С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
2 24 ное 2018, 8:00, 5759 прочитания

Когато германците дойдат

Заводът на Leoni в Плевен може да е началото на реиндустриализацията на региона

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Статията е част от специалното издание "Капитал Градове: Плевен"

Шанс за реиндустриализация на Плевен и целия регион. Така определи бъдещото предприятие за асемблиране на кабелни инсталации за автомобили на немския гигант Leoni вицепремиерът Томислав Дончев. По време на символичната първа копка на знаковия за града инвестиционен проект, която бе направена наскоро, той си пожела повече подобни проекти да се случват в Северна България, не само в Южна. Кметът Георг Спартански отиде дори по-далеч и сравни настоящата мощна инвестиция с бившата рафинерия "Плама".


Но за триумфа в Плевен има причина. Leoni правят завод с над 2000 работни места и вложение от 32 млн. евро. Това не е честа новина за Северна България.

Глобалните инвестиции на Leoni

Leoni е най-големият производител в Европа и четвърти в света на електрически системи и окабеляване за автомобили. Заводът им в Плевен е един от седемте големи проекта, които в момента компанията изпълнява по света. "За реализацията на тези инвестиции сме заложили 160 млн. евро за тази година", съобщи за "Капитал" Ралф Зигман, директор заводи за Европа, направление "Кабелни системи", който уточни, че останалите шест проекта са в Мексико, Сърбия, Украйна, Мароко, Тунис и един проект в Китай. Реализираме инвестицията в България и Плевен, защото в Европа са най-големите ни клиенти", каза още Зигман.



Последната инвестиция на компанията е в Мексико, където преди 5-6 месеца са отворили нов завод. Най-новата им инвестиция в Европа е в Ниш, Сърбия.

Компанията има европейски заводи още в Португалия, Италия, Румъния, Словакия, Русия, а заводите в Северна Африка логистично са много добре свързани с Европа. Инженеринговите центрове са в Нюкасъл, Париж и в Китцинген, Германия, където са намира централата на компанията.
Накратко за завода

Заводът ще е с разгъната застроена площ от почти 30 хил. кв. метра, в които ще се разположат производство, логистика, администрация, столова и обслужващи помещения с всички удобства за персонала. Част от производствена база се очаква да започне функционирането си до края на 2018 г. Пълният капацитет на завода ще бъде достигнат постепенно до 2020 г. според плана на адаптиране на пространството към нуждите на производството.


Плевен, България

Сред предимствата на България Ралф Зигман посочва: "Сравнително близко до центъра на Европа, в логистичен план това за нас е изгодно и е много благоприятно. Транспортната инфраструктура е добре развита, има политическа стабилност, работната ръка е все още тук, в България, за разлика от това, което се наблюдава в Румъния. Инвестицията, която стартирахме в Плевен, е доста сигурна и не е високорискова."

Според Зигман България се явява един много по-добър пример за близкото бъдеще, отколкото други страни. А защо Плевен?

"Тук открихме правилните партньори по отношение на лидерството, инвестицията и строителството и най-важното нещо - хората, човешкия потенциал", отбелязва Ралф Маус, директор оперативни дейности и производство в Leoni. Плевен бе избран в конкуренция с Пловдив, Ловеч и Видин. "В преценката при избора на мястото за бъдещия завод ние използвахме пет нива: политическа стабилност и подкрепа на правителството, налична работна ръка, ниво на образователната система, логистична подсигуреност и финансиране", посочва Зигман.

Като коинвеститор в проекта участва местната компания "Хоризонт Иванов" (виж интервюто по-долу).

Бумът на автоиндустрията

По данни на Българската агенция за инвестиции (БАИ) над 130 компании към настоящия момент оперират в областта на автомобилната индустрия у нас, като ориентировъчната стойност на оборотите им възлиза на около 3 млд. евро. Приблизително 50 хил. е броят на заетите в тази индустрия.

"Този тип инвестиции съчетават в себе си няколко неща: голям брой нови работни места, развитие и обучение на кадрите, защото те трябва да придобият допълнителни квалификации и умения, като същевременно говорим за високотехнологични производства в голямата им част", коментира пред "Капитал" директорът на БАИ Стамен Янев.

Около една трета от тези компании са в Северна България, преобладаващата част са в Южна България и по-малка част - в Северозападна България.

От началото на тази година има одобрени 15 инвестиционни проекта по Закона за насърчаване на инвестициите на стойност над 700 млн. лв., от които се очакват над 1300 работни места, съобщи министърът на икономиката Емил Караниколов. Само два от тези 15 проекта са в Северна България - единият е на германската компания VOSS. "Другата много скоро предстои да бъде огласена и ще се локализира във Враца", обеща Стамен Янев.
Светослав Богалински, мениджър бизнес развитие в "Хоризонт – Иванов":

Искаме да развиваме Северна България като инвестиционна дестинация

Г-н Богалински, Leoni отдавна оглежда Плевен като локация за инвестицията си в България. Колко време ви отне да ги убедите да стъпят?

- На всички компании, които в последните две-три години идват в България, предлагаме Плевен, където сме позиционирани и самите ние като компания. Искаме да развиваме Северна България, защото не е тайна, че южната част от страната е по-развита. Нашата цел е да работим за развитието на Северна България – за градовете Враца, Монтана, Плевен, Ловеч, Габрово, Велико Търново, независимо че е развита туристическа дестинация, Русе, където индустрията е водеща поради моста и близостта до Букурещ. Конкретно за Leoni - ако се върнем назад във времето, още 2013 година те проучваха българския пазар. Скоро ми попадна стара оферта, която сме им изготвяли за 10-годишен договор за наем в Пазарджик. Тогава България пак се конкурираше с останалите балкански държави и за наше съжаление тогава избраха Сърбия и изградиха няколко завода около Ниш. Доколкото знам, в момента там са ангажирани и работят над 7000 души.

През миналата година Leoni бяха обявили конкурс, подадохме оферта за инженеринг (проектиране и строителство), финансиране и отдаване под наем дългосрочно с договор за наем за 10 и за 15 години.

По информация от компании като Leoni и "Язаки" и други, с които работим, набирането на работна ръка се осъществява в радиус от 40-50 км, като те осигуряват транспорт на работниците си. Когато се обяви новината, че Leoni ще е в Плевен, за съжаление това донякъде рефлектира върху избора на други компании с подобен бизнес да изключат града от списъка с потенциалните места за тяхната инвестиция. Това обаче има и своята положителна страна, защото по този начин те се фокусират към съседни градове от Северозапада.

Как се стигна до избора на настоящата площадка? Доколкото е известно, коментираха се и други места в града.

- Наистина първоначално Leoni се бяха спрели на друг терен, но впоследствие, след като детайлно прецизираха нещата, избраха настоящата площадка, която частично беше собственост на "Хоризонт – Иванов", друга част на наши партньори. Успяхме да окрупним площадката и заработихме в посока изграждане на завода. Предоставихме на Leoni още 2-3 терена, но изборът в крайна сметка беше техен.

Каква е стратегията, с която привличате инвеститори?

- Конкретно за инвестицията на Leoni като частна компания положихме усилия, но решаваща роля за старта на този проект оказа подкрепата на Министерството на икономиката, а така също и положените усилия в кратки срокове да се отговори на изискванията на компанията с направените нормативни промени, за което имаше и политическа подкрепа.

Ако трябва да обобщя, опитваме се да помагаме и да сме максимално полезни на инвеститорите с каквото можем, за да бъде страната ни и в частност Северна България атрактивна инвестиционна дестинация - осигуряваме безплатен анализ и консултации за терени, подсигуряваме информация по отношение на население, работна ръка, традиции за дадена индустрия в съответния регион.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

От гларус на гларус, и от авер на авер 1 От гларус на гларус, и от авер на авер

Интересът към крафт бирата във Варна расте благодарение на усилията на представителите на бранша

29 юни 2019, 5857 прочитания

Трансформирай това Трансформирай това

Разплащанията ще стават все по-евтини, бързи и прозрачни благодарение на новите бизнес модели, но и на блокчейн технологията

29 юни 2019, 1920 прочитания

24 часа 7 дни

23 авг 2019, 6017 прочитания

23 авг 2019, 4617 прочитания

23 авг 2019, 3201 прочитания

23 авг 2019, 2758 прочитания

23 авг 2019, 2135 прочитания

Всички новини
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Капитал градове" Затваряне
Да откриеш "Кайлъка"

Как група ентусиасти облагородяват парка край Плевен и събуждат доброволческия пламък в града

Надвиснала ли е световна рецесия

Глобалните инвеститори са в състояние на паника и готови да инвестират в дългове с отрицателна доходност

Плащай, за да живееш

Пациентите с масови заболявания доплащат 300 млн. лв., за да получат лекарства от здравната каса

"Агрия груп" купува производител на слънчогледово олио

Базираната в Лясковец "Кехлибар" ще е първата компания за преработка на слънчоглед в портфейла на холдинга

Кредитор продава рециклиращите машини на Пламен Стоянов-Дамбовеца

Оборудването е струвало около 10 млн. лв. при покупката му, а сега се предлага за около половината

Добрият, лошият и безучастният

Важните уроци от кампанията "Не ми се обиждай, но...", която обръща внимание на щетите, нанасяни от предразсъдъците и езика на омразата

Should I Stay or Should I Go

Групата Hayes & Y за уроците, на които Великобритания ги научи