С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
28 окт 2018, 10:00, 3120 прочитания

Пристигането на съседите

Преките турски инвестиции в Пловдивска област доближават 100 млн. лв.

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Над 1000 са турските компании в региона, като две от тях тепърва влизат с големи инвестиции.
Статията е част от специалното издание "Капитал Градове: Пловдив"

В трудни времена се обръщаме за сол към съседа си. Тази турска поговорка ползва Мехмет Али Ердем, за да обясни наплива на турски инвеститори в България. Ердем, който е търговски аташе на Турция в Пловдив, естествено не иска да твърди, че времената са трудни. Но счита, че няма нищо по-нормално от това България и Турция да подкрепят взаимно инвеститорите си и да търгуват изгодно.


"Аз лично като търговски аташе на Турция предпочитам да внасяме стоките, от които имаме нужда, от съседна и приятелска България вместо от другаде", казва Ердем. Затова и помага на българските фирми, които искат да изнесат продуктите си на турския пазар.

А напливът от Турция наистина е голям. Тази година например два големи инвеститора дойдоха в Пловдив. През юни тази година в Куклен стъпи най-големият - "Одело Фарба България". Компанията за автомобилни фарове направи първа копка на нов завод за 37 милиона евро. Отделно идва и машинопроизводителят "Шпинер България", която е и с немско участие. Собствените източници на търговската служба на консулството сочат, че през 2018 г. в Пловдивска област има 12 големи инвеститора, всеки от които е вложил тук активи за над 1 милион евро. Общата стойност на инвестициите в тези предприятия е за над 54 милиона евро, а в тях работят общо над 2000 души.

Защо Пловдив



"Според данните ни в Пловдив има около 100-тина турски фирми. Опитът ни обаче показва също, че има фирми, които развиват дейност тук от години и поради това, че фирмата никога не се е свързвала с нас, не фигурира в нашата база данни. Следователно допускаме, че броят може да е по-голям", обяснява търговският аташе. Между другото Ердем е достоверен източник - преди това е бил зам.-директор на дирекция "Икономически проучвания и оценяване" в Министерството на икономиката.

Условията за бизнес на турските инвеститори в Пловдивска област са много добри и затова свидетелстват не само големите фабрики, които се строят, но и създаваните малки и средни предприятия, смята той. Градът е в центъра на България, има по-ниски разходи за закупуване или наем на площи, както и наемане на работна ръка, логистично тук е новият интермодален терминал, свързващ Одрин и Пловдив. "Пловдив спечели инвестициите на моите сънародници най-вече с развитието на "Тракия икономическа зона", казва турският търговски аташе.

Пред "Капитал" преди време ръководителят на Оdelo Farba Lighting Group Ахмет Байрактар добави още, че Пловдив печели с това, че е добър град за живот. "Когато привличаш експерти, трябва да им осигуриш среда, те обичат градския живот, за тях е важно да има училища за децата им и други удобства", обясни Байрактар.

Турските инвестиции в Пловдивска област са в различни отрасли - авточасти, текстил, машини и оборудване, хранително-вкусова промишленост, химическа промишленост, опаковъчна индустрия, услуги и др.

Доста предимства и някои недостатъци

Очакванията на турския аташе са още в следващите 1-2 години общата стойност на големите инвестиции в Пловдивска област да нарасне осезаемо над 100 милиона лева. Според неофициалната статистика на търговската секция към турското консулство в България общата стойност на турските инвестиции надхвърля 2 милиарда евро, а фирмите от съседната държава осигуряват работа на над 15 хиляди души.

Това не е защото България е особено апетитен пазар. Тя обаче е добър производствен и логистичен център, откъдето да изнасят стоката си към чужбина. Например производителят на пневморесори "Техно Акташ" реализира продукцията си в над 100 държави на 6 континента. Шивашкото предприятие за дънки "Интерсорс" пък изнася над 85% от подукцията си за САЩ.

"Одело Фарба" пък ще изнася, логично, за немските автомобилни производители, но и ще достига навсякъде по света, а това може да играе рекламна роля за българското производство. Байрактар обяснява, че България е "по-управляема" от гледна точка на голяма инвестиция. "По-близо е до Турция, но има и друго – в завода ни в Бурса има близо 400 души с български произход. Те говорят езика, познават културата, комуникацията е лесна. Чувстваме се по-удобно."

Основен проблем остават визите - турските бизнесмени все още изпитват трудност при получаването им и това е пречка, особено в началните етапи, когато трябва да се направят предварителните проучвания, за да се изготвят бизнес план. Ето защо бъдещите инвеститори кандидатстват за шенгенска виза вместо за българска (парадоксално, но това е по-бързият вариант).

"Друг водещ проблем, който инвеститорите споделят с мен, е свързан с намирането на персонал. Твърди се, че е почти невъзможно да се намерят квалифицирани кадри. Доскорошното изискване на всеки 10 български граждани да може да бъде нает само 1 гражданин от трета страна спъваше турските инвестиции. България направи крачка към подобряване на тези условия и сега, за да може да бъде нает един работник например от Турция, е необходимо във фирмата да работят поне петима български или други граждани на ЕС", коментира турският търговски аташе.

Той казва, че очакванията на турските бизнесмени са свързани и с прекия "внос" на работници от собствената им страна. България направи редица улеснения при вноса на работници от Молдова, Украйна и Армения – страни извън ЕС, с българско малцинство. Това обаче ще е доста по-труден въпрос, когато засяга Турция.
Изданието е подарък за всички, закупили вестник "Капитал" в периода 19-25 октомври (пакетна цена 4 лв.). Можете да го поръчате и самостоятелно (7 лв.), като пишете на abonament@economedia.bg. Всички текстове по темата вижте тук.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

От гларус на гларус, и от авер на авер 1 От гларус на гларус, и от авер на авер

Интересът към крафт бирата във Варна расте благодарение на усилията на представителите на бранша

29 юни 2019, 6365 прочитания

Трансформирай това Трансформирай това

Разплащанията ще стават все по-евтини, бързи и прозрачни благодарение на новите бизнес модели, но и на блокчейн технологията

29 юни 2019, 1999 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Капитал градове" Затваряне
Новият бизнес на ПИМК

Транспортната компания навлезе и в жилищното строителство

ПИК-ът на отровената среда

Очернянето на годеницата на кандидат-кмет на София от кафявия сайт "ПИК" за първи път породи консенсус сред политици, журналисти и PR-и за това какво НЕ е журналистиката

Моят все по-скъп банкер

Банките започнаха да повишават таксите, като засилване на тенденцията, която не е нова, се очаква от есента

Сметка за 600 милиона: обществените поръчки в края на мандата на Фандъкова

Дългосрочните поръчки за сметосъбиране, поддръжка и RDF бяха раздадени преди изборите и оставят следващия кмет с вързани ръце

Ковачки цапа, всички му плащат

Горенето на отпадъци става с разрешението на държавните институции въпреки съмненията за спазване на еконормите

Софийската Индиана Джоунс

Какво остана под паважите: за Магдалина Станчева (1924–2014) и археологията на София през социализма

Кино: "То: Част втора"

Сумата от всичките ни страхове по Стивън Кинг