Надеждата тунел под Шипка
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Надеждата тунел под Шипка

Незапочнатият тунел под Шипка е ключов за свързаността на онластта и за цяла Северна България

Надеждата тунел под Шипка

Регионът около Габрово все още е без бърза връзка с Южна България и София и това продължава да тежи

26075 прочитания

Незапочнатият тунел под Шипка е ключов за свързаността на онластта и за цяла Северна България

© Надежда Чипева


Статията е част от специалното издание "Капитал Градове: Габрово". Всички текстове по темата може да откриете тук.
16 нови тунела ще има в страната ни през следващите 7 години, като заедно с тези на Национална компания "Железопътна инфраструктура" ще бъдат изградени общо над 60 км тунелни съоръжения

Отчайващо закъснели. Когато питате габровци и севлиевци как оценяват държавните инвестиции в инфраструктура, това е отговорът.

Една от причините за изоставането на северната част от страната от южната е именно инфраструктурата.

До началото на 2024 г. ще бъде завършена магистрала "Хемус", а нови 160 км ще бъдат завършени до края на 2021 г., обеща преди дни по време на втората дискусия на тема "Възраждане на българския Север" регионалният министър Николай Нанков. Това е силно оптимистична прогноза предвид досегашните темпове на работа, но дори и тя означава, че бърза връзка с Централна Северна България ще има поне след 3-4 години.

Прословутият тунел под Шипка, който трябва да е бързата връзка между двете части на страната пък, засега още е само на хартия. С него връзката между Габрово и Стара Загора ще стане под час. Това е важно, особено през зимата, когато част от проходите се затварят поради лоши метеорологични условия и логистичните и транспортни фирми най-много страдат от това.

"Ако искате да имате по-добро цялостно развитие в този регион на България, трябва да инвестирате повече в инфраструктура, здравеопазване, образование", съветва чуждестранен инвеститор, позиционирал важна част от бизнеса си в Габровска област. Това според него ще позволи младите хора да искат да се върнат от големите градове и да работят в други региони на България.

Местният бизнес вече разчита на по-малки, местни инициативи. Дори рехабилитацията на отсечката Габрово - Севлиево, която тече в момента, в значителна степен ще промени региона, казват фирмите (виж карето).

5 години по-късно

Пет години след първата копка, до края на годината се очаква да бъде завършен един от най-сложните и приоритетни пътни проекти - обходният път на Габрово. С реализацията му ще се изведе транзитният трафик между Северна и Южна България, преминаващ по първокласния път I-5 Велико Търново – Габрово – Казанлък, извън чертите на града.

Като част от проекта за обхода през тази година ще завърши изграждането на 540-метров тунел. Съоръжението под Бакойския баир е при 12-и километър на път III-5004. Тунелът е с една тръба с две ленти за движение по 3.75 м, две водещи ивици по 0.5 м и тротоари по 0.75 м. Изпълнява се по нов австрийски тунелен метод и по-голяма част от прокопаването му се извършва с взривни дейности. Досега са прокопани близо 526 м и остават само 14 м до неговото пробиване, съобщиха за "Капитал" от МРРБ.

Освен тунела на обекта се изгражда и уникален 640-метров мост, преминаващ над долината на р. Синкевица, кв. "Чехлевци" и кв. "Войново". Съоръжението се изпълнява по метода "конзолно бетониране" - технология в изграждането на мостове с големи отвори.

Обходът на Габрово би трябвало да осигури пътна връзка до бъдещия тунел под Шипка, като се избегне влизането в града.

Най-дългият

Тунелът под Шипка е приоритетен проект за периода 2017 - 2021 г. В момента се разработва разширен идеен проект, който ще е с дължина 3.2 км. Това ще е най-дългото тунелно съоръжения в България. Разработката на проекта е разделена на два етапа и включва извършване на подробно геодезическо заснемане в зоните на порталите на тунела, геоложки доклад и избор на вида на системите, свързани с експлоатацията на тунела, уточняват от МРРБ.

На Експертен технико-икономически съвет е приет първият проектен етап от разработката на проекта. В него е изработването на инженерно-геоложки доклад, вариант за местоположението на порталите на тунела и предпорталните площадки, вида на осветителните тела и останалите системи. През март на експертен съвет е разгледан и вторият проектен етап, в който е разработването на системите, свързани с експлоатацията на тунела: вентилация, осветление, водоснабдяване и противопожарна защита, пътна сигнализация, видеоконтрол, телефонна система, общо електроснабдяване, централен диспечерски пункт. В момента изпълнителят отстранява дадените бележки по проекта.

Индикативната стойност на проекта, която включва изграждането на тунела и пътната част към него със съответните съоръжения, е 520 млн. лв. С решение от 22 май 2015 г. Министерският съвет потвърди ангажимента на страната за строителството му. Той ще бъде изпълнен най-вероятно по един от два начина - със средства от държавния бюджет (или заемни средства) или чрез публично-частно партньорство (виж карето).

Случващият се ремонт

Над 27 км от второкласния път Севлиево - Габрово в момента се ремонтират по оперативна програма "Региони в растеж" 2014 - 2020 г. В лот 11 е участъкът от Севлиево – Драгановци. Изпълнител на строително-монтажните работи е ДЗЗД "Хоталич", в състава на което са "Инфрастроежи" ООД и "Автомагистрали - Черно море" АД.

Изпълнител на лот 12 – участък с дължина 12.62 км от Драгановци до Габрово, е "Пътстрой – Габрово" АД.

Второкласният път е най-натовареният в областта и е най-краткият път между столицата и Габрово. Очаква се двата проекта да доведат до по-висока средна скорост на движение и по-малко вредни емисии газове. Общата стойност на двата проекта е близо 23 млн. лв. с ДДС.

Заявка от Китай

Според министър Нанков китайският конгломерат "СИТИК Констракшън" вече е дал заявка за инвестиционен интерес към тунела под Шипка и автомагистралата Русе – Велико Търново в средата на май.

В хода на разговорите с представители на китайската компания министърът на регионалното развитие и благоустройството е обсъдил възможности за подписване на Меморандум за сътрудничество, включващ конкретни параметри за публично-частно партньорство. През юли в София ще има форум между Китай и страните от Източна Европа във формат 16+1 и тогава тази тема сигурно ще се обсъжда.

Това обаче е ангажимент, към който да се подходи с доза предпазливост. Нито една голяма китайска инвестиция в България до момента не се е случила.
Статията е част от специалното издание "Капитал Градове: Габрово". Всички текстове по темата може да откриете тук.
16 нови тунела ще има в страната ни през следващите 7 години, като заедно с тези на Национална компания "Железопътна инфраструктура" ще бъдат изградени общо над 60 км тунелни съоръжения

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар
  • 1
    skiorsky avatar :-|
    Скиорски

    Отсечката Габрово - Севлиево с тези 23млн. спокойно можеше да се "извади" от двете села през които минава , а с още толкова да се направи обход на Севлиево. Кога ще стане това? 20 години след построяване на тунела?


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK