С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
1 6 ное 2018, 15:03, 3322 прочитания

Летището и подлеза: двата проблема на Пловдив

Сагата с концесията продължава, а новата инфраструтурна дилема е пробивът под Централна гара

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Статията е част от специалното издание "Капитал Градове: Пловдив"

Победителят в концесионното състезание – консорциумът между китайската HNA group и регистрираното в Холандия Plovdiv Airport Invest – очаквано не "кацна" в Пловдив. Офертата на победителя беше да направи инвестиции за 79 млн. евро през целия 35-годишен срок на концесията, а държавата да получава по 600 хил. лв. годишно плюс 6% от приходите. HNA group се отказа официално чрез своя български представител Асен Василев. Официалната причина за отказа беше смъртта на собственика на китайския конгломерат и че "китайската компания няма да успее да приключи с вътрешните си одобрения на бъдещата сделка". По-вероятната причина е натрупана вътрешна задлъжнялост, заради която HNA group Co започна преговори за продажба на транспортния си бизнес в Европа и Канада.

"Имахме силни очаквания, че държавата ще ни предложи да сключим концесия за пловдивското летище, но от месеци нямаме никакво официално становище на Министерството на транспорта", заяви инж. Владимир Зайков - оперативен директор на "Тракия икономическа зона". Сдружението между зоната и голямата транспортна компания ПИМК бе класирано на второ място. Обяснението на Зайков за мълчанието на държавата е, че става дума за "персонално изработена концесия".


Съвсем наскоро в надпреварата за летището направи опит да се включи и община Пловдив. Кметът Иван Тотев поиска летището, а решението бе гласувано с ентусиазъм на сесия на общинския съвет. В писма до транспортното министерство и до премиера сдружение "Бизнесът за Пловдив" се обяви против искането на общината заради неясни финансови обосновки и липса на ресурс да стопанисва толкова голям актив. Според тях действията на общинското ръководство по казуса са "необмислени, необосновани и опасни за града".

Тази сага придоби неочакван обрат на 3 октомври, когато новият министър на транспорта Росен Желязков обяви, че ще внесе в правителството предложение за спиране на процедурата за концесия на Летище Пловдив, защото сегашната процедура е проведена по стария Закон за концесиите. На следващата седмица кабинетът прие решение за спиране на концесията, въпреки, че има класиран на втора позиция.

От "Консорциум за летище Пловдив" пък обявиха, че ще търсят правата си в съда.



Междувременно най-големият превозвач - Ryanair, прекрати полетите до Брюксел и Бергамо заради липса на интерес. Двете дестинации издържаха само 1 година и станаха икономически неизгодни заради липса на интерес.

Проблемният подлез на Пловдив

Пловдив има да реши голям инфраструктурен проблем – железопътният трафик преминава през центъра на града и не е пригоден за скоростни влакове. Основният автомобилен поток е с посока север - юг, така че пресичането на жп линиите с посока изток - запад създава конфликти. Проект за решаване на този проблем е заложен в Интегрирания план за градско възстановяване и развитие до 2020 г.

Железопътният възел Пловдив се намира между гарите в село Скутаре, село Крумово, жп гара Филипово и Централна гара в Пловдив. Общата стойност за ремонта му е 224.8 млн. лв., осигурени от Механизма за свързване на Европа. Крайният срок за изпълнение е 2024 г. Проектант е ДЗЗД "Тракия консулт", като в сдружението влизат фирмите "Екип 2000" и "Трансгео", а инвеститор е Национална компания "Железопътна инфраструктура".

Възможните технически решения са две: пресичането на железопътните линии в центъра на Пловдив да стане с тунел под земята или с надлез над земята. И в момента съществува надземно съоръжение, което пловдивчани наричат Бетоновия мост. Само че той е нисък за скоростните влакове. Така че ако остане надземното решение, тогава мостът трябва да се разруши и да се изгради отново по-висок с около 1.5 метра. Това значи, че до построяването му около 100 хил. пловдивчани всеки ден ще пътуват поне час, за да пресекат града.

Второто решение – тунел под железопътните линии точно под Централна гара, е изборът на специалистите. Общата дължина на трасето, свързващо двата натоварени булеварда "Васил Априлов" и "Македония", е с дължина 900 метра, а тунелът ще е 478 метра на 7 метра под земята.

Стойността на "пробива" е 45 млн. лв. Когато се построи подземната връзка, Бетоновият мост ще бъде разрушен.

Има проблем с имотите на хората, които трябва да се отчуждят, за да се реализира пробивът под Централна гара. Средства за обезщетения са включени в проекта. Хората обаче получиха информация доста късно и това породи допълнителни проблеми. Според проектантите пробивът ще засегне четири имота.

На 2 октомври кметът на Пловдив Иван Тотев и ръководството на Национална компания "Железопътна инфраструктура" дискутираха проекта. На пресконференция кметът съобщи, че се предвижда същинските ремонтни дейности по проекта за пробив да започнат в края на 2020 или първата половина на 2021 г.
Изданието е подарък за всички, закупили вестник "Капитал" в периода 19-25 октомври (пакетна цена 4 лв.). Можете да го поръчате и самостоятелно (7 лв.), като пишете на abonament@economedia.bg. Всички текстове по темата вижте тук.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Новите и старите инвеститори на Шумен 1 Новите и старите инвеститори на Шумен

През последните години тихо и кротко градът успя да привлече нови компании, сред които няколко турски

17 юни 2019, 1619 прочитания

Пътища няма, ползвайте море Пътища няма, ползвайте море

Връзките на Варна с останалата част на страната остават слаби

16 юни 2019, 1295 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Капитал градове" Затваряне
Тихият голям град

Плевен има потенциала да набира скорост и тепърва ще открие ползите от това да си партнира с Ловеч

Уверените стъпки на Zeazoo

От осем години Гергана Иванова и баща й Йордан Злогошки произвеждат обувки за босо ходене, а продажбите растат

Случаят "Голунов": Делото е закрито, последствията остават

Обратният завой по аферата с арестувания журналист е сигнал за нарастващата нервност в Кремъл от всякакво надигане на недоволство

"Агрия груп" купува производител на слънчогледово олио

Базираната в Лясковец "Кехлибар" ще е първата компания за преработка на слънчоглед в портфейла на холдинга

Миролио продаде дела си в "Булгартабак" за 26.6 млн. лв.

През фондовата борса бяха прехвърлени 7.22% от капитала, които отговарят точно на дела на италианския бизнесмен

Ново място: "Домашен Магазин"

Деликатесен магазин и кафене в едно

Кино: "Момиче"

Млада балерина е родена момче и се бори с това