С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
5 22 авг 2018, 15:25, 7125 прочитания

Атанас Бобоков: Ще ставаме все по-големи

Главният изпълнителен директор и председател на СД на "Монбат" пред "Капитал Градове"

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Статията е част от специалното издание "Капитал Градове: Северозапад", което е подарък за всички, закупили вестник "Капитал" в периода 17-23 август. Всички текстове по темата може да откриете тук.
40%
износ за Близкия изток и Африка трябва да достигне компанията до 2022 г.

Историята води началото си от 1959 г., когато започва производството на оловно-кисели батерии в държавна компания в Монтана. Тя е приватизирана през 1998 г. и се превръща в най-големия производител на батерии в Източна Европа, с производствени и рециклиращи мощности в пет различни страни.

Като един от водещите европейски производители на батерии икономическата група "Монбат" осъществява дейността си в два основни бизнес сегмента – оловно-кисели батерии и литиево-йонни клетки и системи с висока мощност.


Представена в повече от 60 държави чрез над 20 различни приложения и индустрии, групата е един от най-устойчиво развиващите се икономически субекти в страната. "Монбат" се търгува на Premium Equities Segment на Българската фондова борса – София, като пазарната капитализация към края на октомври м.г. достига 216 млн. евро.


Г-н Бобоков, двадесет години след придобиването на завода за акумулаторни батерии "Акумикар" в Монтана днес икономическата група "Монбат" бележи завидно развитие, каква е равносметката?

- Малката компания в Монтана, която имаше 160 служители, работници и инженери и годишно произвеждаше батерии по-малко, отколкото средно месечно произвеждаме сега, днес е един от най-големите производители на оловно-кисели акумулатори в Европа и това говори много за развитието ни. Реинвестирането на печалбата в годините и изграждането на рециклиращи заводи с оглед подкрепа на производството със собствена суровина повишава ефективността, а мащабът дава още повече ефективност. Дали сме четвъртият или петият по големина производител за нас не е самоцел, в крайна сметка по-важна е рентабилността. Ние сме много големи и ще ставаме все по-големи.



Какво ви дава увереност?

- Имаме стратегически предимства, защото правим нещата по начин, по който другите не го правят. Само така е възможно да се устои дългосрочно на конкуренцията. Това, че предлагаме продукти и решения, които другите не могат да предложат, ни дава предимство и по-голяма ефективност. Може би едно от най-важните неща, които сме разбрали във времето и прилагаме при управление на групата, е значението на това да гледаш напред и да оценяваш реалните шансове един проект да бъде успешен или не, да оценяваш с какво този конкретен проект ще допринесе в бъдеще за ефективността на групата. Защото ефективността е тази, която води до печалба и до високи дивиденти, от които пък се интересуват нашите акционери и инвеститори.

Какъв финансов ресурс инвестирахте за 20 години?

- Цифрите са съществени, защото само един рециклиращ завод струва средно 12 млн. евро, а ние имаме три такива завода. Заедно със завода в Италия, който наскоро придобихме, при развитие на сделката с Assad в Тунис и с изграждането на рециклиращи мощности в Добрич ще станат общо шест. Виждате само при рециклирането колко големи са мащабите и цифрите. Но по-важното е, че тук говорим за инвестиране в ефективност. Стремим се да сме най-ефективните, а не най-големите.

Щом има пазар, го взимаш, но без това да се превръща в самоцел. Може дори да се наблюдават спадове в продажбите, но ефективността да се повиши. Това поне за нас, акционерите, няма никакво значение. Мисля, че и останалите акционери ще се съгласят - по-добре високи дивиденти, отколкото увеличени продажби.

Какво ви откроява и прави различни?

- Диверсификацията в продукти. Ние произвеждаме близо 200 различни батерии и сме стратегическа спирка за всеки наш клиент, който иска да си купи всичко от едно място. Такива компании в Европа няма много, да не кажа, че не са повече от три. Другото, което ни откроява, е диверсификация в пазари – оперираме в повече от 60 пазара.

Какво е съотношението производство – рециклиране?

- Стремим се да имаме повече рециклиране, отколкото ни трябва за обезпечаване на производството. Сега за пръв път ще го постигнем със завода в Италия, т.е. ние обикновено балансираме рециклиращите мощности около производството си. В момента имаме повече, отколкото ни трябва, така че планираме да станем нетен продавач на олово и сплави.

Ефективността на "Монбат" над средната ли е за Европа?

- Обикновено европейските компании се съсредоточават в ЕС и рядко излизат от него. Това дава сигурност, но, от друга страна, прави тези компании по-уязвими, защото този пазар е най-конкурентният. Ние планираме да преместим фокуса на нашите пазари в Африка, защото там темповете за развитие са далеч по-големи. Самият пазар към момента е далеч по-малък, но затова пък ръстът му е много голям. Всяка година расте със 7-8 до 10%. В Европа се наблюдава спад на пазара с 1-2% годишно, защото колите са по-нови и батериите се сменят по-рядко. Отделно и технологиите са на далеч по-високо ниво.

В Африка ситуацията е различна. При същия брой автомобили като в Европа средната възраст е много по-висока, а и климатът не позволява да се кара 5-7 години с една батерия, там тя издържа едва в рамките на две години. Това означава, че дори и тогава пазарът ще е над три пъти по-голям за еднакъв брой автомобили. Едно от нашите стратегически предимства е, че гледаме все повече на Африка като на следващия ни голям пазар. Ако сега изнасяме за Близкия изток и Африка над 10%, в заложения петгодишен план - до 2022 г., би трябвало там да достигнем 40%.

Какво целите с придобиването на двете компании в Германия за литиево-йонни батерии Gaia и EAS?

- Там засега вървят подготовки и инвестираме в машини, в разработка на нови изделия. Модернизираме, за да се произвежда продукт от ново поколение. Той трябва да бъде на цена, която пазарът да може да приеме. Продукцията там ще е в по-специфични и нишови сфери, като например в морски транспорт, подводници, индустриални приложения, а не традиционните автомобили. Ние не желаем приложение за автомобилите, защото там компаниите, които се занимават с това, са прекалено големи, а инвестиционните разходи прекалено високи. Фокусираме се върху нишови пазари и до три години трябва да сме печеливши в тази област.

Моделът за интегриране с рециклиращи мощности, обединени в дружеството "Монбат рисайклинг", какво ще включва? Разкажете повече за предстоящите инвестиции в Добрич.

- Това е интересна част от бизнеса, свързана с по-големи инвестиции в бъдеще. Заводът в Италия подава суровини за Сърбия и за България, за да работят мощностите там на 100%. Идеята е да достигнем производство на олово, антимон и калай, което да ни даде едно от предимствата, за които говорихме.

Антимонът е далеч по-скъп от оловото. Ние го извличаме от суровината и след това го продаваме на пазара. Това е проект, който планираме в Добрич. В добавка извличаме и калая от суровото олово, така че получаваната ефективност е много добра. Получава се и още един допълнителен ефект, който е много важен и търсен. От един отпадък, който всички други по света или хвърлят, или се опитват да горят, ние ще успяваме да извличаме ценна суровина, подхождайки разумно и устойчиво.

Какво е мястото на Северозападна България в бизнес стратегията на глобален играч от вашия ранг?

- За съжаление Северозападна България не е най-доброто място за производство. Основният проблем е свързан с липсата на квалифицирана работна ръка. Това донякъде е ограничение. Ние обучаваме хората, които работят при нас. Те са много добре платени, по-добре, отколкото в останалите компании. Но проблемът е, че хората са все по-малко, поради което е необходимо да инвестираме в роботизация и автоматизация.

Вече започваме да го правим, имаме първите роботи. Те се използват за производствените линии в Монтана и в Добрич, ще правим и роботи за рециклиращите заводи, които да обслужват реденето на тежките кюлчета върху палети. За съжаление Северозападът не ни дава предимство. Но ние сме в Монтана, вече сме обучили едно ядро от добри инженери. Не сме мислили в посока изместване на бизнеса, защото това е много скъпо начинание, което няма смисъл.

С кадрите е трудно и по друга причина. Производството не е от най-желаните реализации за младите хора. Трудно е да ги задържиш по принцип в България, а в Северозападна България, и то в производство на батерии, е още по-трудно.

Колко души са ангажирани и работят в завода в Монтана и каква е средната работна заплата?

- Заедно с рециклирането в Монтана работят 480 души. Компанията е сред най-големите работодатели в региона. За групата като цяло работят 972 души. Над 20% от нашия персонал са висококвалифицирани специалисти.

Работната заплата е далеч по-висока от средната. Имаме и много допълнителни социални придобивки, с които даваме възможност на нашите работници и служители да почиват седмица в балнеосанаториум - нещо, което малко компании предоставят, също така предоставяме безплатната храна в столовата към завода.

Имаме около 40 апартамента, които са на разположение за безплатно ползване на инженерите, които привличаме. Сега завършихме строителството на жилищна сграда с 28 апартамента. За последните пет години сме построили две такива, и то в центъра на Монтана, в близост до парка, имаме закупен парцел и за трета сграда.

Какви проекти и инвестиции са в ход в завода в Монтана през тази година?

- За тази година нямаме някакви големи капиталови разходи в Монтана. Имаме един текущ проект за производство на калай, едно разширение на складови площи, малко инвестиции в машини, които също трябва да се направят. Инвестицията в производството на калай има голямо забавяне заради доставката на машините, които все още очакваме от доставчика. Това е интересно производство, защото ни дава суровина, която сега купуваме доста скъпо от Китай, през Ротердам.

В момента, в който пуснем това производство, ние ще можем да задоволяваме собствените си нужди на първо време и след това да продаваме на външни клиенти. Това е една много добра инвестиция като идея и реализация. За съжаление обаче, както споменах, пускът на производството се забави доста време заради доставката на машините - нестандартно оборудване, и оттам и сложността при производството им.

За 2019 какво сте планирали?

- През следващата година в Монтана сме планирали построяване на допълнителни складови площи, покупка на ключови машини и съоръжения, за да може да постигнем по-голяма ефективност.

Каква е социалната ангажираност на компанията към региона на северозапада?

- Подкрепяме най-различни инициативи в областта на спорта и културата не само в Монтана, но и в региона. На 7 септември например предстои голям рок концерт на площада, където сме поканили Рони Ромеро за първи път да изнесе концерт в България.

Интервюто взе Силвия Златкова
Капитал Градове: Северозапад

Ето и част от темите в изданието:

➤ Икономиката на Видин, Враца и Монтана в числа
➤ Технологичен парк... в Монтана - една добра идея вече е събрала вложения за 15 млн. лв.
➤ "Враца софтуер общество" продължава да се разраства
➤ Интересът към региона расте основно заради круизни туристи и оперните фестивали

Изданието е подарък за всички, закупили вестник "Капитал" в периода 17-23 август.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Пътища няма, ползвайте море Пътища няма, ползвайте море

Връзките на Варна с останалата част на страната остават слаби

16 юни 2019, 454 прочитания

Градска музика Градска музика

Платформата Urban Tapes на Самуил Петков и Боян Симеонов популяризира българската алтернативна музика

15 юни 2019, 903 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Капитал градове" Затваряне
Човекът, който измисли центъра на Вселената

Пламен Русев успя да убеди и общинския съвет на Стара Загора да одобри идеята му за реклама на града

Изборите: Технология на подчинението

Резервът от зависими гласове, който ГЕРБ и ДПС си осигуряват в малките населени места и ромските махали, може да превърне всеки вот в свирен мач

На върха на рекламната стълбица. Отново

guts&brainsDDB стана агенция на годината за шести път в творческия рекламен конкурс ФАРА

"Агрия груп" купува производител на слънчогледово олио

Базираната в Лясковец "Кехлибар" ще е първата компания за преработка на слънчоглед в портфейла на холдинга

Миролио продаде дела си в "Булгартабак" за 26.6 млн. лв.

През фондовата борса бяха прехвърлени 7.22% от капитала, които отговарят точно на дела на италианския бизнесмен

20 въпроса: Полина Лъжанска

д-р Лъжанска е сред инициаторите на сайта CancerCare.bg и благотворителния маратон Race for the Cure

Кино: "Момиче"

Млада балерина е родена момче и се бори с това