С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
1 30 юни 2018, 11:30, 12622 прочитания

Надеждата тунел под Шипка

Регионът около Габрово все още е без бърза връзка с Южна България и София и това продължава да тежи

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Статията е част от специалното издание "Капитал Градове: Габрово". Всички текстове по темата може да откриете тук.
16 нови тунела ще има в страната ни през следващите 7 години, като заедно с тези на Национална компания "Железопътна инфраструктура" ще бъдат изградени общо над 60 км тунелни съоръжения

Още по темата

Портрет на един аутобан

Магистрала "Тракия" се превърна в инфраструктурния гръбнак на България. Ефектът от това не е повишена сигурност, а повече катастрофи

6 юли 2018

Китайско чудо за два дни

Срещата Китай - Източна Европа в София ще донесе поредните обещания за много инвестиции. Не стискайте много силно палци

6 юли 2018

ИПИ: Общините са използвали 10.7 млрд. лв. от оперативните програми

Созопол и Костинброд са усвоили най-големите суми спрямо населението - над 5 хил. лв./човек от членството в ЕС

2 юли 2018

Камък, стиропор, надежда

Пътят към възраждането на област Габрово минава през местна активност, нестандартни идеи и общи действия на двата големи града

23 юни 2018

Две е повече от едно

Възраждането на област Габрово минава през местна активност, нестандартни идеи и общи действия на Габрово и Севлиево

11 юни 2018

Отчайващо закъснели. Когато питате габровци и севлиевци как оценяват държавните инвестиции в инфраструктура, това е отговорът.

Една от причините за изоставането на северната част от страната от южната е именно инфраструктурата.


До началото на 2024 г. ще бъде завършена магистрала "Хемус", а нови 160 км ще бъдат завършени до края на 2021 г., обеща преди дни по време на втората дискусия на тема "Възраждане на българския Север" регионалният министър Николай Нанков. Това е силно оптимистична прогноза предвид досегашните темпове на работа, но дори и тя означава, че бърза връзка с Централна Северна България ще има поне след 3-4 години.

Прословутият тунел под Шипка, който трябва да е бързата връзка между двете части на страната пък, засега още е само на хартия. С него връзката между Габрово и Стара Загора ще стане под час. Това е важно, особено през зимата, когато част от проходите се затварят поради лоши метеорологични условия и логистичните и транспортни фирми най-много страдат от това.

"Ако искате да имате по-добро цялостно развитие в този регион на България, трябва да инвестирате повече в инфраструктура, здравеопазване, образование", съветва чуждестранен инвеститор, позиционирал важна част от бизнеса си в Габровска област. Това според него ще позволи младите хора да искат да се върнат от големите градове и да работят в други региони на България.



Местният бизнес вече разчита на по-малки, местни инициативи. Дори рехабилитацията на отсечката Габрово - Севлиево, която тече в момента, в значителна степен ще промени региона, казват фирмите (виж карето).

5 години по-късно

Пет години след първата копка, до края на годината се очаква да бъде завършен един от най-сложните и приоритетни пътни проекти - обходният път на Габрово. С реализацията му ще се изведе транзитният трафик между Северна и Южна България, преминаващ по първокласния път I-5 Велико Търново – Габрово – Казанлък, извън чертите на града.

Като част от проекта за обхода през тази година ще завърши изграждането на 540-метров тунел. Съоръжението под Бакойския баир е при 12-и километър на път III-5004. Тунелът е с една тръба с две ленти за движение по 3.75 м, две водещи ивици по 0.5 м и тротоари по 0.75 м. Изпълнява се по нов австрийски тунелен метод и по-голяма част от прокопаването му се извършва с взривни дейности. Досега са прокопани близо 526 м и остават само 14 м до неговото пробиване, съобщиха за "Капитал" от МРРБ.

Освен тунела на обекта се изгражда и уникален 640-метров мост, преминаващ над долината на р. Синкевица, кв. "Чехлевци" и кв. "Войново". Съоръжението се изпълнява по метода "конзолно бетониране" - технология в изграждането на мостове с големи отвори.

Обходът на Габрово би трябвало да осигури пътна връзка до бъдещия тунел под Шипка, като се избегне влизането в града.

Най-дългият

Тунелът под Шипка е приоритетен проект за периода 2017 - 2021 г. В момента се разработва разширен идеен проект, който ще е с дължина 3.2 км. Това ще е най-дългото тунелно съоръжения в България. Разработката на проекта е разделена на два етапа и включва извършване на подробно геодезическо заснемане в зоните на порталите на тунела, геоложки доклад и избор на вида на системите, свързани с експлоатацията на тунела, уточняват от МРРБ.

На Експертен технико-икономически съвет е приет първият проектен етап от разработката на проекта. В него е изработването на инженерно-геоложки доклад, вариант за местоположението на порталите на тунела и предпорталните площадки, вида на осветителните тела и останалите системи. През март на експертен съвет е разгледан и вторият проектен етап, в който е разработването на системите, свързани с експлоатацията на тунела: вентилация, осветление, водоснабдяване и противопожарна защита, пътна сигнализация, видеоконтрол, телефонна система, общо електроснабдяване, централен диспечерски пункт. В момента изпълнителят отстранява дадените бележки по проекта.

Индикативната стойност на проекта, която включва изграждането на тунела и пътната част към него със съответните съоръжения, е 520 млн. лв. С решение от 22 май 2015 г. Министерският съвет потвърди ангажимента на страната за строителството му. Той ще бъде изпълнен най-вероятно по един от два начина - със средства от държавния бюджет (или заемни средства) или чрез публично-частно партньорство (виж карето).
Случващият се ремонт

Над 27 км от второкласния път Севлиево - Габрово в момента се ремонтират по оперативна програма "Региони в растеж" 2014 - 2020 г. В лот 11 е участъкът от Севлиево – Драгановци. Изпълнител на строително-монтажните работи е ДЗЗД "Хоталич", в състава на което са "Инфрастроежи" ООД и "Автомагистрали - Черно море" АД.

Изпълнител на лот 12 – участък с дължина 12.62 км от Драгановци до Габрово, е "Пътстрой – Габрово" АД.

Второкласният път е най-натовареният в областта и е най-краткият път между столицата и Габрово. Очаква се двата проекта да доведат до по-висока средна скорост на движение и по-малко вредни емисии газове. Общата стойност на двата проекта е близо 23 млн. лв. с ДДС.
Заявка от Китай

Според министър Нанков китайският конгломерат "СИТИК Констракшън" вече е дал заявка за инвестиционен интерес към тунела под Шипка и автомагистралата Русе – Велико Търново в средата на май.

В хода на разговорите с представители на китайската компания министърът на регионалното развитие и благоустройството е обсъдил възможности за подписване на Меморандум за сътрудничество, включващ конкретни параметри за публично-частно партньорство. През юли в София ще има форум между Китай и страните от Източна Европа във формат 16+1 и тогава тази тема сигурно ще се обсъжда.

Това обаче е ангажимент, към който да се подходи с доза предпазливост. Нито една голяма китайска инвестиция в България до момента не се е случила.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Георг Спартански: Каквото и да говорим, без пари нищо не става Георг Спартански: Каквото и да говорим, без пари нищо не става

Кметът на Плевен пред "Капитал"

21 ное 2018, 585 прочитания

Как да се отключи потенциалът на Плевен 27 Как да се отключи потенциалът на Плевен

Плевен има много предимства: настоящи като авиация и медицина и потенциални като логистика и индустрия. Спират го липсата на пари, малко фантазия и общи действия с Ловеч

20 ное 2018, 8009 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Капитал градове" Затваряне
Раждането на технологичен парк Габрово

Три големи европроекта в Техническия университет ще дадат силен тласък на науката

Догодина - нов главен прокурор и 10 млрд. лв.

Който управлява през 2019 г., ще участва в избора на заместник на Цацаров и разпределянето на скъпи поръчки

Новата сграда на Брендо

Тя ще е жилищна, на 11 етажа и ще обгръща стария хотел "Рила"

"Слънчо" поглежда отвъд хоризонта

С проект по "Конкурентоспособност" за 1.6 млн. лв. компанията ще започне да изнася детски храни в региона

Есенният филмов маратон

По-интересните заглавия на "Киномания 2018"

Живот след живота

Режисьорката Петя Накова за новия си роман, в който документира битката с рака на гърдата

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 46

Капитал

Брой 46 // 17.11.2018 Прочетете
Капитал PRO, Вечерни новини: Нов вицепремиер в кабинета; ЕК срещу Италия заради бюджета

Емисия

DAILY @7PM // 21.11.2018 Прочетете