За калта и новите пътища
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

За калта и новите пътища

За калта и новите пътища

Разходихме се из Видин, Монтана и Враца, които формират региона, скрит зад клишето "най-бедният в ЕС", за да потърсим историите, които му дават надежда - вижте ги в специалното издание "Капитал Градове: Северозапад"

7740 прочитания

Статията е част от специалното издание "Капитал Градове: Северозапад", което е подарък за всички, закупили вестник "Капитал" в периода 17-23 август. Всички текстове по темата може да откриете тук.

Имаме си вода, имаме си земя, правим си кал, казва Иван Кулеков в може би най-прословутата си сентенция. Как се оказа така, че един регион като Северозапада, заключен между най-пълноводната река в Европа и най-красивата част на Стара планина, граничещ с две държави, затъна в калта? Отговорът има много страни: влизането в ЕС, новата мобилност на хората, липсата на пътища, наследената умишлена изолираност на граничните райони, липсата на университет и на добро управление...

Но целта на това издание не е да търси отговор на този въпрос. Разходихме се из трите града, които формират този регион, скрит зад клишето "най-бедният в ЕС", за да потърсим историите, които му дават надежда. От младежите, които правят IT във Враца, през пълния технологичен парк на Монтана до бавния, но обещаващ ръст на туризма във Видин, такива истории има. Много от тях са свързани с активни, инициативни хора, които са решили да пожертват част от комфорта си, за да утъпкват калта и да правят пътища.

За тях си заслужава да вдигнем чаша северно вино. (А ако искате и вие, вижте винарните, които си заслужава да опитате - в изданието).

Ето и част от темите в изданието:

Икономиката на Видин, Враца и Монтана в числа

Спри, не си отивай

Демографската криза в Северозападна България е по-скоро катастрофа. Три неща трябва да бъдат поправени спешно

Ще ставаме все по-големи

Интервю с изпълнителния директор на Монбат - Атанас Бобоков

Технологичен парк... в Монтана

Една добра идея вече е събрала вложения за 15 млн. лв.

Враца 2.0

Три години след началото на първия пълен софтуерен курс в града "Враца софтуер общество" продължава да се разраства

Опера и селски туризъм

Интересът към региона расте основно заради круизни туристи и оперните фестивали

Каталогът на северното вино

По-важният мост на Видин

Младежкият фестивал на изкуствата The Bridge е едно от най-интересните културни мероприятия в целия регион

Календар на събитията във Види, Враца и Монтана

Разпространява с вестник "Капитал" в периода 17-23 август (пакетна цена 4 лв.) или самостоятелно (7 лв.) като пишете на [email protected]
Статията е част от специалното издание "Капитал Градове: Северозапад", което е подарък за всички, закупили вестник "Капитал" в периода 17-23 август. Всички текстове по темата може да откриете тук.

Имаме си вода, имаме си земя, правим си кал, казва Иван Кулеков в може би най-прословутата си сентенция. Как се оказа така, че един регион като Северозапада, заключен между най-пълноводната река в Европа и най-красивата част на Стара планина, граничещ с две държави, затъна в калта? Отговорът има много страни: влизането в ЕС, новата мобилност на хората, липсата на пътища, наследената умишлена изолираност на граничните райони, липсата на университет и на добро управление...


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

7 коментара
  • 1
    evpetra avatar :-|
    evpetra

    Преди всичко трябва да се построи магистрала до Видин. Мъчително бавно се правят пътища у нас. Трудно се поделят порциите. За сравнение - Хърватия има над 1100 км магистрали, при положение, че 5 години беше във война и че не беше дори член на ЕС, за да ползва европейски фондове.

  • 2
    nikolay_uk avatar :-|
    Николов

    До коментар [#1] от "evpetra": Магистрала не знам, но бърз път със сигурност ще е полезен.

    Другото, което може много да помогне е създаването на велосипеден маршрут по Дунава от Видин до Силистра. Живях дълги години в Австрия там велосипедния туризъм по Дунава е силно развит. Сезонът е доста дълъг (почти 6 месеца) и през това време маса селца край Дунава се изхранват от велотуризъм. А покрай велотуризма идва агротуризъм и екотуризъм. У нас има голям потенциал за това. Но, уви, по нашия дунавски бряг велопътеки няма. А цената на 1 км велопътека е поне 10-15 пъти по-ниска от тази на 1км магистрала. С други думи, можем да си го позволим. За 3-4 години може целия ни дунавски бряг да е свързан с велопътека. Това би дало живец на маса села и градчета.

  • 3
    nikolay_uk avatar :-|
    Николов

    Другото, което би създало живец в региона е развитието на ски туризма около Ком/Миджур. От сръбска страна там има нелош ски курорт. От наша страна има едно голямо нищо.

    И накрая има резон да се възроди летището във Видин и да се пуснат субсидирани полети на бюджетни авиокомпании до поне няколко столици в Западна Европа използвайки европейския инструмент за Public Service Obligation. Това би дало живец на Видин и региона подобен на този дето Райън Еър го дава на Пловдив. Субсидиите за такъв Public Service Obligation биха излезли по 700-800 хиляди лева годишно на дестинация. Това би осигурило поне 2 пъти седмично директни полети. Тези субсидии биха се изплатили многократно чрез парите дето туристите ще ги оставят в региона.

  • 4
    evpetra avatar :-(
    evpetra

    До коментар [#2] от "Николай Николов":

    Ама какъв велопът? То обикновен път няма по крайбрежието на Дунава.

  • 5
    valdes avatar :-P
    Valdes

    Един иска магистрала, друг велопът + ски ... А като се построи моста какво стана? Рукнаха ли инвестиции?! Областните пътни управления не могат и съществуващите пътища да поддържат, а се плаче за магистрали?! Нещата тръгват само тогава, когато се спре да се вика НЕВОЛЯТА! Ама пък от друга страна е толкова лесно да я вика човек ... и да чака някой друг да му свърши работата. Местната власт какво прави? Не сте ли доволни от нея?! Сменете я! Или сте доволни? Значи положението ви устройва! От къде искате съвет да получите, от Пловдив, от Ст. Загора, от къде? Или още го карате на соц. принципа – Съвет не ми давай, пари ми давай! С парите добре се справяте, нищо не остава! Куче влачи, диря няма!

  • 6
    veli7820 avatar :-|
    veli7820

    До коментар [#5] от "Valdes":

    Като се построи мост, построиха ли се пътища до/към него?!

  • 7
    monk007 avatar :-|
    monk007

    До коментар [#6] от "veli7820":

    Мостът трябваше да бъде при Лом тировете и сега използват пътят през Лом защото е по къс.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Сладка зона

Сладка зона

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK