С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
  • K:Reader - изданията
28 окт 2018, 10:00, 3164 прочитания

Пристигането на съседите

Преките турски инвестиции в Пловдивска област доближават 100 млн. лв.

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Над 1000 са турските компании в региона, като две от тях тепърва влизат с големи инвестиции.
Статията е част от специалното издание "Капитал Градове: Пловдив"

В трудни времена се обръщаме за сол към съседа си. Тази турска поговорка ползва Мехмет Али Ердем, за да обясни наплива на турски инвеститори в България. Ердем, който е търговски аташе на Турция в Пловдив, естествено не иска да твърди, че времената са трудни. Но счита, че няма нищо по-нормално от това България и Турция да подкрепят взаимно инвеститорите си и да търгуват изгодно.


"Аз лично като търговски аташе на Турция предпочитам да внасяме стоките, от които имаме нужда, от съседна и приятелска България вместо от другаде", казва Ердем. Затова и помага на българските фирми, които искат да изнесат продуктите си на турския пазар.

А напливът от Турция наистина е голям. Тази година например два големи инвеститора дойдоха в Пловдив. През юни тази година в Куклен стъпи най-големият - "Одело Фарба България". Компанията за автомобилни фарове направи първа копка на нов завод за 37 милиона евро. Отделно идва и машинопроизводителят "Шпинер България", която е и с немско участие. Собствените източници на търговската служба на консулството сочат, че през 2018 г. в Пловдивска област има 12 големи инвеститора, всеки от които е вложил тук активи за над 1 милион евро. Общата стойност на инвестициите в тези предприятия е за над 54 милиона евро, а в тях работят общо над 2000 души.

Защо Пловдив



"Според данните ни в Пловдив има около 100-тина турски фирми. Опитът ни обаче показва също, че има фирми, които развиват дейност тук от години и поради това, че фирмата никога не се е свързвала с нас, не фигурира в нашата база данни. Следователно допускаме, че броят може да е по-голям", обяснява търговският аташе. Между другото Ердем е достоверен източник - преди това е бил зам.-директор на дирекция "Икономически проучвания и оценяване" в Министерството на икономиката.

Условията за бизнес на турските инвеститори в Пловдивска област са много добри и затова свидетелстват не само големите фабрики, които се строят, но и създаваните малки и средни предприятия, смята той. Градът е в центъра на България, има по-ниски разходи за закупуване или наем на площи, както и наемане на работна ръка, логистично тук е новият интермодален терминал, свързващ Одрин и Пловдив. "Пловдив спечели инвестициите на моите сънародници най-вече с развитието на "Тракия икономическа зона", казва турският търговски аташе.

Пред "Капитал" преди време ръководителят на Оdelo Farba Lighting Group Ахмет Байрактар добави още, че Пловдив печели с това, че е добър град за живот. "Когато привличаш експерти, трябва да им осигуриш среда, те обичат градския живот, за тях е важно да има училища за децата им и други удобства", обясни Байрактар.

Турските инвестиции в Пловдивска област са в различни отрасли - авточасти, текстил, машини и оборудване, хранително-вкусова промишленост, химическа промишленост, опаковъчна индустрия, услуги и др.

Доста предимства и някои недостатъци

Очакванията на турския аташе са още в следващите 1-2 години общата стойност на големите инвестиции в Пловдивска област да нарасне осезаемо над 100 милиона лева. Според неофициалната статистика на търговската секция към турското консулство в България общата стойност на турските инвестиции надхвърля 2 милиарда евро, а фирмите от съседната държава осигуряват работа на над 15 хиляди души.

Това не е защото България е особено апетитен пазар. Тя обаче е добър производствен и логистичен център, откъдето да изнасят стоката си към чужбина. Например производителят на пневморесори "Техно Акташ" реализира продукцията си в над 100 държави на 6 континента. Шивашкото предприятие за дънки "Интерсорс" пък изнася над 85% от подукцията си за САЩ.

"Одело Фарба" пък ще изнася, логично, за немските автомобилни производители, но и ще достига навсякъде по света, а това може да играе рекламна роля за българското производство. Байрактар обяснява, че България е "по-управляема" от гледна точка на голяма инвестиция. "По-близо е до Турция, но има и друго – в завода ни в Бурса има близо 400 души с български произход. Те говорят езика, познават културата, комуникацията е лесна. Чувстваме се по-удобно."

Основен проблем остават визите - турските бизнесмени все още изпитват трудност при получаването им и това е пречка, особено в началните етапи, когато трябва да се направят предварителните проучвания, за да се изготвят бизнес план. Ето защо бъдещите инвеститори кандидатстват за шенгенска виза вместо за българска (парадоксално, но това е по-бързият вариант).

"Друг водещ проблем, който инвеститорите споделят с мен, е свързан с намирането на персонал. Твърди се, че е почти невъзможно да се намерят квалифицирани кадри. Доскорошното изискване на всеки 10 български граждани да може да бъде нает само 1 гражданин от трета страна спъваше турските инвестиции. България направи крачка към подобряване на тези условия и сега, за да може да бъде нает един работник например от Турция, е необходимо във фирмата да работят поне петима български или други граждани на ЕС", коментира турският търговски аташе.

Той казва, че очакванията на турските бизнесмени са свързани и с прекия "внос" на работници от собствената им страна. България направи редица улеснения при вноса на работници от Молдова, Украйна и Армения – страни извън ЕС, с българско малцинство. Това обаче ще е доста по-труден въпрос, когато засяга Турция.
Изданието е подарък за всички, закупили вестник "Капитал" в периода 19-25 октомври (пакетна цена 4 лв.). Можете да го поръчате и самостоятелно (7 лв.), като пишете на abonament@economedia.bg. Всички текстове по темата вижте тук.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Пловдив търси техничари Пловдив търси техничари

Общината работи с фондацията Edu Compass, за да подобри имиджа на професионалните гимназии и да насочи учениците към тях

14 окт 2019, 1104 прочитания

През Пловдив, към Ryanair 1 През Пловдив, към Ryanair

Във въздуха се създава нова средна класа, твърди Иван Карнабитов, който наема персонал за Ryanair

13 окт 2019, 2194 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Капитал градове" Затваряне
Новият бизнес на ПИМК

Транспортната компания навлезе и в жилищното строителство

Ново време за "Славянска беседа"

Двама френски предприемачи са купили 2 хил кв. м за близо 3 млн. евро, за да направят офиси и споделено простраство

Формулата на Манолова: кмет-омбудсман

Обещанието за допитване до хората по всички важни въпроси носи предизборни дивиденти, но и рискове от прекомерни очаквания и блокажи

Борис Бонев: между гражданите и политиката

Единственият непартиен кандидат се бори за гласове с малък бюджет и без подкрепа от партийни структури

София: този път има интрига

За пръв път от над 10 години в София се води истинска политическа кампания. "Капитал" прекара по един ден с четиримата основни кандидати, за да види отвътре как те се борят за гласовете на софиянци

В Белград, на чисто

С изложбата The Cleaner Марина Абрамович показва творчеството си в родния Белград след 44-годишно отсъствие

Другари срещу "хулигани"

Изложба изследва хомосексуалността в България по време на комунизма