Олио като зехтин и български лецитин
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Олио като зехтин и български лецитин

Директорът на предприятието в Ямбол Атанас Атанасов казва, че планираните инвестиции на дружеството за 2018 г. са от порядъка на 4 млн. лева и са насочени предимно към проекта за изграждане на лецитиновото стопанство.

Олио като зехтин и български лецитин

"Папас олио" влизат на нови пазари заради здравословното хранене, нуждите на козметиката и фармацевтичната индустрия

13622 прочитания

Директорът на предприятието в Ямбол Атанас Атанасов казва, че планираните инвестиции на дружеството за 2018 г. са от порядъка на 4 млн. лева и са насочени предимно към проекта за изграждане на лецитиновото стопанство.

© Дневник


Кои са

Групата "Папас олио" има четири основни дейности: производство на слънчогледови масла в заводите в Ямбол и Балчик, търговия със зърнени и маслодайни култури, производство на брашна чрез дъщерната компания "Папас мел" ЕАД, транспорт и логистика. Дружеството търгува с пшеница, царевица, ечемик, рапица и слънчоглед и има зърнени бази в Ямбол, Тенево, Елхово, Любимец, Камено, Балчик, Бяла Слатина, Горен Дъбник и Одрин, Турция.

Акционери са юридически лица, в които най-голям дял има Георги Ташев.

Статията е част от специалното издание "Капитал Градове: Сливен, Ямбол", което е подарък за всички, закупили вестник "Капитал" в периода 7-13 септември.

Вече всички четат етикета. Тази проста истина, която не всички производители още съзнават, е накарала специалистите на ямболския завод за растителни масла "Папас олио" да инвестират в създаване на продукт за опазване на здравето.

Така преди две години "Папас олио" пусна на българския пазар високоолеиново олио, което днес представлява 10% от произведената в завода продукция. Продуктът е с високо съдържание на олеинова киселина – основната омега-9 мастна киселина. Този тип киселина играе основна роля в намаляване на лошия холестерол и сваляне на кръвното налягане.

Сега "Папас" имат нова цел. До средата на следващата година ямболското предприятие ще стартира нова инвестиция, ориентирана към производството на лецитин. Един от начините да се добие лецитин е да се извлече от нерафинираното слънчогледово масло и в ЕС напоследък има тенденция този вид да набира скорост за сметка на соевия лецитин. Той е изключително разпространен като добавка в медицината, хранително-вкусовата промишленост и козметиката и засега се внася в страната от чужбина. "Планираните ни инвестиции за 2018 г. са от порядъка на 4 млн. лева и са насочени предимно към проекта за изграждане на лецитиновото стопанство", казва Атанас Атанасов – директор на предприятието в Ямбол.

В новото производство общо ще се инвестират около 3 млн. евро. Ще бъде инсталирана допълнителна производствена линия в завода на компанията в Ямбол, която ще даде възможност да се произвежда ценният продукт на базата на охлаждането и рафинирането на нерафинирано слънчогледово олио.

Олио като зехтин

Българските компании не се справят зле на пазара на олио. За сезон 2017-2018 г. България ще е един от двата най-големи производителя на слънчоглед в ЕС.

Заводът на "Папас олио" в Ямбол работи със слънчоглед, отгледан единствено в България. Високоолеиновият слънчоглед, използван за производството на този вид олио, е специален сорт, сравнително нов за страната. Той е изключително популярен в Западна Европа, защото може да се използва за производството на диетични храни. "Параметрите на маслото, добивано от високоолеинов слънчоглед, са с показатели на зехтин, но за разлика от маслиновото масло високоолеиновото олио е топлоустойчиво и не губи свойствата си при топлинна обработка. По тази причина е подходящо както за овкусяване на салати, така и при пържене и готвене", твърди Атанасов.

Плановете са производството на високоолеиново олио постепенно да нарасне до 20% от продукцията на завода в Ямбол. Към отглеждането на високолеинов слънчоглед има специални изисквания, свързани с култивирането и съхранението му, а пазарната му цена е по-висока от цената на обикновения слънчоглед.

Безотпадното производство

Ямболският завод на "Папас олио" е открит през 1994 г. Тогава стартира с преработка на 120-160 тона слънчоглед. Днес капацитетът му на производство е 600 тона слънчоглед на денонощие. Една от най-значимите инвестиции е направена през 2012 г., когато се изгражда новия цех за пресоване и екстракция, с който капацитетът на производство се повишава 3 пъти и половина.

През 2010 г. "Папас олио" - Ямбол, въвежда процеса на азотиране при бутилирането, за да повиши качеството на произвежданото олио. Изграден е и нов цех за бутилиране, през който всяко денонощие минават 300 тона продукция. Предприятието използва отпадните продукти за производство на шрот и пелети, които предлага както на българския пазар, така и в чужбина. От слънчогледа се вади маслото, оттам една част от люспата отива за подгряване на процесите в паровата централа, а другата част - за производство на пелети. Нерафинираното олио или се продава, или се рафинира, обясняват от ръководството на ямболското предприятие.

Шротът се купува от производители и търговци на фуражи, но основната част се изнася предимно за европейския пазар и страните от Близкия изток. Пелетите, произвеждани в "Папас олио", остават за вътрешния пазар.

Резултати и пазари

Оборотът на "Папас олио" - Ямбол, през изминалата 2017 г. бележи ръст от 10.64%. Той достига 387 млн. спрямо 350 млн. за 2016 г. "Ръстът се дължи на въвеждането на новите ни продукти, засилената търговия и сравнително добрите пазарни условия за суровините и стоките в региона", казва Атанасов.

Денонощно от завода на "Папас олио" в Ямбол излиза около 220-250 тона нерафинирано олио. Количеството зависи от маслеността на преработвания слънчоглед. На българския пазар компанията продава предимно бутилирано олио. Около 80% от продукцията ѝ заминават предимно за европейските пазари – Испания, Великобритания, Холандия и Гърция. "Българското олио е с много добри показатели, то е предпочитано на международните пазари", казва Атанасов. Продукцията на завода ще остане ориентирана предимно за експорт към страните от Европейската общност и Близкия изток.

Кои са

Групата "Папас олио" има четири основни дейности: производство на слънчогледови масла в заводите в Ямбол и Балчик, търговия със зърнени и маслодайни култури, производство на брашна чрез дъщерната компания "Папас мел" ЕАД, транспорт и логистика. Дружеството търгува с пшеница, царевица, ечемик, рапица и слънчоглед и има зърнени бази в Ямбол, Тенево, Елхово, Любимец, Камено, Балчик, Бяла Слатина, Горен Дъбник и Одрин, Турция.

Акционери са юридически лица, в които най-голям дял има Георги Ташев.

Статията е част от специалното издание "Капитал Градове: Сливен, Ямбол", което е подарък за всички, закупили вестник "Капитал" в периода 7-13 септември.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Сладка зона

Сладка зона

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK