Диван по мейла
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Диван по мейла

Мебелната верига "Мондо" в момента включва 15 магазина в Източна и Южна България

Диван по мейла

Старозагорската верига за обзавеждане "Мондо" регистрира силен ръст и се бори за дял на онлайн пазара

Деница Ватева
3055 прочитания

Мебелната верига "Мондо" в момента включва 15 магазина в Източна и Южна България

© Надежда Чипева


Автор: Капитал

Секторът на продажба да на мебели в България има една особеност. Въпреки че има своите големи компании и въпреки доминиращия играч в него - ИКЕА (и българското дружество "Хаус маркет България") с приходи от почти 109 млн. лв за 2017 г., в този сектор за разлика от останалите ритейл области доминират български играчи. В топ 20 има само две-три дружества, в които има и чуждестранен капитал.

В тази категория попада и старозагорската мебелна верига "Мондо", зад която стои дружеството "Дипол". В сектор, в който непрекъснато вървят преобразувания и сливания, "Мондо" успява да блесне на местно ниво - в последното издание "Гепард" на "Капитал" то е на четвърто място сред най-динамичните малки и средни компании в Старозагорска област с приходи над 9 млн. лв. и годишен ръст от впечатляващите 73%.

Една от причините за това е минаването към онлайн платформа - обединяваща поръчка и сравнително бърза доставка (голям проблем в мебелния сектор). Другата е трансформацията, предприета по време на голямата криза.

От едро към дребно

Дружеството "Дипол", собственост на Иван Стефанов, е в бизнеса с мебели от дълги години. Първоначално работи в търговията на едро, зареждайки голяма част от магазините в страната, а през 2007 г. отваря и първия си собствен магазин под марката "Мондо". Или както казва Иван Стефанов: "Преценихме, че сме готови да се обърнем към крайния потребител."

По това време продажбите на едро стават все по-трудни - контрагентите започват да забавят или въобще да не извършват разплащания, в сектора има и фалити. "В края на септември 2008 г. предприехме един много сериозен ход, в който да съберем всички вземания, които имахме", връща лентата назад Стефанов, допълвайки, че след това всъщност е започната и по-сериозна експанзия в търговията на дребно.

Проектът "Европа говори" цели да събере хора с различни политически възгледи от цяла Европа, за да разговарят лице в лице. Ако искате да участвате, попълнете въпросника:

Промяната на курса в бизнеса, освен че съвпада с най-тежките години в кризата, известно време върви и паралелно - компанията извършва както продажби на едро, така и на дребно. Към днешна дата обаче по естествен път тези на дребно са взели превес. Те се развиват по два канала - "Мондо" има 15 магазина в Източна и Южна България, отделно и онлайн магазин, който продава на територията на цялата страна. Фирмата разполага и със свой логистичен център от 30 дка в новозагорското село Кортен.

Всичко започва от кухнята

Моделът на работа на "Мондо" е характерен за доста от търговците на дребно. Компанията работи с екип дизайнери, който подготвят колекциите от мебели, които пък от своя страна се поръчват към производители. Към днешна дата доставчиците са около 180, като над половината са български. "Ние сме по-големи производители от много производители. Поръчваме например 1000 спални или 500 кухни", разказва Стефанов, допълвайки, че практиката е съответният продукт, който компанията поръчва, да бъде подаван към 3-4 производителя.

При дизайна на мебелите "Мондо" се съобразява със световните тенденции, като за целта всяка година дружеството посещава и големите изложения в сектора в Милано, Кьолн и Гуанджоу. Същевременно се опира и на българския вкус. Според Стефанов най-често българите, които са по-отворени към света, предпочитат италианския стил мебели. Друга съществена част от клиентите обаче харесва по-ориенталски дизайн мебели - с повече цветове и орнаментика.

"Най-продаваемите стоки при нас са кухни, дивани и спални. Кухните са центърът, от който се започва обзавеждането в дома", казва Иван Стефанов, допълвайки: "Нашите клиенти са тези, които тази година са направили кухнята, догодина ще правят хол и ще ни потърсят пак." По думите му компанията избягва участието в обществени поръчки и работи с корпоративни клиенти, но те не са основния й фокус. Разбира се, в бизнеса с мебели има силно изразена сезонност - традиционно ремонтите в дома и подмяната на обзавеждането са през топлите месеци.

През най-тежките години на кризата собственикът на дружеството Иван Стефанов решава да направи стратегическа промяна, преминавайки от продажбите на едро към тези на дребно
Фотограф: Надежда Чипева

Оптимизация, а не експанзия

Според Иван Стефанов "Мондо" не се цели в агресивна експанзия. Компанията дори е достигнала мрежа от 17 магазина, но два от тях са закрити. Последният пък е отворил врати през лятото на 2015 г. "През тези години сме правили само оптимизация и тя дава своите плодове. Дори с два магазина по-малко се вижда по отчетите, че приходите ни растат", казва още той.

Въпросната оптимизация включва автоматизиране на процеси, подбор и презентация на продукти, избор на цветови съчетания, дизайнери, които да консултират клиентите в магазини, и др. Някои от дейностите, като например монтажът, са отправени към външни компании. Според Стефанов бизнесът ще върви към по-малки търговски площи. "Ще ползваме по-интерактивни начини на представяне на продуктите. Няма да представим 10 цвята гардероби, а ще има монитори-тъчскрийни, които да показват вариациите", смята той.

Паралелно с това компанията инвестира повече и и в развитието на онлайн магазина, който обслужва клиенти в цялата страна. "Целта е с наличностите, които да поддържаме, да осигуряваме много бързо доставка в рамките на 7-14 дни, хората вече не са склонни да чакат дълго за доставка", казва Стефанов.

Признаците на идващата есен

Наблюденията на Иван Стефанов са, че от средата на миналата година продажбите на мебели са тръгнали надолу. С евентуалното забавяне на имотния пазар тази тенденция се очаква да продължи.

Според него мебелният сектор ще претърпи промяна в близките години не само заради икономическия цикъл. От една страна, при физическите магазини ще има селекция, а някои компании може би няма да оцелеят. "На онлайн пазара ще има разводняване, клиентите ще бъдат объркани, защото ще има компании еднодневки, създадени в онлайн пространството", смята Стефанов. И най-вече, смята той, ще продължи тенденцията производителите да се профилират, за да оцелеят.

Автор: Капитал

Секторът на продажба да на мебели в България има една особеност. Въпреки че има своите големи компании и въпреки доминиращия играч в него - ИКЕА (и българското дружество "Хаус маркет България") с приходи от почти 109 млн. лв за 2017 г., в този сектор за разлика от останалите ритейл области доминират български играчи. В топ 20 има само две-три дружества, в които има и чуждестранен капитал.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар
  • 1
    spalding avatar :-|
    spalding

    В сектора доминира Икеа, пък после за разлика от другите сектори, в този доминирали български играчи.....
    Нищо не се разбира.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Игра за шампиони

Игра за шампиони

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK