С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
3 апр 2019, 9:00, 3938 прочитания

Испанските плочки, които ще се правят със слънцето на Русе

"Керос България" правят покривите си фотоволтаични, за да ползват собствена енергия за производството на керамика

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
204 души работят в момента в завода, сравнено със 106 през 2009 г.
Испания не е от най-големите инвеститори в България. Но заводът на Keros Ceramica за плочки в Русе е една от най-мащабните испански инвестиции. Заводът е в града от юни 2009 г., като през 2016 г. претърпява мащабно увеличение на стойност 10 млн. евро. От 2.5 млн. кв.м продукция с една линия произведените керамични плочки стават 5 млн. кв.м годишно.

"Това трябваше да го направим по-рано, - съжалява изпълнителният директор на "Керос България" Салвадор Ферер. - Първоначалният план беше да започнем 2006 г., закъсняхме по много причини." Сега обаче те не мислят да закъсняват със следващата си инвестиция: фотоволтаици на покрива на фабриката и централа, която да ползва енергията от тях, за да захранва поне 20-30% от производството. Очакваният пуск на проекта ще е 2020 г., а цената - около 1.6 млн. лв. 2019 г. няма да има сериозни инвестиции, тъй като през 2019 е поставена нова калибрираща машина за 1 млн. евро.


Данък върху слънцето

На фона на испанската фабрика близо до Валенсия русенският завод с неговите 136 дка, от които 35 застроени, изглежда доста малък. Според Ферер, испанската фабрика произвежда за три дни годишната продукция на българската. Но всяка страна има своите проблеми. Например проектът с фотоволтаиците не би носил много полза в домашния пазар на фирмата, защото, както припомня леко иронично Ферер, "испанците като една от най-умните страни в света имаме данък върху слънцето. Така че, ако ползваш електричество от слънцето, трябва да платиш за това." Този данък е въведен от поне шест години в Испания, но без пари засега може "да отидеш на плаж", шегува се той. В русенската фабрика изчисленията за новата инвестиция засега "изглеждат добре, но изчакваме, за да видим какво ще се случи с електрическия пазар и с пазара на соларни панели". Ферер вече е правил подобни инсталации и пояснява, че възвращаемостта ще започне от 8-ата година нататък.

Салвадор Ферер: "Изнасяме в 87 страни и всичко минава през Варна, няма конкуренция. Това важи и за банките. В Испания за голям проект можеш да избираш от 70, тук от 3."

Фотограф: Капитал
Със собствени средства компанията работи и по проект за рециклиране на остатъчната топлина от температурата. Счупените, все още неизпечени плочки се връщат за преработка в производството. "Като цяло нашето производство не е замърсяващо околната среда. Най-лошото, което правим, е, че горим естествен газ, това е горивото, което използваме. Единственото, което излиза във въздуха, е въглероден двуокис и вода", казва още Ферер. Основният инертен материал, който се използва за производството на плочки, е глина.



"Рециклираме 100% от това, което изхвърляме, и се счупва, преди да мине през пещта, защото за нас това са пари. Веднъж минало ли е през пещта, не може да бъде рециклирано при нас. В този случай го изхвърляме на сметището и си има друга технология", казва директорът.

Защо Русе

Преди да стъпят в Индустриален парк - Русе, където са втората компания след френската "Монтюпе", Салвадор Ферер много харесва терен във Варна, близо до летището. Оказва се, че имотът има петдесет различни собственици, а в Русе ситуацията е различна - там продавач е общината. Вторият фактор, по който са избрали града, са инфраструктурата и пристанището. "Продуктът, който произвеждаме, се прави от глина и е много тежък и е скъп за транспортиране. Третият определящ фактор тогава беше много високата безработица в Русе. Имахме работна сила, нямахме проблеми със земята и затова дойдохме тук", обобщава испанският мениджър. Днес, признава той, ситуацията с безработицата и работната ръка е много различна и все по-проблемна.

Пазарът

Най-големият им пазар е България, вторият - Румъния, третият - Ливан, а нататък има и близки дестинации като Гърция и Германия и по-далечни, като Йордания, Доминиканската република, Оман, Перу и Тайланд. Балканите държат 50% от пазара, уточнява Ферер. Иначе делът на испанците вътре в пазара на плочки в България е едва 3%, но за сравнение - в Румъния той е 0,5%, а в Гърция - 2%.

Обичайната средна печалба в бизнеса е към 10%, уточняват от предприятието. През 2017 г. обаче при 35 млн. лв оборот, печалбата е малко под 1.4 млн. лв. За сметка на това ръстът в производството през 2018 г. е 25% в сравнение с 2017. Тази година има видимо усмиряване: за първите два месеца разликата спрямо предходната година е минимална - около 3%. Печалбата за миналата година все още не е публична.

"За тази година сме заложили 21 млн. евро оборот", казва Ферер.

След 10 години

На въпрос лесно ли се прави бизнес в България испанецът отговоря положително. България обаче има сериозен недостатък: липсата на конкуренция при доставчиците - на природен газ, суровините, които използват, транспортът и пристанищата. "Изнасяме в 87 страни и всичко минава през Варна. Испанците имат Валенсия, където е най-голямото контейнерно пристанище в Средиземно море, трето в Европа и единайсето място в света. На 50 км има още едно пристанище и на още 20 км още едно, а тук само във Варна", категоричен е Ферер.

"Това важи и за банките, казва изпълнителният директор на "Керос България", който по образование е юрист и икономист. Финансовите институции, на които можеш да разчиташ за голям проект, са 3, в Испания са 70. Разликата е огромна. Това няма как да се случи в Германия или в Испания и това ограничение в конкуренцията не се преследва", обобщава той проблемите на българската бизнес среда в едно изречение.
Бизнесът

Групата Keros има дистрибуционен център в Гърция, в Солун. В момента развива такъв в САЩ, в Ню Джърси.

Повече от 3000 модела включва портфолиото като гама от продукти. Износът е за 87 държави по цял свят. Развойната дейност, свързана с многообразието на продуктите, изцяло се прави в завода в Испания, за завода в Русе само се адаптира и прилага. 75% от произвежданата продукция е за износ, 25% е за българския пазар.

Капитал Градове: Русе

Текстът е част от специалното издание "Капитал Градове: Русе". Mожете да поръчате изданието на хартия (7 лв.) или в pdf формат (6 лв.) оттук.

Купете

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

От гларус на гларус, и от авер на авер 1 От гларус на гларус, и от авер на авер

Интересът към крафт бирата във Варна расте благодарение на усилията на представителите на бранша

29 юни 2019, 2538 прочитания

Трансформирай това Трансформирай това

Разплащанията ще стават все по-евтини, бързи и прозрачни благодарение на новите бизнес модели, но и на блокчейн технологията

29 юни 2019, 1743 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Капитал градове" Затваряне
Образование от бъдещето

Vivacom поетапно дигитализира средните училища във и около Русе

Министърът и златната каса

Кирил Ананиев е готов с втори проект за здравна реформа, който предвижда конкуренция между държавната и частни здравни каси

F-16 полетя към парламента

Управляващите искат да финализират купуването на изтребителите преди местните избори

Кредитор продава рециклиращите машини на Пламен Стоянов-Дамбовеца

Оборудването е струвало около 10 млн. лв. при покупката му, а сега се предлага за около половината

Арх. Стефка Георгиева и елегантният брутализъм

Виена се запознава с наследството на една изключителна българска архитектка. Ние също.

Made in Poland

"АБВ на полския дизайн" в Пловдив изследва един век история и поставя въпроса за преосмислянето на миналото