ТИР-ове за вътрешна употреба
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

ТИР-ове за вътрешна употреба

Казанлъшката транспортна компания "Топалов транспорт" планира обновяване на между 8 и 10% от автопарка си

ТИР-ове за вътрешна употреба

Компанията за товарни превози "Топалов транспорт" расте двойно, въпреки че работи само на българския пазар

Деница Ватева
5318 прочитания

Казанлъшката транспортна компания "Топалов транспорт" планира обновяване на между 8 и 10% от автопарка си

© Надежда Чипева


Еманюел Макрон вероятно никога не е чувал за "Топалов транспорт". Няма и защо. На фона на огромните български транспортни компании като ПИМК и "Дискордиа", които така разбъркаха европейския пазар, че се наложи френският президент да иска да ги регулира през Брюксел, "Топалов транспорт" е скромна фирма. Бизнес моделът ѝ е напълно различен.

Вместо да кара от Гърция до Франция и обратно, казанлъшката компания прави т.нар. прави курсове. Това са курсове с начална и крайна точка в България, често - дори в един и същ регион. Втората ниша, в която се развива през последните години, е свързана със споделения превоз на доставки - "Топалов транспорт" е една от 18-те компании в България, които участват в работещата от 2017 г. мрежа за бързи доставки Pallex.

Тези две области обаче са достатъчни за компанията. През 2018 г. дружеството излезе на второ място в класацията за най-динамичните малки и средни компании в област Стара Загора, с впечатляващия ръст от 92% на годишна база.

Проектът "Европа говори" цели да събере хора с различни политически възгледи от цяла Европа, за да разговарят лице в лице. Ако искате да участвате, попълнете въпросника: По бързата писта

"Топалов транспорт" е създадена в началото на 90-те години от Теньо Топалов, който има дългогодишен опит в транспортната легенда на соца СОМАТ. Към днешна дата съдружници с равен дял в нея са Теньо Топалов и Кънчо Папазов, който ръководи и оперативно дружеството. Компанията разполага с 85 прицепа, 2 броя 120-кубикови хенгера и 10 буса за експресни доставки. И се оказва доста лоялна към конкретни марки - в случая Mercedes за влекачите и Schmitz за ремаркетата, които покриват 100% от автомобилния ѝ парк. След почти двойния ръст за 2017 г., компанията има приходи от 12.3 млн. лв.

"Имаме няколко основни клиенти, които дават сигурността на фирмата", разказва управителят Кънчо Папазов. Това са базираните в района на Казанлък завод за хидравлика "М+С хидравлик" и за дървесни панели "Кастамону", както и кърджалийското дружество за хидравлика "Серта". Те имат дял от 75% в бизнеса на транспортната фирма, обобщава още той, допълвайки: "На база на техния растеж се развиваме и ние."

Втората перспективна дейност е участието в сдружението Pallex, което включва 18 дружества в България и е на пазара от средата на 2007 г. Принципът на работа във въпросното обединение е прост - всяка от компаниите в Pallex събира палети от корпоративни клиенти в своя регион, които вечерта се извозват до централен склад, който се намира в Пловдив. Там товарите се преразпределят и групират спрямо дестинациите, до които са изпратени, и всеки камион се "връща" в своята област и разнася доставките още на следващия ден. "Това е много подходящо за компании, които изпращат палети за много градове. Например ако днес трябва да изпрати 30 палета до 15 различни точки, по този начин те ще бъдат доставени на следващия ден", обяснява Папазов.

И някои спирачки

Фирмата е в странната позиция да е в сектор, известен с високите си заплати, без да може да се състезава на равно ниво с международните превозвачи.

"Излизайки на този широк европейски пазар, нашите водачи виждат по-добри условия", казва Папазов. Това е също проблем, особено предвид факта, че в годините са се закрили доста подготвителни центрове и училища за водачи, което допълнително ограничава избора.

Макар да има планирана инвестиционна програма (виж карето), по думите на Папазов компанията е предпазлива с новите вложения и дори смята да забави някои от тях. Причината е споменатият по горе пакет "Макрон", който в момента се разглежда в Европейските комисия и парламент, срещу който яростно протестират българските превозвачи.

Макар че "Топалов транспорт" работи с български клиенти и дейността му няма да бъде засегната съвсем пряко от предвижданите промени за задължително връщане на камиони в "родната" страна на превозвача, осигурено настаняване на водачите и други, се очаква вторичен трус. С други думи, предстои да се види дали ПИМК или други като нея ще обърнат към местния пазар. Както казва Папазов: "Дори и само някои от нашите големи транспортни фирми да решат да се приберат в България, това със сигурност ще засегне всички нас."

Това, разбира се, не ги спира. "Ако спреш да въртиш педалите на бизнеса, също както при колелото, ще паднеш, казва Папазов. Принудени сме да продължим напред, но всяка стъпка е предпазлива."

1 млн. евро инвестиции

Толкова са годишните вложения на "Топалов транспорт" в развитие на бизнеса. Една част от тях включва разширение и обновяване на автопарка, като планът е да бъдат подменени още между 8 и 10% от него. Отделно се предвижда изграждането на офисна сграда, която да събере на едно място административните звена на дружеството, както развитие в нова ниша. "Имаме изградено складово помещение, което ще допълним към основната ни дейност. Става въпрос за склад с 500 палета за съхранение, които ще предложим на нашите колеги и партньори", разказва още Папазов.
Управителят на дружеството Кънчо Папазов раказва, че три големи клиента формират около 75% от дейността на фирмата
Фотограф: Надежда Чипева
Автор: Капитал

Еманюел Макрон вероятно никога не е чувал за "Топалов транспорт". Няма и защо. На фона на огромните български транспортни компании като ПИМК и "Дискордиа", които така разбъркаха европейския пазар, че се наложи френският президент да иска да ги регулира през Брюксел, "Топалов транспорт" е скромна фирма. Бизнес моделът ѝ е напълно различен.

Вместо да кара от Гърция до Франция и обратно, казанлъшката компания прави т.нар. прави курсове. Това са курсове с начална и крайна точка в България, често - дори в един и същ регион. Втората ниша, в която се развива през последните години, е свързана със споделения превоз на доставки - "Топалов транспорт" е една от 18-те компании в България, които участват в работещата от 2017 г. мрежа за бързи доставки Pallex.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK