С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
5 22 авг 2018, 15:25, 4452 прочитания

Атанас Бобоков: Ще ставаме все по-големи

Главният изпълнителен директор и председател на СД на "Монбат" пред "Капитал Градове"

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Статията е част от специалното издание "Капитал Градове: Северозапад", което е подарък за всички, закупили вестник "Капитал" в периода 17-23 август. Всички текстове по темата може да откриете тук.
40%
износ за Близкия изток и Африка трябва да достигне компанията до 2022 г.

Още по темата

Между моста и магистралата

Видин, Монтана и Враца имат вода, планини и истории. Сега се опитват да съберат инвеститори и хора с идеи, за да излязат най-накрая от клеймото на западналост и бедност

17 авг 2018

Най-големите компании преди 10 години: Десетилетието, в което заводите пораснаха

Бизнесът на дружествата в топ 100 е порасъл с една трета, най-видимо при производствените. Най-силен скок от стоте гиганта на 2007 г. е направил търговецът на горива "Сакса"

4 юли 2018

"Монбат" и "Свилоза" ще разпределят дивиденти

Акционерите на двете дружества ще получат общо 8.5 млн. лв.

2 май 2018

"Монбат" пласира конвертируеми облигации за 28 млн. евро

Парите ще бъдат използвани за финансиране на експанзията на производителя на акумулаторни батерии

23 яну 2018

Десетте акции на 2018 г.

Анализаторите очакват 10% ръст на SOFIX и залагат отново на традициционно откритите към инвеститорите компании

5 яну 2018

Новият бизнес на "Монбат"

Дружеството на братя Бобокови предприе мащабна експанзия извън страната само за няколко месеца

19 окт 2017

Историята води началото си от 1959 г., когато започва производството на оловно-кисели батерии в държавна компания в Монтана. Тя е приватизирана през 1998 г. и се превръща в най-големия производител на батерии в Източна Европа, с производствени и рециклиращи мощности в пет различни страни.

Като един от водещите европейски производители на батерии икономическата група "Монбат" осъществява дейността си в два основни бизнес сегмента – оловно-кисели батерии и литиево-йонни клетки и системи с висока мощност.


Представена в повече от 60 държави чрез над 20 различни приложения и индустрии, групата е един от най-устойчиво развиващите се икономически субекти в страната. "Монбат" се търгува на Premium Equities Segment на Българската фондова борса – София, като пазарната капитализация към края на октомври м.г. достига 216 млн. евро.


Г-н Бобоков, двадесет години след придобиването на завода за акумулаторни батерии "Акумикар" в Монтана днес икономическата група "Монбат" бележи завидно развитие, каква е равносметката?

- Малката компания в Монтана, която имаше 160 служители, работници и инженери и годишно произвеждаше батерии по-малко, отколкото средно месечно произвеждаме сега, днес е един от най-големите производители на оловно-кисели акумулатори в Европа и това говори много за развитието ни. Реинвестирането на печалбата в годините и изграждането на рециклиращи заводи с оглед подкрепа на производството със собствена суровина повишава ефективността, а мащабът дава още повече ефективност. Дали сме четвъртият или петият по големина производител за нас не е самоцел, в крайна сметка по-важна е рентабилността. Ние сме много големи и ще ставаме все по-големи.



Какво ви дава увереност?

- Имаме стратегически предимства, защото правим нещата по начин, по който другите не го правят. Само така е възможно да се устои дългосрочно на конкуренцията. Това, че предлагаме продукти и решения, които другите не могат да предложат, ни дава предимство и по-голяма ефективност. Може би едно от най-важните неща, които сме разбрали във времето и прилагаме при управление на групата, е значението на това да гледаш напред и да оценяваш реалните шансове един проект да бъде успешен или не, да оценяваш с какво този конкретен проект ще допринесе в бъдеще за ефективността на групата. Защото ефективността е тази, която води до печалба и до високи дивиденти, от които пък се интересуват нашите акционери и инвеститори.

Какъв финансов ресурс инвестирахте за 20 години?

- Цифрите са съществени, защото само един рециклиращ завод струва средно 12 млн. евро, а ние имаме три такива завода. Заедно със завода в Италия, който наскоро придобихме, при развитие на сделката с Assad в Тунис и с изграждането на рециклиращи мощности в Добрич ще станат общо шест. Виждате само при рециклирането колко големи са мащабите и цифрите. Но по-важното е, че тук говорим за инвестиране в ефективност. Стремим се да сме най-ефективните, а не най-големите.

Щом има пазар, го взимаш, но без това да се превръща в самоцел. Може дори да се наблюдават спадове в продажбите, но ефективността да се повиши. Това поне за нас, акционерите, няма никакво значение. Мисля, че и останалите акционери ще се съгласят - по-добре високи дивиденти, отколкото увеличени продажби.

Какво ви откроява и прави различни?

- Диверсификацията в продукти. Ние произвеждаме близо 200 различни батерии и сме стратегическа спирка за всеки наш клиент, който иска да си купи всичко от едно място. Такива компании в Европа няма много, да не кажа, че не са повече от три. Другото, което ни откроява, е диверсификация в пазари – оперираме в повече от 60 пазара.

Какво е съотношението производство – рециклиране?

- Стремим се да имаме повече рециклиране, отколкото ни трябва за обезпечаване на производството. Сега за пръв път ще го постигнем със завода в Италия, т.е. ние обикновено балансираме рециклиращите мощности около производството си. В момента имаме повече, отколкото ни трябва, така че планираме да станем нетен продавач на олово и сплави.

Ефективността на "Монбат" над средната ли е за Европа?

- Обикновено европейските компании се съсредоточават в ЕС и рядко излизат от него. Това дава сигурност, но, от друга страна, прави тези компании по-уязвими, защото този пазар е най-конкурентният. Ние планираме да преместим фокуса на нашите пазари в Африка, защото там темповете за развитие са далеч по-големи. Самият пазар към момента е далеч по-малък, но затова пък ръстът му е много голям. Всяка година расте със 7-8 до 10%. В Европа се наблюдава спад на пазара с 1-2% годишно, защото колите са по-нови и батериите се сменят по-рядко. Отделно и технологиите са на далеч по-високо ниво.

В Африка ситуацията е различна. При същия брой автомобили като в Европа средната възраст е много по-висока, а и климатът не позволява да се кара 5-7 години с една батерия, там тя издържа едва в рамките на две години. Това означава, че дори и тогава пазарът ще е над три пъти по-голям за еднакъв брой автомобили. Едно от нашите стратегически предимства е, че гледаме все повече на Африка като на следващия ни голям пазар. Ако сега изнасяме за Близкия изток и Африка над 10%, в заложения петгодишен план - до 2022 г., би трябвало там да достигнем 40%.

Какво целите с придобиването на двете компании в Германия за литиево-йонни батерии Gaia и EAS?

- Там засега вървят подготовки и инвестираме в машини, в разработка на нови изделия. Модернизираме, за да се произвежда продукт от ново поколение. Той трябва да бъде на цена, която пазарът да може да приеме. Продукцията там ще е в по-специфични и нишови сфери, като например в морски транспорт, подводници, индустриални приложения, а не традиционните автомобили. Ние не желаем приложение за автомобилите, защото там компаниите, които се занимават с това, са прекалено големи, а инвестиционните разходи прекалено високи. Фокусираме се върху нишови пазари и до три години трябва да сме печеливши в тази област.

Моделът за интегриране с рециклиращи мощности, обединени в дружеството "Монбат рисайклинг", какво ще включва? Разкажете повече за предстоящите инвестиции в Добрич.

- Това е интересна част от бизнеса, свързана с по-големи инвестиции в бъдеще. Заводът в Италия подава суровини за Сърбия и за България, за да работят мощностите там на 100%. Идеята е да достигнем производство на олово, антимон и калай, което да ни даде едно от предимствата, за които говорихме.

Антимонът е далеч по-скъп от оловото. Ние го извличаме от суровината и след това го продаваме на пазара. Това е проект, който планираме в Добрич. В добавка извличаме и калая от суровото олово, така че получаваната ефективност е много добра. Получава се и още един допълнителен ефект, който е много важен и търсен. От един отпадък, който всички други по света или хвърлят, или се опитват да горят, ние ще успяваме да извличаме ценна суровина, подхождайки разумно и устойчиво.

Какво е мястото на Северозападна България в бизнес стратегията на глобален играч от вашия ранг?

- За съжаление Северозападна България не е най-доброто място за производство. Основният проблем е свързан с липсата на квалифицирана работна ръка. Това донякъде е ограничение. Ние обучаваме хората, които работят при нас. Те са много добре платени, по-добре, отколкото в останалите компании. Но проблемът е, че хората са все по-малко, поради което е необходимо да инвестираме в роботизация и автоматизация.

Вече започваме да го правим, имаме първите роботи. Те се използват за производствените линии в Монтана и в Добрич, ще правим и роботи за рециклиращите заводи, които да обслужват реденето на тежките кюлчета върху палети. За съжаление Северозападът не ни дава предимство. Но ние сме в Монтана, вече сме обучили едно ядро от добри инженери. Не сме мислили в посока изместване на бизнеса, защото това е много скъпо начинание, което няма смисъл.

С кадрите е трудно и по друга причина. Производството не е от най-желаните реализации за младите хора. Трудно е да ги задържиш по принцип в България, а в Северозападна България, и то в производство на батерии, е още по-трудно.

Колко души са ангажирани и работят в завода в Монтана и каква е средната работна заплата?

- Заедно с рециклирането в Монтана работят 480 души. Компанията е сред най-големите работодатели в региона. За групата като цяло работят 972 души. Над 20% от нашия персонал са висококвалифицирани специалисти.

Работната заплата е далеч по-висока от средната. Имаме и много допълнителни социални придобивки, с които даваме възможност на нашите работници и служители да почиват седмица в балнеосанаториум - нещо, което малко компании предоставят, също така предоставяме безплатната храна в столовата към завода.

Имаме около 40 апартамента, които са на разположение за безплатно ползване на инженерите, които привличаме. Сега завършихме строителството на жилищна сграда с 28 апартамента. За последните пет години сме построили две такива, и то в центъра на Монтана, в близост до парка, имаме закупен парцел и за трета сграда.

Какви проекти и инвестиции са в ход в завода в Монтана през тази година?

- За тази година нямаме някакви големи капиталови разходи в Монтана. Имаме един текущ проект за производство на калай, едно разширение на складови площи, малко инвестиции в машини, които също трябва да се направят. Инвестицията в производството на калай има голямо забавяне заради доставката на машините, които все още очакваме от доставчика. Това е интересно производство, защото ни дава суровина, която сега купуваме доста скъпо от Китай, през Ротердам.

В момента, в който пуснем това производство, ние ще можем да задоволяваме собствените си нужди на първо време и след това да продаваме на външни клиенти. Това е една много добра инвестиция като идея и реализация. За съжаление обаче, както споменах, пускът на производството се забави доста време заради доставката на машините - нестандартно оборудване, и оттам и сложността при производството им.

За 2019 какво сте планирали?

- През следващата година в Монтана сме планирали построяване на допълнителни складови площи, покупка на ключови машини и съоръжения, за да може да постигнем по-голяма ефективност.

Каква е социалната ангажираност на компанията към региона на северозапада?

- Подкрепяме най-различни инициативи в областта на спорта и културата не само в Монтана, но и в региона. На 7 септември например предстои голям рок концерт на площада, където сме поканили Рони Ромеро за първи път да изнесе концерт в България.

Интервюто взе Силвия Златкова
Капитал Градове: Северозапад

Ето и част от темите в изданието:

➤ Икономиката на Видин, Враца и Монтана в числа
➤ Технологичен парк... в Монтана - една добра идея вече е събрала вложения за 15 млн. лв.
➤ "Враца софтуер общество" продължава да се разраства
➤ Интересът към региона расте основно заради круизни туристи и оперните фестивали

Изданието е подарък за всички, закупили вестник "Капитал" в периода 17-23 август.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Как да се отключи потенциалът на Плевен 1 Как да се отключи потенциалът на Плевен

Плевен има много предимства: настоящи като авиация и медицина и потенциални като логистика и индустрия. Спират го липсата на пари, малко фантазия и общи действия с Ловеч

20 ное 2018, 2570 прочитания

Капитал градове: Плевен Капитал градове: Плевен

Поредица на "Капитал", посветена на големите и икономически активни градове.

16 ное 2018, 132 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Капитал градове" Затваряне
Човекът, който измисли центъра на Вселената

Пламен Русев успя да убеди и общинския съвет на Стара Загора да одобри идеята му за реклама на града

Съдът на ЕС: Платеният отпуск не може да се губи автоматично

Работникът не може да бъде лишен от отпуск само защото не го е поискал за годината, за която се полага

Защо Брюксел вдигна ръце от България

Основната причина за провала на мониторинга е, че ЕК просто нямаше достатъчно правомощия да наложи промените.

"Слънчо" поглежда отвъд хоризонта

С проект по "Конкурентоспособност" за 1.6 млн. лв. компанията ще започне да изнася детски храни в региона

Кредитор продава рециклиращите машини на Пламен Стоянов-Дамбовеца

Оборудването е струвало около 10 млн. лв. при покупката му, а сега се предлага за около половината

Звезда и половина

Историкът Уилям Юинг за ретроспективата на легендарния фотограф Арнолд Нюман в София

Ния от 9 до 5

Петата самостоятелна изложба на създателката на Water Tower Art Fest Ния Пушкарова е арт експеримент с отворено студио

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 46

Капитал

Брой 46 // 17.11.2018 Прочетете
Капитал PRO, Арест за мениджъра на Rеnаult-Nіѕѕаn, чуждите инвестиции изненадващо пораснаха, "Мекалит" ще си партнира с китайската VEM

Емисия

DAILY @7AM // 20.11.2018 Прочетете