създават реалистичното усещане като при шофиране. За тези детайли габровци разчитат на канадски производител, с който работят в много добро партньорство.

Други "плаващи пясъци", в които са затъвали младите предприемачи дотук, са човешките ресурси. Там Христо признава, че са допускали грешки и имат още какво да научат. Тъй като фабриката се намира на края на града в Западната индустриална зона и в близост няма ресторант или кафене, където служителите могат да обядват, в началото собствениците решават да носят кетъринг всеки ден. Това обаче свършва с работниците, които започват да имат претенции към менюто. "Българинът е странна птица: колкото повече му даваш, толкова повече капризничи. Обича да се хвали не с това колко труд е положил, а с това, че два часа се е подпирал на машината и нищо не е свършил. Ние се отплащаме на тези служители, които покажат, че са сериозни. Още първия месец, в който видим, че някой има желание да работи, ние му вдигаме възнаграждението. Когато нещо не е заслужено, не се цени", разказва Христо. Добавя, че дипломата не дава гаранция, че някой е способен: "Колкото и да знаеш, тук винаги започваш отначало."

Статията е част от специалното издание "Капитал Градове: Габрово". Всички текстове по темата може да откриете тук.
Автор: Капитал

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар
  • 1
    grgrggrgrgr avatar :-|
    grgrggrgrgr

    Чета и не мога да повярвам. Браво и успех! Българска фирма с български собственици от малък град - известна в цял свят. Имаме нужда от такива.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK