С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
8 2 сеп 2018, 10:30, 6635 прочитания

Инж. Огнян Ценков: Пътят до Видин не е проблем

Кметът на града в интервю за "Капитал"

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Статията е част от специалното издание "Капитал Градове: Северозапад", което е подарък за всички, закупили вестник "Капитал" в периода 17-23 август. Всички текстове по темата може да откриете тук.
Профил

Инж. Огнян Ценков е завършил ВНВУ "Васил Левски" - гр. Велико Търново. Служил е в поделение в Самоков до 1990 г.. След това влиза в системата на МВР, където работи до 2009 година в сектор "Свръзки". От декември 2014 г е зам. областен управител на област Видин. На местните избори през 2015 г. печели на втори тур кметската надпревара от партия ГЕРБ.

Още по темата

Враца 2.0

Три години след началото на първия пълен софтуерен курс в града "Враца софтуер общество" продължава да се разраства

26 авг 2018

Спри, не си отивай

Демографската криза в Северозападна България е по-скоро катастрофа. Три неща трябва да бъдат поправени спешно

25 авг 2018

Когато парите от София не стигат

Докато чакат истинска децентрализация и повече местни приходи, общините в България имат и друга опция за развитие: целеви заеми

24 авг 2018

Между моста и магистралата

Видин, Монтана и Враца имат вода, планини и истории. Сега се опитват да съберат инвеститори и хора с идеи, за да излязат най-накрая от клеймото на западналост и бедност

17 авг 2018

До преди 2 години Видин беше задлъжнял град, имахте запор на сметки, дългове, как успяхте да излезете от това положение?

- С помощта на правителството. Когато встъпих в длъжност, имахме запор на каса и на банкови сметки, един лев нямахме, никакви пари, дори имахме 7 млн. просрочие, обща задлъжнялост 21 млн. лв. при бюджет от 32 млн. Обърнахме се към правителството и то ни отпусна 2 млн. лв. безлихвен кредит. Разплатихме се с тези, които бяха запорирали сметките.

След това изготвихме финансов разпределителен план. И сега имаме под 1 млн. лв. просрочени задължения. Имахме и 13.5 млн. лв. общи задължения, в които влизат и 6-те млн. безлихвен кредит. Тоест ние нямаме други задължения освен един кредит, който е бил 8 млн. лв. Ние работим много по проекти, ние сме една от общините, която на глава от населението сме над средно ниво по усвояване на европейски средства.
През март 2018 г. община Видин излезе от категорията на общини в недобро финансово състояние.

Какви проекти осъществявате?

- Първият проект, който ще реализираме, е цялостна реконструкция на пешеходната зона на стойност 11 млн. лв. Финализирахме проектите, които бяха в значително изоставане - това са "Зелена и достъпна градска среда" по ОП "Регионално развитие и растеж" и изградихме едни много хубави зелени площи, градинките от спортната зала до паркинга на хотел "Аполония" В момента сме в процес на довършване на пречиствателната станция, която не беше изградена от предишния програмен период. Тя е за 18 млн. лева с ДДС, това е вторият етап на водния цикъл. Епиграфският център също беше един изостанал проект. Това бяха нещата, които спешно трябваше да довършим.



Как трябва да се развива Видин, за да стане привлекателно място за живеене?

- Много сериозен фактор за ръста на работни места и за развитие на икономическия потенциал на общината е привличането на инвестиции. Още в началото на мандата изготвихме Наредба за насърчаване на инвестициите съгласно закона, според която общината има при определени критерии право да издава сертификат клас В, с което подкрепя съответния инвеститор, като му дава облекчения и преимущества.

Какви са предимствата?

- При инвестиции до 2 млн. лева се издава сертификат клас В, до 10 работни места. Например покупката на терен общинска собственост не минава по публичен търг съгласно Закона за общинската собственост, а се продава директно на инвеститора на цена, която е определена от лицензиран оценител, т.е. не минава през търг, където може да се вдигне тази цена многократно. И в случай на разкриване на нови работни места, държавният бюджет поема осигуровките.

А имате ли такива инвеститори, които са се възползвали от това?

- До момента нямаме, но имаме инвеститори, които имаха съществуващи предприятия и разкриха нови работни места и ние им съдействахме през Агенцията за насърчаване именно на тези нови работни места да бъдат поети осигуровките от държавния бюджет.

Тук спират ли кораби?

- Да, и тази година са заявени 256 круизни кораба. Миналата година бяха 192, а 2016 г. 150, така че има едно сериозно нарастване. Видин е богат на исторически сгради град.

Какво стана със сградата на синагогата, тя е изключително красива, но дълго време се рушеше?

- Още не сме я възстановили, но в момента работим по проект по ОП "Региони в растеж" пак чрез безвъзмездни финансови средства. Миналата година Регионалната организация на евреите в България "Шалом - Видин" я дари на общината и това е за пръв път в световната еврейска история - да се дари реликвен дом с три условия. Първото условие е да се възстанови като културен център на името на световноизвестния художник Жул Паскин, който е наш съгражданин, 50 кв.м отделно помещение за тяхната култура. И възстановяването да започне в пет годишен период. С възстановяването на синагогата ние ще завършим целия ансамбъл от културно-исторически паметници във Видин.

Колко процента е безработицата във Видин?

- Ние имаме сериозна икономика, затова безработицата при нас се доближава до средностатистическата за страната - около 9%. За страната тя е 6% и нещо, не е драстична разликата.

Какво промени Дунав мост 2?

- Създаде една много удобна връзка с Румъния и увеличи много товаропотока. Ние имаме много транспортни фирми, които използват този пряк път. Туристи идват от Румъния, имаме посещение от близките на нас румънски общини. Считам, че сериозната промяна ще настъпи, когато се изгради магистралният път, защото тогава и туристическият поток вече ще бъде много по-сериозен към Видин.

Основният проблем, който всички изтъкват, е пътят София - Видин, защо не лобирате пред правителството да го направи по-бързо?

- Пътят до Видин е никакъв проблем. Например ако сте пътували от Видин до Ниш през Зайчар – Княжева, ще видите, че пътят е много по-лош. Не само че има проектна готовност, но за етапа от Ботевград до Мездра има процедури за отчуждаване на парцели, за да се прекара новото трасе. Ние имахме работни срещи тук и водим кореспонденция за промяна на подробните устройствени планове и изграждане на нови парцеларни планове, които са необходими за отчуждаването на територията на всяка община. Още в началото на 2016 г. при нас в залата на общинския съвет се проведе обществено обсъждане за оценка на въздействието на околната среда именно на новото трасе.

Как ще се случи във времето това строителство?


- Ами в инвестиционната програма на правителството е за 2021 г., ако има обжалване на процедурите за 2022 г. Пролетта МС прие краткосрочната финансова прогноза до 2021 г. където са заложени 1 млрд. и 600 хил. лв. именно за изграждане на този магистрален път.

Демографският проблем също е доста наболял в региона.

- Първо, трябва да се създаде по-добра жизнена среда. Второ, трябва да има достатъчно работни места с качествено трудово възнаграждение. И трето, трябва да има образование, всички форми на образование, като се започне от предучилищното, училищното и се стигне до висшето образование. Това е начинът, по който хората ще се завърнат, и тези, които са тук ще ги задържим. Ето защо изградихме висше учебно заведение. През 2016 г. беше открит обучителен център на Русенския университет, а през миналата година беше открит негов филиал с избрани технически специалности. Второ, като причина, за да желаят да учат във Видин, част от нашите ученици изтъкваха финансова невъзможност да учат на друго място, затова смятам, че откриването на този филиал ще задържи младите хора, отделно че общината подпомага студенти.

Колко е средната заплата във Видин?

- Не мога точно да ви кажа, около 650 лв. Тук имаме много нови предприятия, най-голямото е "Кнауф", австрийско предприятие, което ползва суровината от мина "Кушава". Те имат над 1000 работници. Имаме и три немски предприятия - едното е за производство на технологични компоненти, където работят около 300 души, едно за слънчеви батерии за затопляне на вода и едно немско шивашко предприятие, както и няколко български и една леярна. Имаме около 2500 безработни лица.

Как стои въпросът със сметоизвозването в града?

- Служителите са общински служители, но наемаме техника от частна фирма.

Защо не си купите техника вие?

- Защото нямаме пари, трябват около 5 млн. лв. Сега работим по един проект със сърбите, по който придобихме два сметосъбиращи автомобила безвъзмездно. На града са нужни, сега стават 4 техни и 2 наши. Вижте, дори да си купиш машини, това е техника, която много бързо се амортизира. Не ти се изплаща толкова лесно, колкото изглежда отстрани. Има някои общински съветници, които казват: ама годишният бюджет за сметоизвозване е 1.5 млн. лв., ако купите машини и съдове, ще ги спестите. Това не е вярно. Като ги купим, след това следват разходи - заплати, застраховки, гориво, поддръжка, което ние сега не го плащаме. За другите населени места други договори имаме с шест фирми, които сме ги обособили по региони, общината има 34 населени места.

Интервюто взе Йово Николов
Капитал Градове: Северозапад

Ето и част от темите в изданието:

➤ Икономиката на Видин, Враца и Монтана в числа
➤ Технологичен парк... в Монтана - една добра идея вече е събрала вложения за 15 млн. лв.
➤ "Враца софтуер общество" продължава да се разраства
➤ Интересът към региона расте основно заради круизни туристи и оперните фестивали

Изданието е подарък за всички, закупили вестник "Капитал" в периода 17-23 август.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Добрите хрумвания на сливенското парно 1 Добрите хрумвания на сливенското парно

"Топлофикация - Сливен" заменя въглищата с екологично гориво

17 сеп 2018, 1641 прочитания

Състезание без победители Състезание без победители

Областните болници в Сливен и Ямбол са пример за сбърканата политика в здравеопазването

17 сеп 2018, 1650 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Капитал градове" Затваряне
Опера и селски туризъм

Интересът към Видинско и региона расте основно заради круизни туристи и оперните фестивали

Есента на Борисов

Новият политически сезон започна с оставки на трима министри накуп, но това вече не носи желания ефект

Новият Видин?

Благоевград изненадващо падна под северния град като новото място с най-ниско заплащане, но статистиката е изкривена

България изнася все повече машини и авточасти

Увеличението във външната търговия през 2015 г. идва основно от пазарите на ЕС. Спад има при суровините, но той е ценови

Кредитор продава рециклиращите машини на Пламен Стоянов-Дамбовеца

Оборудването е струвало около 10 млн. лв. при покупката му, а сега се предлага за около половината

Кино: "Мястото"

Ироничен трилър за границите на ежедневните желания

Книга: Уилям Фокнър - "Докато лежах и умирах"

Една от класиките на американската литература се появява за първи път на български език

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 37

Капитал

Брой 37 // 15.09.2018 Прочетете
Капитал PRO, Вечерни новини: Правителството в защита на Орбан, Аpple плати на Ирландия 13 млрд. евро

Емисия

DAILY @7PM // 19.09.2018 Прочетете