Как да се отключи потенциалът на Плевен
Плевен има много предимства: настоящи като авиация и медицина и потенциални като логистика и индустрия. Спират го липсата на пари, малко фантазия и общи действия с Ловеч
Най-важното от света на личните финанси, пазарите и управлението на спестяванията.
Статията е част от специалното издание "Капитал Градове: Плевен"
"Е точно Плевен ли пък да е икономически център?!" Скептицизмът е типична местна черта. Срещаме я при всички тук: младежите от доброволческата група "Колектив за Плевен", в Авиационния факултет в Долна Митрополия, в най-голямата българска ферма за охлюви и дори при разговора с кмета на общината Георг Спартански. Интересното е, че всички те са уникални по някакъв начин и заедно формират интересен, разноцветен и обещаващ профил на седмия по големина град в България. Но макар и естествен център на север от София и запад от Велико Търново, Плевен като че ли е загубил самочувствието, а донякъде и волята си да бъде регионален лидер.
Статията, която искате да прочетете е част от архива на "Капитал", който е достъпен само за абонати. Той включва над 200 000 стати с всичко за бизнеса, политиката и обществото в България от 1993 г. насам.
Абонирайте сеВъзползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент
2 лв. / седмица за 12 седмици * Към офертата
* Aбонамент за Капитал - 2 лв./седмица през първите 12 седмици, а след това - 7.25 лв./седмица. Абонаментът Ви ще бъде подновяван автоматично и таксуван на месечна база. Може да прекратите по всяко време. Само за нови абонати, физически лица.
44 коментара
Благодарение на своето местоположение Плевен наистина можеше да се превърне в Пловдив за Северна България, ако държавата ни се управляваше от кадърни политици. Без транспортна инфраструктура това не може да се случи.
Това от което градът се нуждае е магистрала Хемус, която да го свърже директно не само със София и Варна, но и с Русе и Букурещ. За съжаление трасето, което умниците избраха с желание да угодят на всички кметове, не го позволява.
За развитието на Плевен са жизнено важни и мост при Оряхово и тунел под Шипка, както и магистрала между тях, минаваща през Ст. Загора, Казанлък, Габрово, Севлиево, Ловеч, Плевен, Оряхово и Крайова. Това освен че ще свърже града и региона с Южна България и Румъния, може да бъде и част от най-краткия маршрут между Турция и Централна Европа, с което да се отпуши АМ Тракия и София и да се оправдаят инвестициите. Вместо това, ще наливаме пари в Ботевград-Видин за да угодим на шепа протестиращи, чак се заговори и за тунел под Петрохан, а когато Сърбия влезе в ЕС и въведем тол-такси за тировете ще се чудим защо никой не минава от там.
Плевен се нуждае и от бърза ЖП линия София-Плевен-Русе-Варна, която да не обикаля през Г.Оряховица и да е част от международно трасе Букурещ-София-Атина.
Изграждане на автомагистрала "Хемус" по цялата й дължина - от София до Варна!
До коментар [#1] от "lam35588752":
Само една корекция ще направя в добре описания логистичен потенциал на Плевен в коментара:
Моста над Дунав следва да е при Никопол - Турно Мъгуреле, заедно с ж.п. линия!
До коментар [#3] от "silverman":
Подкрепям!
Плевен и Ловеч биха могли да живнат ако има близко летище. Ловеч си е красив сам по себе си, а и е изходна точка за Троян. Наблизо е и Деветашката пещера. Това са невероятни места с потенциал за целогодишен уикенд туризъм какъвто виждаме през последните години в Пловдив.
Разликата е, че Райън Еър всеки уикенд има полети до Пловдив. А до Троян, Ловеч и региона е "три дена път с камили". Ерго -никакъв шанс за уикенд туризъм (който е най-бързо растящия сегмент в туризма) защото там всеки допълнителен час път рязко намалява броя на туристите (няма смисъл да ходиш на уикенд туризъм ако губиш цял ден за отиване и връщане).
Изходът е да се приспособи летището в Долна Митрополия да приема граждански полети. Там има дълги писти. Също има и маса бивши военни летища в района (напр. в Бохот).
Ако тръгнат бюджетни авиокомпании регионът ще живне.
продължение от #5
Боко се е втренчил в магистралите, ама "инфраструктура" не значи само "магистрали". В днешно време летищата са не по-малко важни. Ама у нас те са забатачени (като изключим морските).
Летището в Горна Оряховица, което по принцип може да ослужва цяла централна Северна България го харизаха на Вълка и отиде в трета глуха. А наоколо маса неразработени за международния туризъм перли - като се почне с Търново и се стигне до манастирите в региона. Заради забатаченото летище регионът е обречен на летаргия и постепенно обезлюдяване.
До коментар [#3] от "silverman":
Мост при Никопол удължава пътя между Плевен и най-големия румънски град в тая част на страната - Крайова в сравнение с мост при Оряхово, съответно и между Турция и Централна Европа като алтернатива на Коридор 10. Не може да се ползва и като по-къса алтернатива на моста при Видин за трафика между София/Враца/Монтана и Крайова. Тоест, не се справя по същия начин нито с регионалния трафик между Западна България и Западна Румъния, нито с транзитния международен.
От друга страна, мост при Никопол дублира моста при Русе за трафика от София към Букурещ. От такъв мост може да има нужда едва когато се завърши втория мост при Русе и цялостна магистрала между Русе и София и се изчерпи капацитетът им, което едва ли ще е в близките 20 години. ЖП връзка София-Букурещ по трасе, изключващо Русе, е само в интерес на Румъния, защото ще се изминават повече км на нейна територия и по-малко на наша. Не можем да изключваме най-важните си градове от международните или националните ЖП-линии и автомагистрали.
До коментар [#7] от "lam35588752":
Аз не разбрах защо трябва да има втори мост край Русе. Никой не успя смислено да го обясни.
По-добре този мост да е край Никопол или Свищов.
По принцип е голяма идиотия да се концентрира трафика край Русе защото се създава изкуствена тапа - така се събират два транспортни потока - единият от Румъния към Гърция, а другия между Румъния и Турция.
По-добре е двата потока да бъдат разделени още преди пресичането на Дунава. Така ще се избегнат ред проблеми - не само тапата край Русе, но и свръх натоварената отсечка Русе - Бяла.
Сега двата потока се разделят край Бяла, ама защо изобщо трябва да се сливат?
Нека турският поток да си минава край Русе, а гръцкия да го изместят край Никопол или Свищов. Така всичко ще си дойде на мястото. Маса главоболия ще бъдат спестени. Да не говорим за изгубените човешки животи (Русе - Бяла е отсечката са най-много катастрофи на км разстояние).
Чак ми омръзна да чета във всяко второ изречение думата "туризъм". България не е нито Гърция, нито Турция, нито Хърватия, това не може да е основният двигател, движещ икономиката ни, особено пък в нашия район. Старата част на Ловеч и Троян са пълни през почивните дни с туристи, пътят Плевен-Ловеч-Троян е чисто нов, а за бъклгарските стандарти дори отличен... и? Образованите млади пак бягат към София и чужбина, пак няма търсене на квалифицирани кадри, пак няма позиции дори със заплащане, равно на цитираната средна заплата в София. Учил съм в гимназия, в която бяхме хора предимно от този район, ами в момента до един всички са пръснати по страната и чужбина, но никой не остава по родните си места.
Та, оставете го този туризъм, проблемът е другаде.
До коментар [#9] от "Балканиеро":
Като няма риба и ракът е риба. Няма как всяка паланка да е технологичен хъб.
Туризмът хич не е за подценяване - особено международният.
А и не е само той. Ако има близко международно летище ще се отвори възможност и за друг тип бизнес.
Едно от съществените неща, които се гледат от сериозните компании са свързаността с основните пазари. Гугълвай как Амазон избираха локация за втората си централа. Един от топ факторите е близко летище с добра мрежа от полети. Процесът е същият навсякъде - не само за Амазон.
Ако ще трябва да сменяш автобуси (ако ще и по нови пътища да карат) - бегай у лево. Никой няма да сложи кадри с висок образователен ценз на такова глухо място.
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.