С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
5 мар 2019, 10:00, 1911 прочитания

Културният ренесанс на Стара Загора

Операта и кукленият театър в града са един от най-добрите козове на града в битката за качество на живота. Те обаче имат нужда от подкрепа

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Преди само четири години Старозагорската опера бе на практика банкрутирала. Задълженията бяха колосални, вътрешният състав - деморализиран и с неизплатени заплати и хонорари, а програмата бе повече от постна. Съвсем справедливите очаквания бяха, че тя няма да продължи да съществува.

Бриана Гейл, валдхорна, САЩ, на 28: "Аз съм от малко градче в американския юг с население от 1000 души. За мен Стара Загора е идеален по размер град."

Фотограф: Надежда Чипева
Днес, в началото на 2019, същата опера е неузнаваема. Зад кулисите и между репетициите може да срещнете италианския балетист Франческо Бориело, японския челист Юки Такахаши, както и американката Бриана Гейл, която свири на валдхорна. Екипът на операта събира представители на двайсетина държави от цял свят. Те участват в подготовката на класически и български оперни спектакли, както и експериментални представления.


Франческо, на 20 от Италия, балетист: "Започнах да танцувам на 4, майка ми забеляза, че когато сме на гости, обичам да танцувам, и ме записа на училище за танцьори."

Фотограф: Надежда Чипева
"Когато дойдохме през 2015 г., този театър беше с 1.2 млн. лв. задължения и театър, който не беше разпознаваем", разказва настоящият директор Огнян Драганов. По неговите думи големите финансови затруднения са само върхът на айсберга и белег за много по-големите липси в управлението и развитието на операта. От самото начало той си дава сметка, че без добър оркестър и силен балет операта няма как да се вдигне на крака.

Въпреки намеците от министерството за уволнения той решава да развива млади, желаещи изява артисти. Такива най-лесно се достигат чрез обяви в музикални портали. По този начин операта в Стара Загора неочаквано се сдобива с повечето млади изпълнители, които в момента живеят тук. По думите на директора на операта дори и в чужбина е трудно да намериш сцена, на която да се развиваш, затова Стара Загора има предимства, които не бива да бъдат подценявани, а "българските музиканти трябва да престанат да си мислят, че са незаменими", шегува се Драганов.

Юки Такахаши, на 24 от Япония: "Хората тук са много приятни и атмосферата за работа е приятна."

Фотограф: Надежда Чипева
За Юки например Стара Загора е приятен и спокоен град, с което му напомня Япония. За Бриана, която е от малко градче в американския Юг с население хиляда души, градът на поетите е идеален по размер град, не прекалено голям, не и прекалено малък. Споделя, че никъде другаде не е яла толкова сирене. А Франческо е едва на двайсет и танцува от четиригодишен. Стара Загора е първият му сериозен ангажимент.



От загуба към... по-малка загуба

Спасението се крие в микса от класика и съвременни експерименти. Развиването на класически представления като "Лешникотрошачката" и по-експериментални представления като рок трибюти обръщат операта към максимално широк спектър зрители. Следват и гостувания на доказани имена като Мария Голегина.

Спасяването на операта помага и на фестивала за оперното и балетното изкуство, който е уникален в страната. "Предлагаха ни нулева година, след като дойдох. С голямо усилие запазихме онази година този фестивал, защото нулева година означава най-вероятно прекъсване на фестивала въобще", смята директорът на операта.

Резултатите не закъсняват и по думи на директора за миналата 2018 година операта завърша с над 260 представления и малко под 5 млн. лева приходи, като преходният остатък (загубата) е стопен до 137 хил. лева. Това все още не означава, че операта се самоиздържа, но е близо до целта, а трендът е нагоре. "Това, което изключително ме радва, е, че ако миналата година на 31 декември 90% от залата бе пълна, тази година бе пълна 100%", споделя директорът на Старозагорската опера.

Димитър Косев: "Целта ни с рок трибютите са да вкараме в операта хора, които никога не са били на опера. И да се върнат за "Сватбата на Фигаро". Според него операта изисква въведение и е добре първите няколко пъти посетителите да бъдат съпътствани от гид и да изберат по-леки спектакли

Фотограф: Надежда Чипева
Младият коз

Голямата гордост на ръководството на операта е Димитър Косев. На 26 той е най-младият български диригент в момента, което му извоюва и място в класацията на "Дарик" "40 до 40". "Огнян Драганов ме покани за един спектакъл, "Сватбата на Фигаро". След едно представление той и главния диригент просто ме извикаха и ми казаха, че съм назначен", разказва Косев. Тогава той е на 23 и току-що завършил от консерваторията във Виена. Тук трябва да се обясни колко е труден пътят на един диригент до щатния договор - той отнема години, а на мнозина се налага и да работят всякакви други неща в концертните зали или оперите, докато получат евентуално първа репетиция с оркестър.

Свободата, която Косев получава, бързо си проличава. Любими са му по-експерименталните форми, а Косев таи любов към рок музиката, както и удоволствието да свири на барабани, соло и бас китара. Той стои зад първия рок трибют, който се случва в Старозагорската опера - с Теодор Койчинов и Queen. Следват 13 спектакъла за 2 години и половина пред пълни зали в страната. Следващи поред са трибюти на Ranbow и Deep Purple, които водят до такъв широк интерес, че се налага да се поставят две представления в един ден при пълно изчерпване на билетите. Последен е този на Whitesnake, също толкова успешен.

Въпреки че интересът е голям, Косев споделя, че се старае да не се прекалява. Той твърди, че не иска да се забравя образователната цел, с която се продуцират. "Тези представления са за хора, които обикновено не ходят на опера - с тях се опитваме да ги накараме да приемат оперното изкуство." Според него е много важно какви са първите пъти, когато човек посещава опера. Според него е задължително "непосветени" да бъдат въведени от запознати и представленията да са по-лесно смилаеми - оперите на Вагнер например според него не са добър вход заради дългите си сцени. Оперетите, български опери и такива като "Севилският бръснар" от друга страна, са.
"Този театър се разви с взрив, много от тези неща в света и бизнеса стават с взрив. Няма как, ако моята коса не беше побеляла, този театър да върви напред. Без горене светлина няма." - Огнян Драганов, директор на Старозагорската опера


Часовникът на Кукления театър е една от забележителностите на Стара Загора

Театър по Оруел

"Заповядайте тази вечер на представлението!" Още от вратата зам.-директорката на Старозагорския куклен театър Татяна Калчева кани. На сцена същата вечер е "Страх", един от хитовите спектакли, навлизащ вече в петия си сезон. Представлението е авторско, с три награди "Икар" за 2015 г. и е за възрастни. "Много зрители са го гледали по няколко пъти, дотолкова им харесва", разказва Калчева. За миналата година театърът има над 300 представления, като повечето са от турнета - в други градове, детски представления в читалища, училища и детски градини и пр. Допълнителна гордост е и фестивалът за куклен театър "Пиеро".

Не се заблуждавайте обаче - въпреки успеха театърът е в постоянно състезание за своето съществуване. Цените на билетите варират, като в по-западнали региони са около 3-4 лева, докато в Стара Загора са около 5-6 лева. Дори и така обаче заплащанията остават обидно ниски за екипа на един от най-добрите куклени театри в страната.

Проблемът не е в театъра, а е по-генерален, но е важен за съживяването на културната сцена в страната извън София.

Бюджет дал, бюджет взел

Бюджетите на театрите са в силна зависимост от държавата. Министерство на културата плаща допълнително за всеки купен билет - куклените театри например получават субсидия от 3 лв. за всеки 1 лв. приход. Операта - 7 към 1.

Това би трябвало да стимулира културните институти да се представят по-добре. На практика обаче, ако някой културен институт стане твърде успешен и постигне резултати над заложените - това няма особено значение, защото всичко се връща в бюджета. А дали следващата година ще получи повече или по-малко пари, не зависи от постиженията му, а от благоволението на министъра на финансите, на културата, от това дали бюджетът ще бъде разчетен правилно за култура и дали ще остане нужната сума и т.н.

Да вземем за пример кукления театър в Стара Загора. 2018 г. е била по-успешна за него - при заложени 123 хил. лв приходи от билети той прави 176 хил. лв. Държавната му субсидия отразява този ръст, но намалява значително спрямо 2017 г. - от над 720 на 590 хил. лв. Няма видими причини за това освен някакво преразпределение на по-високо ниво.

В София някои театри са намерили решение на този проблем. Преди няколко години общината, която е собственик на четири театъра - "София", "Зад канала" и още два, им позволи да запазват за себе си всички приходи.

Невидимата ръка на общината... и на бизнеса

Това означава, че общината може да е ключова за развитието на културна инфраструктура на собствена територия, ако не иска да "виси" на милостта на София и за това. Освен финансова помощ за операта Стара Загора покрива разходите за консумативи като ток, вода и пр. При кукления театър има и общ договор за съвместно финансиране с Министерството на културата.

Това обаче не е достатъчно. Тъй като идеята на една опера или един театър не е толкова да са печелившо предприятие, а да правят града добро място за живот, тяхното развитие е от онзи тип културни инвестиции, които са невидимата, но важна мрежа под хоросана. Стара Загора има две добри институции, но ако битката ѝ за хора ще продължи, те и други като тях ще трябва да се подкрепят и развиват далеч не само от общината, но и от местния бизнес, който има причина да мисли за такива инвестиции. Особено в конкуренцията на новата столица на културата, която се намира на един час път по "Тракия".

"Въпреки всичко си оставаме едно семейство", споделя Татяна Калчева. Най-силните качества на театъра по нейни думи са смелостта да експериментира и провокативността. Докато обсъждаме проблемите на театъра, не забравя да ни покани и съвсем тематично на премиерата през юни на вероятно следващия им голям хит - "1984" на Оруел. Което е донякъде иронично - основният проблем на театрите извън столицата е, че Големият брат не гледа към тях.

Капитал Градове: Стара Загора

Текстът е част от специалното издание "Капитал Градове: Стара Загора". Изданието може да закупите на хартия (7 лв.) или в pdf формат (6 лв.) тук.

Купете

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Другият Югозапад 1 Другият Югозапад

Благоевград често остава в сянката на столицата в статистически най-богатия район в България

6 дек 2019, 3282 прочитания

Акцентираме на отличното обслужване и пълно организационно съдействие Акцентираме на отличното обслужване и пълно организационно съдействие

Светлин Якимов, маркетинг мениджър на "Регнум Банско апарт хотел и СПА"

6 дек 2019, 1032 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Капитал градове" Затваряне
Човекът на покрива

Стефан Шоселов е собственик на "Новотехпром" и предпочита да инвестира в Стара Загора вместо в Германия

Още от Капитал
Да пазиш традицията "Под Балкана"

Животновъдната ферма на семейство Кулови край Карлово е затворила целия цикъл на производство

Къде е еко-то в данъка за колите

Новите данъчни идеи на София се мотивират със замърсяването на въздуха, но реално нямат връзка с това

Язовир "Черна дупка"

Пресъхването на язовир "Студена" заплаши Перник с пълно безводие до края на годината и разкри огромните пропуски при управлението на водите в България

От какво боледува педиатрията

За лечението на 1.2 млн. деца в България се отделят само 11% от бюджета на здравната каса

Звуковата терапия на Стейси Кент

What a Wonderful World: певицата за нуждата да имаме споделени преживявания в кризисно време

Гледни точки

Новата поредица прожекции "Киноточка" започва с документален филм за музиката в киното

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10