За калта и новите пътища
Разходихме се из Видин, Монтана и Враца, които формират региона, скрит зад клишето "най-бедният в ЕС", за да потърсим историите, които му дават надежда - вижте ги в специалното издание "Капитал Градове: Северозапад"
Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"
Имаме си вода, имаме си земя, правим си кал, казва Иван Кулеков в може би най-прословутата си сентенция. Как се оказа така, че един регион като Северозапада, заключен между най-пълноводната река в Европа и най-красивата част на Стара планина, граничещ с две държави, затъна в калта? Отговорът има много страни: влизането в ЕС, новата мобилност на хората, липсата на пътища, наследената умишлена изолираност на граничните райони, липсата на университет и на добро управление...
Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.
Абонирайте сеВъзползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент
2 лв. / седмица за 12 седмици * Към офертата
* Aбонамент за Капитал - 2 лв./седмица през първите 12 седмици, а след това - 7.25 лв./седмица. Абонаментът Ви ще бъде подновяван автоматично и таксуван на месечна база. Може да прекратите по всяко време. Само за нови абонати, физически лица.
7 коментара
Преди всичко трябва да се построи магистрала до Видин. Мъчително бавно се правят пътища у нас. Трудно се поделят порциите. За сравнение - Хърватия има над 1100 км магистрали, при положение, че 5 години беше във война и че не беше дори член на ЕС, за да ползва европейски фондове.
До коментар [#1] от "evpetra": Магистрала не знам, но бърз път със сигурност ще е полезен.
Другото, което може много да помогне е създаването на велосипеден маршрут по Дунава от Видин до Силистра. Живях дълги години в Австрия там велосипедния туризъм по Дунава е силно развит. Сезонът е доста дълъг (почти 6 месеца) и през това време маса селца край Дунава се изхранват от велотуризъм. А покрай велотуризма идва агротуризъм и екотуризъм. У нас има голям потенциал за това. Но, уви, по нашия дунавски бряг велопътеки няма. А цената на 1 км велопътека е поне 10-15 пъти по-ниска от тази на 1км магистрала. С други думи, можем да си го позволим. За 3-4 години може целия ни дунавски бряг да е свързан с велопътека. Това би дало живец на маса села и градчета.
Другото, което би създало живец в региона е развитието на ски туризма около Ком/Миджур. От сръбска страна там има нелош ски курорт. От наша страна има едно голямо нищо.
И накрая има резон да се възроди летището във Видин и да се пуснат субсидирани полети на бюджетни авиокомпании до поне няколко столици в Западна Европа използвайки европейския инструмент за Public Service Obligation. Това би дало живец на Видин и региона подобен на този дето Райън Еър го дава на Пловдив. Субсидиите за такъв Public Service Obligation биха излезли по 700-800 хиляди лева годишно на дестинация. Това би осигурило поне 2 пъти седмично директни полети. Тези субсидии биха се изплатили многократно чрез парите дето туристите ще ги оставят в региона.
До коментар [#2] от "Николай Николов":
Ама какъв велопът? То обикновен път няма по крайбрежието на Дунава.
Един иска магистрала, друг велопът + ски ... А като се построи моста какво стана? Рукнаха ли инвестиции?! Областните пътни управления не могат и съществуващите пътища да поддържат, а се плаче за магистрали?! Нещата тръгват само тогава, когато се спре да се вика НЕВОЛЯТА! Ама пък от друга страна е толкова лесно да я вика човек ... и да чака някой друг да му свърши работата. Местната власт какво прави? Не сте ли доволни от нея?! Сменете я! Или сте доволни? Значи положението ви устройва! От къде искате съвет да получите, от Пловдив, от Ст. Загора, от къде? Или още го карате на соц. принципа – Съвет не ми давай, пари ми давай! С парите добре се справяте, нищо не остава! Куче влачи, диря няма!
До коментар [#5] от "Valdes":
Като се построи мост, построиха ли се пътища до/към него?!
До коментар [#6] от "veli7820":
Мостът трябваше да бъде при Лом тировете и сега използват пътят през Лом защото е по къс.
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.