С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
3 апр 2019, 9:00, 3693 прочитания

Испанските плочки, които ще се правят със слънцето на Русе

"Керос България" правят покривите си фотоволтаични, за да ползват собствена енергия за производството на керамика

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
204 души работят в момента в завода, сравнено със 106 през 2009 г.
Испания не е от най-големите инвеститори в България. Но заводът на Keros Ceramica за плочки в Русе е една от най-мащабните испански инвестиции. Заводът е в града от юни 2009 г., като през 2016 г. претърпява мащабно увеличение на стойност 10 млн. евро. От 2.5 млн. кв.м продукция с една линия произведените керамични плочки стават 5 млн. кв.м годишно.

"Това трябваше да го направим по-рано, - съжалява изпълнителният директор на "Керос България" Салвадор Ферер. - Първоначалният план беше да започнем 2006 г., закъсняхме по много причини." Сега обаче те не мислят да закъсняват със следващата си инвестиция: фотоволтаици на покрива на фабриката и централа, която да ползва енергията от тях, за да захранва поне 20-30% от производството. Очакваният пуск на проекта ще е 2020 г., а цената - около 1.6 млн. лв. 2019 г. няма да има сериозни инвестиции, тъй като през 2019 е поставена нова калибрираща машина за 1 млн. евро.


Данък върху слънцето

На фона на испанската фабрика близо до Валенсия русенският завод с неговите 136 дка, от които 35 застроени, изглежда доста малък. Според Ферер, испанската фабрика произвежда за три дни годишната продукция на българската. Но всяка страна има своите проблеми. Например проектът с фотоволтаиците не би носил много полза в домашния пазар на фирмата, защото, както припомня леко иронично Ферер, "испанците като една от най-умните страни в света имаме данък върху слънцето. Така че, ако ползваш електричество от слънцето, трябва да платиш за това." Този данък е въведен от поне шест години в Испания, но без пари засега може "да отидеш на плаж", шегува се той. В русенската фабрика изчисленията за новата инвестиция засега "изглеждат добре, но изчакваме, за да видим какво ще се случи с електрическия пазар и с пазара на соларни панели". Ферер вече е правил подобни инсталации и пояснява, че възвращаемостта ще започне от 8-ата година нататък.

Салвадор Ферер: "Изнасяме в 87 страни и всичко минава през Варна, няма конкуренция. Това важи и за банките. В Испания за голям проект можеш да избираш от 70, тук от 3."

Фотограф: Капитал
Със собствени средства компанията работи и по проект за рециклиране на остатъчната топлина от температурата. Счупените, все още неизпечени плочки се връщат за преработка в производството. "Като цяло нашето производство не е замърсяващо околната среда. Най-лошото, което правим, е, че горим естествен газ, това е горивото, което използваме. Единственото, което излиза във въздуха, е въглероден двуокис и вода", казва още Ферер. Основният инертен материал, който се използва за производството на плочки, е глина.



"Рециклираме 100% от това, което изхвърляме, и се счупва, преди да мине през пещта, защото за нас това са пари. Веднъж минало ли е през пещта, не може да бъде рециклирано при нас. В този случай го изхвърляме на сметището и си има друга технология", казва директорът.

Защо Русе

Преди да стъпят в Индустриален парк - Русе, където са втората компания след френската "Монтюпе", Салвадор Ферер много харесва терен във Варна, близо до летището. Оказва се, че имотът има петдесет различни собственици, а в Русе ситуацията е различна - там продавач е общината. Вторият фактор, по който са избрали града, са инфраструктурата и пристанището. "Продуктът, който произвеждаме, се прави от глина и е много тежък и е скъп за транспортиране. Третият определящ фактор тогава беше много високата безработица в Русе. Имахме работна сила, нямахме проблеми със земята и затова дойдохме тук", обобщава испанският мениджър. Днес, признава той, ситуацията с безработицата и работната ръка е много различна и все по-проблемна.

Пазарът

Най-големият им пазар е България, вторият - Румъния, третият - Ливан, а нататък има и близки дестинации като Гърция и Германия и по-далечни, като Йордания, Доминиканската република, Оман, Перу и Тайланд. Балканите държат 50% от пазара, уточнява Ферер. Иначе делът на испанците вътре в пазара на плочки в България е едва 3%, но за сравнение - в Румъния той е 0,5%, а в Гърция - 2%.

Обичайната средна печалба в бизнеса е към 10%, уточняват от предприятието. През 2017 г. обаче при 35 млн. лв оборот, печалбата е малко под 1.4 млн. лв. За сметка на това ръстът в производството през 2018 г. е 25% в сравнение с 2017. Тази година има видимо усмиряване: за първите два месеца разликата спрямо предходната година е минимална - около 3%. Печалбата за миналата година все още не е публична.

"За тази година сме заложили 21 млн. евро оборот", казва Ферер.

След 10 години

На въпрос лесно ли се прави бизнес в България испанецът отговоря положително. България обаче има сериозен недостатък: липсата на конкуренция при доставчиците - на природен газ, суровините, които използват, транспортът и пристанищата. "Изнасяме в 87 страни и всичко минава през Варна. Испанците имат Валенсия, където е най-голямото контейнерно пристанище в Средиземно море, трето в Европа и единайсето място в света. На 50 км има още едно пристанище и на още 20 км още едно, а тук само във Варна", категоричен е Ферер.

"Това важи и за банките, казва изпълнителният директор на "Керос България", който по образование е юрист и икономист. Финансовите институции, на които можеш да разчиташ за голям проект, са 3, в Испания са 70. Разликата е огромна. Това няма как да се случи в Германия или в Испания и това ограничение в конкуренцията не се преследва", обобщава той проблемите на българската бизнес среда в едно изречение.
Бизнесът

Групата Keros има дистрибуционен център в Гърция, в Солун. В момента развива такъв в САЩ, в Ню Джърси.

Повече от 3000 модела включва портфолиото като гама от продукти. Износът е за 87 държави по цял свят. Развойната дейност, свързана с многообразието на продуктите, изцяло се прави в завода в Испания, за завода в Русе само се адаптира и прилага. 75% от произвежданата продукция е за износ, 25% е за българския пазар.

Капитал Градове: Русе

Текстът е част от специалното издание "Капитал Градове: Русе". Mожете да поръчате изданието на хартия (7 лв.) или в pdf формат (6 лв.) оттук.

Купете

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Пътища няма, ползвайте море Пътища няма, ползвайте море

Връзките на Варна с останалата част на страната остават слаби

16 юни 2019, 622 прочитания

Градска музика Градска музика

Платформата Urban Tapes на Самуил Петков и Боян Симеонов популяризира българската алтернативна музика

15 юни 2019, 961 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Капитал градове" Затваряне
Образование от бъдещето

Vivacom поетапно дигитализира средните училища във и около Русе

А1 и НАП: Развален телефон за 80 млн. лв.

Приходната агенция и мобилният оператор са в данъчен спор от далечната 2012 г., a засега резултатът е в полза на данъчните

На върха на рекламната стълбица. Отново

guts&brainsDDB стана агенция на годината за шести път в творческия рекламен конкурс ФАРА

"Агрия груп" купува производител на слънчогледово олио

Базираната в Лясковец "Кехлибар" ще е първата компания за преработка на слънчоглед в портфейла на холдинга

Индексите на борсата започнаха седмицата с ръст

"Стара планина холд" реализира най-голям ръст след съобщението за дивидент

Sweet Dreams (Are Made Of This)

Ани Ленъкс изненада почитателите си с изложба-автопортрет

Маша Гесен, журналистка: "Политиката трябва да е визия, не компетентност"

"Фашизмът е мечтата по въображаемото минало. Това е основната му характеристика."