Свали ме, ако можеш
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Свали ме, ако можеш

Летящите мишени на фирма "Телесис" ООД се сражават с военни от Сърбия, Словакия, Украйна и Словения

Свали ме, ако можеш

Компанията, която прави летящи мишени

5775 прочитания

Летящите мишени на фирма "Телесис" ООД се сражават с военни от Сърбия, Словакия, Украйна и Словения


Статията е част от специалното издание "Капитал Градове: Пловдив"

"Животът" на един от безпилотните самолети на Стоян Аврамов е 20 излитания и 19 кацания. На двадесетото излитане РУМ-Р-01 "загива", поразен от ракета въздух-въздух на изтребителите или земя-въздух на противовъздушните батареи.

Защото РУМ-Р-01 е съкращение от "радиоуправляема мишена – реактивна". Летящата високоскоростна реактивна мишена е създадена с цел да бъде сваляна. Но дори като мишени безпилотните самолети на пловдивската фирма "Телесис" ООД са в състояние да изпотят и най-добрите въздушни асове, както и зенитчиците на земята. С мишените на фирма "Телесис" ООД се "сражават" и военни от Сърбия, Словакия, Украйна, Словения. Тя има натовски сертификат, така че потенциалният пазар за българските радиоуправляемите мишени е доста по-голям.

Животът на една мишена

"Телесис" с управител и съсобственик Стоян Аврамов е основана преди повече от двадесет години и макар никога да не е надхвърляла 15 щатни служители, събира инженери и специалисти, запалени от авиацията и специалната електроника. Част от дейността й са проекти за модернизация и поддръжка на комуникационни и навигационни системи. Отделно направление е продажбата и оборудването с авионика на леки двуместни самолети на чешката фирма TL-Ultralight, от които в България са продадени и летят над 10 броя.

Логичното продължение е производството на собствени летателни апарати въпреки редицата песимистични икономически и технологични доводи. "Когато започнахме разработването и производството на безпилотни самолети, причината освен тръпката по авиацията беше и нуждата на българските ВВС, с които имам дълга и професионална и емоционална връзка. Впрочем в България в областта на безпилотната авиация е започнато да се работи преди 50 години. През 2010 г. се стигна до участието ни в международен търг за безпилотни летателни апарати за нуждите на ВВС. Оттогава за съжаление сме единствената фирма в България, която сертифицирано и серийно произвежда безпилотни летателни апарати и в следващите няколко години ще продължи да доставя на армията безпилотни реактивни мишени" - разказва за своята работа Аврамов.

В "Телесис" е проектиран и се произвежда по съвременни композитни технологии целият корпус на летателния апарат, както и значителна част от електрониката в него. Според специалистите от компанията всеки летателен апарат от този клас е преди всичко електронно изделие. Макар че има двигател и криле, електрониката е тази, която изпълнява задачите и направлява самолета, за да не се "дава" лесно на тези, които искат да го свалят.

Една РУМ-Р-01 е дълга 3 метра, крилете имат размах също 3 метра, тежи до 40 килограма, лети със скорост до 450 километра в час на височина до 6000 метра и отдалечение от пункта за управление до 60 км. През цялото време на полета тя трябва да имитира възможно най-пълно радиолокационните, инфрачервените и други характеристики на реална въздушна цел и да предава видео и телеметрична информация за резултатите от стрелбата. Трябва да е оборудвана с електроника и да отговаря на изискванията на ICAO и EASA, за да е безопасна за останалите граждански самолети.

Цената на безпилотния самолет е около 50 000 евро. Но ракетата, с която слагат точка на "живота" на РУМ-Р-01, струва поне 20 пъти по толкова. Това е един от най-добрите начини да бъдат проверени и доказани характеристиките, както на използваните въоръжения, така и подготовката и качествата на използващите ги летци, зенитни и морски разчети.

Освен мишени, наблюдатели

Вторият тип безпилотни летателни апарати, произвеждани от пловдивската компания, се използват за наблюдение. Този безпилотен самолет се нарича "Терес-02". При него важна е не толкова скоростта, колкото времето на престоя във въздуха. И ако РУМ-Р-01 лети във въздуха до 1 час, то "Терес-02" лети до 8-10 часа.

Оборудван е с бутален двигател и максималната му скорост е до 200 километра в час. "Терес-02" е дълъг 3 метра, а крилата му имат размах 4 метра, височината на полета е до 3000 метра. Унифициран е по много от модулите с РУМ-Р-01, но основното е, че носи специализирана сензорна платформа, която позволява наблюдение през деня и през нощта.

Потребителят диктува какви задачи иска да изпълнява "Терес-02" и от това зависят оборудването, сензорите и цената му. Но с него могат да се наблюдават опасни райони, да се издирват пострадали, да се облита цялата граница на България с едно зареждане на гориво. Потребител на "Терес" могат да бъдат Гражданска защита, МВР, Противопожарна защита, казва Аврамов. Към момента потребители са частни лица и компании.

Накъде в бизнеса

Въпреки че този клас летателни апарати не са класифицирани като оръжия, търговията с тях и износът им не е така популярен като масовите безпилотни дронове и авиомодели. Аврамов казва, че се сблъсква с факта, че в тази област (национална сигурност и отбрана) развитите държави имат стриктна политика по използване и стимулиране на местни технологии. "За съжаление България за разлика от държавите, дори и в региона, не може да се похвали с ясна визия за използване и още по-малко за стимулиране на подобни технологии, които иначе са привлекателни с ниската си ресурсоемкост и висока ефективност", констатира той.

Съвместното участие в инициативи на NATO, макар и широко афиширано, засега като че ли не води до реални проекти за българската индустрия, а е заменено от "карго"-политиката за бързо закупуване на вносни изделия. Това е както по-лесно за българските военни, така и по-апетитно заради големите комисиони.

"Телесис" има много идеи за бъдещето – от високоскоростно "камикадзе" за борба с противникови безпилотни апарати до реактивна платформа за борба с градоносни облаци. Но клиентите на тези идеи засега нямат интерес.

Изданието е подарък за всички, закупили вестник "Капитал" в периода 19-25 октомври (пакетна цена 4 лв.). Можете да го поръчате и самостоятелно (7 лв.), като пишете на abonament@economedia.bg. Всички текстове по темата вижте тук.

Статията е част от специалното издание "Капитал Градове: Пловдив"

"Животът" на един от безпилотните самолети на Стоян Аврамов е 20 излитания и 19 кацания. На двадесетото излитане РУМ-Р-01 "загива", поразен от ракета въздух-въздух на изтребителите или земя-въздух на противовъздушните батареи.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK