С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
4 3 ное 2018, 15:04, 7489 прочитания

Началото на пловдивската електрореволюция

Китайската Cenntro, люксембургската Sevic и българската "Мотокар Сервиз" започват производството на е-камиончета

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
12 хил. електрокамиончета трябва да бъдат изработени в следващите три години за европейския пазар, поне 2000 от които – в България
Статията е част от специалното издание "Капитал Градове: Пловдив"

Залисани в обещаните многомилиардни инвестиции в инфраструктура и енергетика от Китай, мнозина пропуснаха една сравнително малка, но доста по-реална китайска инвестиция в България. Става дума за китайските транспортери "Сентро" (Cenntro), които скоро ще се сглобяват в Пловдив, а в не толкова далечно бъдеще може дори да се произвеждат основно в завод в "Тракия икономическа зона" (ТИЗ), откъдето да бъдат изнасяни за другите източноевропейски държави.


Въпреки че тази инвестиция може да се разглежда като само плахото начало на електрореволюцията в Пловдив, тя отваря огромни възможности за електрическите превозни средства край Града на тепетата. Става въпрос за колаборация между базираната в Люксембург "Севик" (Sevic E-mobility), оглавявана от предприемача Жилбер Жост, и "Сентро" на китайско-американския бизнесмен Питър Уанг. Последният обяви плановете за асемблирането, а по-късно и производство на голяма част от частите за камиончето – този юли, по време на форума 16+1 между Китай и Източна и Централна Европа в София. Уанг заяви, че в следващите 3 години фирмата планира да инвестира около 10 милиона евро в проекта и да наеме 150 души в планирания завод.

Камионите на Алибаба

Малките електрокамиончета са мултифукнционални, имат обсег до 80 км с едно зареждане и са изненадващо удобни и широки за размера си. Могат да бъдат надграждани с различни отделения за товар – от стандартни алуминиеви контейнери до пръскачки за вода. Това ги прави идеални както за вътрешна логистика в големи индустриални пространства като заводи или пристанища, така и за обществени пространства, където могат да събират безшумно боклука или да слагат скобите на нарушителите на синята зона, разказва инж. Емил Янков, мениджър "Бизнес развитие" на ТИЗ и директор на българската дъщерна фирма "Сентро - България", част от Cenntro automotiv group.



Китайската компания майка всъщност е най-големият производител на подобни транспортери в света и произвежда по 300 хил. камиончета на година, разказва за "Капитал" Янков. Освен базовия модел, който ще се произвежда в България, има и други разновидности, включително напълно автономни безпилотни камиони, подходящи за транспорт в пристанища, добавя той.

Транспортерите са особено подходящи за големи логистични или куриерски фирми – един от най-сериозните клиенти на Cenntro всъщност е точно такъв – китайският онлайн гигант Alibaba, за който в момента се доставят 20 хил. поръчани камиончета. Те ще правят т.нар. last mile delivery, или доставки от офиса на куриера до адрес на клиента. Според Янков това е най-скъпата част от транспортирането на пратките и затова има интерес да се извършва от подобни евтини и като производствена цена, и като енергоемкост камиони.
Малките електрокамиони са мултифукнционални, имат обсег до 80 км с едно зареждане и са изненадващо удобни и широки за размера си.
В Европа големи потенциални клиенти са също куриерските фирми или големите производствени компании, а в България Янков е започнал разговори с общините, като скоро около 4-5 от първите камиончета, които ще се сглобят в Пловдив до края на годината, ще бъдат пратени за тестове на проявилите интерес.

Предпазливо начало

Подобно на всички останали китайски инвестиции, тази също ще е предпазлива. Първоначалният ангажимент ще е малък, за да се проверят пазарът и ситуацията. Компанията "Мотокар сервиз", която е официален представител на електрокарите Linde в България и има изградена инфраструктура и опит с подобни превозни средства, ще даде екип и хале, в което ще започне първоначалното сглобяване на камиончета. Българската компания има договор със "Севик България", които са дъщерна компания на люксембургското дружество.

"Политиката на китайската фирма не е да изгражда големи, тежки заводи, с големи проучвания и предварителен пазар, а да дават маркетинга, дистрибуцията и продажбите на местни партньори. Това позволява повече гъвкавост, защото първоначалната голяма инвестиция в земя и завод се намалява", обяснява инженерът.

Опитът на Жилбер Жост във вноса на тайвански и китайски мотопеди, скутери и самозадвижващи се инвалидни колички му е натрупал сериозна база данни от потенциални клиенти, която ще бъде използвана и при продажбата и пласмента на електрическите камиончета, смята Янков. Той очаква европейската компания майка да насочва част от поръчките за клиенти от Централна и Източна Европа към българския завод.

Идеята на Sevic е да има две производства - в Германия и България, като първото ще отговаря за продажбите в Централна и Западна Европа, а второто - за Източна. Планът е до три години да бъдат произведени 12 хил. броя, като в България ще се сглобят 2 хил. "Когато обемът на производството се увеличи, ще започнем да правим и шаситата тук. Това ще намали цената на производството", разказва Янков и добавя, че базовият модел камионче с оловно-цинкова батерия сега се оценява на около 15 хил. евро (без ДДС), като варира спрямо багажната надстройка и големината на поръчката. По-скъпите варианти на камиончето с по-издръжливи литиево-йонни батерии може да достигнат до 18 хил. евро. В комбинация с ниската цена на експлоатацията – между 3 и 4 лв. на 100 км, това прави електрокамиончетата перфектно градско решение.

Следваща стъпка - батерии

Sevic ще пратят българските инженери в Китай до края на годината, където те да преминат през нужните обучения в компанията майка, за да започнат да сглобяват камиончетата. Екипът е от "Мотокар сервиз".

"Заложили сме тригодишна рамка, според която до края на третата година трябва да достигнем до такъв обем продажби, че да можем да инвестираме в собствен завод, със собствени работници. Така малко по малко почти всяка част от камиончето ще започне да се произвежда в България, като целта след третата година е 60% от стойността да е с бранд Made in Bulgaria, разказва Янков, като добавя, че това включва шасито, надстройката и пластмасовите шарнири.

В по-напреднала фаза мениджърът се надява да привлече инвестиция в развойна дейност, тъй като всъщност тя създава истинската добавена стойност при този тип машини. "Изграждат се системи за свързване помежду им и следене на камиончетата, трябва да се знае централно колко батерия му остава, къде е... Това са нещата, които интересуват по-големите клиенти и логистични фирми", казва той. По думите му около 15% от приходите на китайския концерн отиват точно за иновации.

Друга голяма мечта на Янков, а и на екипа на "Тракия икономическа зона", е да привлекат в България производител на батерии. Но той разказва, че това засега не е на дневен ред. "Без да има пазар тук, няма как да се докара нищо съпътстващо. Трябва да сме внимателни, да структурираме добре фирмата и да се движим напред. Този сегмент на автомобилите тепърва започва да се развива и съм сигурен, че след пет години ще има други производители на пазара. Ние трябва да сме от първите", казва инженерът.
Изданието е подарък за всички, закупили вестник "Капитал" в периода 19-25 октомври (пакетна цена 4 лв.). Можете да го поръчате и самостоятелно (7 лв.), като пишете на abonament@economedia.bg. Всички текстове по темата вижте тук.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

ДЛС "Несебър" увеличи приходите си от ловен туризъм с 25% ДЛС "Несебър" увеличи приходите си от ловен туризъм с 25%

Стопанството предлага отлични условия за лов и атрактивни маршрути за екотуризъм и фотолов

19 май 2019, 297 прочитания

Николай Кожев: Бургас печели награди, които не почиват на реални оценки Николай Кожев: Бургас печели награди, които не почиват на реални оценки

Изчерпали сме инструментите си за граждански протест, казват от сдружение "Инициатива за Бургас"

18 май 2019, 1230 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Капитал градове" Затваряне
Летището и подлеза: двата проблема на Пловдив

Сагата с концесията продължава, а новата инфраструтурна дилема е пробивът под Централна гара

Бай Ганьо - европейски прокурор

Европейската прокуратура е уникална възможност за България да получи независим разследващ орган по корупцията

Страхотна камера в познат дизайн

Huawei P30 Pro надгражда предшественика си P20 Pro във всеки аспект

"Агрия груп" купува производител на слънчогледово олио

Базираната в Лясковец "Кехлибар" ще е първата компания за преработка на слънчоглед в портфейла на холдинга

Кредитор продава рециклиращите машини на Пламен Стоянов-Дамбовеца

Оборудването е струвало около 10 млн. лв. при покупката му, а сега се предлага за около половината

Селото се оказа тъкмо в града

Няколко стопанства с доставка, които предлагат чиста, разнообразна и вкусна храна

Фотографът на печалния образ

Изложбата "Изгнания" на документиралия Пражката пролет Йозеф Куделка за пръв път напуска Париж, за да гостува в София