Напечатай ми килим
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Напечатай ми килим

Shutterstock

Напечатай ми килим

Твърдишкото предприятие "Аглика" пуска на пазара иновативна тъкан, върху която може да се печата дигитално

6870 прочитания

Shutterstock

© Shutterstock


Статията е част от специалното издание "Капитал Градове: Сливен, Ямбол", което е подарък за всички, закупили вестник "Капитал" в периода 7-13 септември.

Много по-лесно е да кажем къде не изнасяме продуктите си, казва с усмивка Мая Петкова. Търговският директор на твърдишкото предприятие "Аглика" е права. На този етап текстилната компания не изнася само за Африка и Южна Америка.

Иновациите в производството са сред основните причини предприятието в Твърдица да постигне високи резултати през последните години. Дружеството е притежател на два международни патента за иновативна тъкан – за технологията "Дабълфейс" и за т.нар. мембранна тъкан, която е с по-голяма еластичност, по-лека от конвенционалните материи и не пропуска въздух и вода. Сега има две нови, не по-лоши идеи.

Новите килими

"Аглика" пуска на пазара дигитално напечатани килими върху иновативна тъкан, непозната до този момент на българския пазар и в чужбина. Конците на новата тъкан са от микровлакна, на които е придадена допълнителна мекота. Килимът не задържа дълго време влага, изсъхва бързо, лек е, почиства се лесно. "Ние постигнахме качествено ново ниво на продукта, като усъвършенствахме физико-химичните му параметри, казва Мая Петкова.

"Аглика" започва разработката по създаването на иновативната тъкан за килими преди година, стремейки се да усъвършенства продукта както по отношение на неговата функционалност, така и по отношение на приложението му. Новите килими ще намерят приложение при обзавеждане на помещения за деца, на спортни зали, на дома. Те ще се използват и като носители на рекламна информация. Сред предимствата на изделието е конкурентната му цена, допълва Петкова. Интерес към новите килими са проявили и българските търговски вериги.

Партньорите на компанията от Франция и Италия вече са получили мостри. "В състояние сме да произвеждаме големи количества от килимите, така че да задоволим както европейските, така и американските пазари", допълва търговският директор. Предприятието има възможност да изработва и лимитирани серии килими с неограничени възможности в дизайна.

"Аглика" подготвя за пазара и още един иновативен артикул – специална тъкан, която ще използва в мебелното си производство. Възможностите на компанията в областта на текстила, дигиталния печат, на различен структурен текстил ѝ дават неограничени възможности за дизайнерско оформление на произвежданите мебели. Те стават все по-търсени на пазара, а през изминалата 2017 г. мебелното производство на "Аглика" бележи 30% ръст.

Предприятие по поръчка

Фотограф: Сашка Панайотова

"Пазарът на текстила винаги е динамичен, влияе се от реколтата на памука, движението на полиестера, петролните динамики. През последната година китайците вдигнаха цените на продуктите си и това предизвика отлив на клиентите от китайския пазар. Така пред нас се отвориха нови възможности", казва търговският директор.

Това, което отличава днес компанията от Твърдица от останалите в бранша, е стремежът ѝ да предложи на клиента цялостна концепция, а не само един продукт. Всеки от пазарите има специфика, която производителите от Твърдица се опитват да следват, за да намерят по-добро място на този пазар. "Ако например произвеждаме хавлиени кърпи, в Германия изискванията са едни, в Англия други. Можем да направим един и същ дизайн с различни параметри, размери, тегло на базата на изискването за този артикул във всяка отделна страна."

От Молдова до Твърдица

Големите ръстове на "Аглика" през последните години са най-вече в областта на постелъчното бельо и дигиталния печат на текстила. През миналата година собствениците откриха ново предприятие в Молдова за конфекция от полар и постелъчно бельо. Инвестицията в Молдова е от порядъка на 300 хил. евро. До момента там работят 35 души с тенденция в скоро време да станат 50, казва собственикът на компанията Петко Петков.

Молдовското предприятие изпълнява поръчки за САЩ и Европа. Тук влизат работни облекла за армията, полицията, топли работни облекла. Материите са новост в областта на текстила и отговарят на определени изисквания – не пропускат въздух, топлоизолационни и паропропускливи са.

През миналата година ръководството на компанията взе решение да навлезе и в сферата на машиностроенето, като изгради ново предприятие в Твърдица за производство на машини за дигитален печат съвместно с китайската фирма "Атеско". На този етап не сме стартирали инвестицията, наложи се да я забавим във времето, коментира Петков. Новото предприятие ще бъде изградено върху купената от фирмата земя от 36 дка в индустриалната част на градчето.

Компанията разполага с 11 отделни производствени единици, обединени в "Аглика трейд", като 9 от тях са на територията в Твърдица. Основните производства там са: хавлиени изделия, обемно прошити изделия, постелъчно бельо и полиестерни изделия, одеяла. През миналата година собствениците откриха и ново предприятие за памучно тъкане на постелъчно бельо. "Аглика" е основен работодател в Твърдица. Там работят 400 от общо 500-те работници на компанията.

Пазарът на труда обаче е сложен и за "Аглика трейд". "Опитваме се да вървим в унисон с динамиката, да увеличаваме заплатите. В същото време обаче те трябва да бъдат обвързани с постигнатата производителност на труда и ние се стремим да спазваме това правило", казват от ръководството на компанията.

Изненадващо за текстилна компания основните нужди са предимно от мениджърски екип, а специалисти на пазара на труда почти няма. Текстилни инженери излизат от техническите университети на София и Габрово, но са крайно недостатъчни. През следващите години "Аглика трейд" ще инвестира и в хотелиерския си бизнес. Компанията има хотел на язовир "Жребчево" със 130 места. В момента изгражда СПА център към хотела си, а в скоро време планира да изгради още един хотел на това живописно място.

Фотограф: Сашка Панайотова

Статията е част от специалното издание "Капитал Градове: Сливен, Ямбол", което е подарък за всички, закупили вестник "Капитал" в периода 7-13 септември.

Много по-лесно е да кажем къде не изнасяме продуктите си, казва с усмивка Мая Петкова. Търговският директор на твърдишкото предприятие "Аглика" е права. На този етап текстилната компания не изнася само за Африка и Южна Америка.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK