С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
9 апр 2019, 10:00, 8300 прочитания

Как заводът на "Витте" порасна двойно

В Русе скоро ще заработи втора фабрика на германския производител на авточасти

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Втората фабрика за авточасти на германската Witte ще заработи в Русе през май. Така след нова инвестиция от 20 млн. евро производителят на заключващи компоненти планира ръст на приходите до 200 млн. евро и на служителите до 1500 след три години. С този оборот заводът в дунавския град вероятно ще влезе в топ 5 на българските машиностроители.

Другата новост е, че освен досегашните заключващи механизми и свързани компоненти, които русенският завод прави за Volkswagen, Ford, Volvo, Daimler, BMW, General Motors, Toyota, сега ще има и нов продукт. Част от новото производство ще е на предни и задни видеокамери за новата S класа на Mercedes.


Завод х2
Числата

30 млн. евро – размер на инвестициите в етап 1
20 млн. евро – размер на инвестициите в етап 2
50 млн. евро – общ размер на инвестициите за 10 години
1500 души - ангажирани в производствения процес до 2022 г.
1030 души – работещи в момента
100 млн. евро оборот за 2018 г.
126 млн. евро – планиран оборот за 2019 г.
7.5 млн. продукта на месец към различни локации
Близо 50 камиона ежедневно към различни дестинации
Близо 12 млн. продукта месечно - с пуска на разширението
70 клиента
Над 250 локации в цял свят


Откриването на разширението е планирано за 11 май, когато ще се отбележи 10-ата годишнината на компанията в България и 100-годишнината на компанията майка Witte. То ще е на купения по-рано голям терен от 100 декара. След разширението производствените халета вече се простират върху 18 хил. кв.м. Новата инвестиция в сграда ще e 7 млн. евро за самото строителство, а заедно с оборудването и машините ще достигне 20 млн. евро. В първия етап вложението надхвърля 30 млн. евро. Сега държавата като инвестиционен стимул ще изгради път до втората фабрика.

Застроена площ е 7300 кв.м, разгъната - 10 500 кв.м, частично сградата е на две нива. На практика разширението е с почти същата производствена площ, каквато и при първия етап. Строител и сега е белгийската "Кордеел България".



"Пускът на новото производство за Mercedes ще е през втората половина на годината и това ще бъде сериозно изпитание и предизвикателство за нас - нов технологичен продукт и ниво за компанията, тъй като досега сме произвеждали други типове продукти, обяви пред "Капитал" управителят на дружеството Христо Христов и обобщи: трудното мина, предстои по-трудното."

Какво предстои

С пуска на втората фабрика се очаква броят на заетия персонал да се увеличи с 50% до 1500 души, което на практика е лимитът на завода в Русе като оптимален за този вид производство обем.

И ако за миналата година приходите на компанията са 100 млн. евро, то планът е за 126 млн. евро през 2019 г., а през следващите две години се очаква да бъдат достигнати 180 - 200 млн. евро. "Ако така се развиват нещата, 200 млн. евро оборот ще можем да достигнем към 2022 г., прогнозира Христо Христов.

От 2011 г. компанията отчита скокове - всяка година с по 50% ръст на производството, средното увеличение на персонала е с 200 души. "Точно по Нова година отбелязахме 1000-ия си служител и плановете са да достигнат планирания капацитет в следващите 2-3 години", отбеляза управителят.

От компанията не очакват огромни проблеми с наемането на нови служители. Смятат да използват традиционните канали за наемане като обяви в специализирани сайтове, но да приложат и тяхна вътрешна кампания "Доведи приятел".
За екипа

Организационна част също ще се промени. Ще има втори паркинг за служителите, обособява се и вътрешна автобусна станция.

"Организираме транспорт на служителите си за всички смени, защото индустриалната зона на практика е извън Русе. В момента имаме седем линии и в бъдеще ще се разрастват. Новата придобивка е, че вътре в паркинг зоната на сектори ще става безопасното качване и слизане на служителите", обяснява Христо Христов.

Като изпълнение разширението на завода напълно копира сегашните условия. Новата сграда също е оборудвана с охладителна система както сегашната сграда, за да може през летните месеци, когато температурите надхвърлят 40 градуса, на работещите да им е комфортно. Иначе технологичният производствен процес не го изисква, допълва управителят и коментира, че трудно може един човек да работи динамично, ако няма удобства. С разширението ще бъде отворена втора столова за работниците, за да може да се осигури пропускливост по време на почивките за хранене за персонала, обособяват се нови съблекални, зони за отдих.

"Хората са най-важният ни капитал. Затова провеждаме активна социална политика, осигуряваме доста финансови и нефинансови придобивки и искаме те да се чувстват сигурни, да им е комфортно да работят при нас, да живеят в Русе, защото те търсят бъдещето, живота на семействата, което пък от своя страна означава дългосрочно да са ни служители", категоричен е управителят на "Витте аутмотив" Христо Христов.

Над 1000 лв. е средната работна заплата, за специалистите тя варира за различните нива, като има различна система за мотивация. През миналата година компанията бе отличена от Агенцията за инвестиции миналата като компания, която инвестира в човешкия капитал.

"Витте аутомотив България" е един от най-големите работодатели в региона и с разширението ще е №3 в конкуренция със завода на "Монтюпе" и "Дунарит".

Как заводът на "Витте" порасна двойно

Фотограф: Силвия Златкова

Да харесаш Русе

Както всека голяма инвестиция, проектът за разширението включва проучване на над 26 локации в Източна Европа, бившите съветски републики и на тази база след разглеждане по различни критерии (икономическите показатели, специалисти, работна ръка) се отсява къса лиса, в която е България. Тук са разгледани пет локации и финално е избран Русе, като предимство на града е добрата логистична позиция – Дунав мост и директна транспортна връзка към ЕС през Румъния, близост до голямо международно летище Букурещ, наличие на университет. Witte има изискване там, където прави заводи, задължително да има технически университет, който се явява източник на кадри и за бъдещото им развитие.

"Русе е добър град от гледна точка условия за живот, а там, където трябва да развиеш високотехнологично производство, има необходимост да привлечеш специалисти, които трябва да имат условия за живот. Много е трудно да разчиташ, че висококвалифицирани и високоинтелигентни хора ще дойдат в място, което не е с добри условия за живот за тях, за техните семейства", обобщава Христов за комплексните причини да бъде избран Русе и допълва за традициите в индустрията, което предполага ресурс за специалисти. Същите критерии са използвани и при взимането на решение за разширението.

"България съвсем не беше автоматично избрана за разширението. Трябваше да се преборим в същия този процес. Конкуренцията беше със Словакия, Сърбия, Полша, Чехия. България спечели пак от гледна точка на икономическите показатели и условия. Страната ни имаше за база действащия завод, който дава един от най-добрите показатели в групата. Положихме доста усилия да докажем то да е в Русе", разказва управителят на завода.

Бавно начало

"Витте аутомотив България" е създадена през август 2008 г. Това съвпада със старта на икономическата криза, което забавя проекта. На практика фирмата започва с наемане на един офис и на няколко специалисти. В края на 2009 г. се взема решение за стартиране на пробно производство в наети помещения, за да се тества дали изобщо у нас може да се реализира такъв тип производство, в българските условия с местни кадри, предвид това, че автомобилният сектор е с много високи изисквания и не всяка икономическа и работна среда го предпоставят.

"Така в средата на 2010 г. започва производството с първите няколко машини и работници в наета сграда до "Мол Русе" – бивша сграда на фирма "Аристон С", която те бяха построили предната година и поради икономическата криза не можеха да използват. Първата оперативна година беше 2011 г., в която "Витте аутомотив България" показа доста добри резултати както от икономическа гледна точка, така и на качество. В края на 2012 г. централното управление на компанията взе решение, че на база на две оперативни години заводът в България дава много добри показатели, има перспектива и се взе решение за собствена инвестиция", разказва Христо Христов.

В края на 2012 г. земята е закупена и през септември 2013 г. строителството започва. За 10 месеца заводът е построен в първия му етап и на 1 юли 2014 г. вече има разрешение за ползване. Той е на площадката в Индустриален парк Русе от средата на юли 2014 г. на база на производството от 2010 г.

В топ 10 на автомобилните доставчици

"Витте" е с фокус автомобилни системи за заключване, но работи и по компоненти за врати, капаци, интериор и седалки.

Заводът в Русе има общо 70 клиента и обслужва над 250 локации по цял свят, всъщност единствено Австралия не е в портфолиото.

В момента заводът в Русе произвежда 7.5 млн. продукта на месец. Всеки ден близо 50 камиона тръгват към различни дестинации. С разширението се очаква да бъдат достигнати близо 12 млн. продукта месечно, което в момента прави около 70-80 млн. единични компонента, които годишно минават през ръцете на работниците със средно 3-4 рекламации на месец.

"Успяхме да изградим една стабилна система, която да гарантира на клиентите ни сигурност, че произвеждаме качествена продукция, защото няма какво да се лъжем - всеки поглежда преднамерено към България", казва още управителят на завода в Русе и обяснява, че повечето автомобилни доставчици работят само за един клиент или за няколко за разлика от завода в Русе, който доставя не само за автомобилни производители, а и за техни поддоставчици и това прави задачата по-трудна.

Капитал Градове: Русе

Текстът е част от специалното издание "Капитал Градове: Русе". Mожете да поръчате изданието на хартия (7 лв.) или в pdf формат (6 лв.) оттук.

Купете

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

От гларус на гларус, и от авер на авер 1 От гларус на гларус, и от авер на авер

Интересът към крафт бирата във Варна расте благодарение на усилията на представителите на бранша

29 юни 2019, 5896 прочитания

Трансформирай това Трансформирай това

Разплащанията ще стават все по-евтини, бързи и прозрачни благодарение на новите бизнес модели, но и на блокчейн технологията

29 юни 2019, 1931 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Капитал градове" Затваряне
Куриерски връзки с Европа

Русенската компания "Инаут трейд" работи с румънски и гръцки партньори, за да помага на българския онлайн бизнес

Чума отвъд прасетата

Африканската чума по свинете вече засяга и бизнеса в горите

Новото златно тепе на Крумовград

Първата нова мина в България след социализма започва да работи край Крумовград в местността Ада тепе

"Агрия груп" купува производител на слънчогледово олио

Базираната в Лясковец "Кехлибар" ще е първата компания за преработка на слънчоглед в портфейла на холдинга

Индексите на борсата започнаха седмицата с ръст

"Стара планина холд" реализира най-голям ръст след съобщението за дивидент

Ново място: Клуб за естетическо възпитание на артиста (К.Е.В.А.)

Втори живот за знаковото място до НАТФИЗ

Кино: "Момчета за пример"

Лошият вкус като гег и "възпитание" за живота