Напиши ми го на стената
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Напиши ми го на стената

Комплектът с боя, който стига до купувачите

Напиши ми го на стената

Escreo е стартъп, който продава боя и иска да драскате върху нея

Весислава Антонова
4679 прочитания

Комплектът с боя, който стига до купувачите

© Цветелина Белутова


Светът ни, доста буквално, е оцветен от бои. Ежедневието на всеки минава покрай цветовете, създадени от някой производител. 98% от световното производство е на бои за декорация. Но боята е универсален продукт, който може да се ползва за много други неща. Вече има бои, пречистващи въздуха, топлоизолиращи и дори звукопоглъщащи.

Escreo са български бои, които създават пространства за писане и рисуване. Създателите им обаче не се виждат като компания за бои. "Ние сме технологична компания", твърди изпълнителният директор на "3 Ен 3" Ясен Русев. Фирмата стои зад производството на Escreo и я нарича "иновативна боя, която превръща всяка гладка повърхност в място за писане и рисуване". С това успяват да убедят фонда за стартиращи компании Eleven да ги финансира два пъти - през 2015 с 25 хил. евро и през 2016 г. с 60 хил. евро. Отделно получават още едно финансиране от "бизнес ангели" за 20 хил. евро.

Фирмата е регистрирана в София, но фабриката им се намира в Русе - един от градовете с традиции в боите.

Кой стои зад Escreo

Екипът зад боите Escreo
Фотограф: Цветелина Белутова
Източник: Капитал

Защо бои? Колегата на Русев - оперативният директор Искрен Митев, обяснява, че "боята помага стената от едно статично тяло да се превърне в активно нещо, с което може да взаимодействаш. Тя вече не е нещо, което ти пречи, а нещо, което ти помага и провокира". Идеята им е простичка: боята да превръща стената в цветен лист, на който да можеш да пишеш и триеш колкото пъти решиш. И това да помага не само на измъчените родители на деца с флумастер.

Освен Митев и Русев сред създателите на марката Escreo е и Елена Николова - маркетинг директор. Тримата се срещат по време на предприемаческа програма в САЩ през лятото на 2013 г. В пространството, в което се провежда обучението им, всички стени са изписани. Това много ги впечатлява и младите предприемачи решават, че могат да направят нещо в тази посока.

След като се прибират в България, търсят възможности да реализират желанието си. Правят свое сериозно проучване на пазара за бои. Следват няколко срещи с фонда Eleven. Не успяват да ги убедят веднага, че си заслужава да инвестират в идеята им, докато не създават приложим и ясен бизнес план. Тогава Eleven помага с финансиране и контакти от мрежата си, среща ги с водещи имена от химическия сектор. Така към екипа се присъединява и Манол Новаков, технолог с дългогодишен опит, който разработва собствена формула за покритие на водна основа, което позволява тониране в различни цветове.

Цифрите

Лабораторията в Русе, в която се създава креативната боя
Фотограф: Цветелина Белутова
Източник: Капитал

Общият размер на инвестицията в проекта възлиза на 121 хил. евро, като 85 хил. от тях са инвестиция на Eleven, който се финансира от еврофондовете. За кратко време Escreo успява да набере популярност, удвоява продажбите си, оборудва собствена фабрика в Русе, затвърждава пазарните си позиции в страната и започва да се разраства към външни пазари. Четири години след старта екипът на Escreo вече изнася продукта в Румъния, Германия, Англия, Холандия и САЩ. Затова 2018 г. е първата, на която са излезли на печалба. Така твърдят от екипа, защото цифрите за годината още не са излезли. Досега всяка година компанията регистрира загуба, въпреки че приходите растат - за 2017 г. са малко под 500 хил., а за 2018 г. са над 750 хил. Загубата за 2017 г. е малко над 60 хил. лв., а за тази година, твърдят от Escreo, са на печалба от около 50 хил. лв. Една от причините според тях е, че досега всичко е било предимно инвестиции в развитие.

Казват обаче, че стартиращото финансиране не е достатъчно, защото липсва механизъм за инвестиране в млади компании в по-късен етап на развитие. "За нас в момента най-голямото предизвикателство е дистрибуцията и не ни е лесно да предвидим всички трудности, които биха ни очаквали. Подкрепа дори на този по-напреднал етап от развитието на компанията ни би била добре дошла", казва Русев.

Услугите

Стените Escreo Go
Източник: Капитал

Компанията няма физически магазини. Разчита на онлайн магазин и чат телефон, който работи 24/7, което се оценява от клиентите им. Боята се продава в красиви опаковки с всички необходими аксесоари за боядисване в нея - ръкавици, мече и вана. Корпоративните клиенти на Escreo могат да се възползват и от бояджийски услуги, които им се предлагат. "Най-скъпата ни инвестиция е услугата - това е всъщност онова, което ценят клиентите ни. Освен продажба на боята ние гарантираме на нашите клиенти и качественото й полагане", обяснява Искрен Митев. Той допълва, че е едно е да си купиш боя просто ей така отнякъде, от някой стелаж, съвсем друго е да получиш целия пакет, който те предлагат.

Въпреки това обаче разделят бизнеса на онлайн и офлайн. Първото са далечните пазари, а второто - България и Румъния. Там работят с физически срещи и сериозен рисърч - кой сменя офиси, строи нов, ремонтира. Тогава се срещат с мениджъри и архитекти. Това, казват те, носи 60% от продажбите на компанията. Онлайн частта носи останалите 40%. Логистиката е аутсорсната. "Единият ни склад е в Русе, както и производството. Имаме офис в София, защото като столица тя има своите предимства – има добра свързаност, голям пазар е, лидер е в иновациите и в привличането на чуждестранни компании, които да инвестират в развитие тук", обяснява Русев.

Другото, което ги отличава, е, че продават не литри, а квадратни метри. "В квадратни метри е, защото купуваш толкова, колкото ти трябва. Така не принуждаваме клиентите да си купуват допълнителни литри, които после да изхвърлят", разяснява Искрен Митев. От 2015 година досега са продали 40 хил. квадратни метра боя на 2000 клиенти. Вече работят и по нови проекти - Escreo Go, което са подвижни стени, боядисани с тяхната боя, на които да може да се пише и те да са мобилни, за да улесняват работата в офиса, и "креативни стаи" с боядисани и подвижни стени, за да се наемат.

Фотограф: Минко Минев
Източник: -

Светът ни, доста буквално, е оцветен от бои. Ежедневието на всеки минава покрай цветовете, създадени от някой производител. 98% от световното производство е на бои за декорация. Но боята е универсален продукт, който може да се ползва за много други неща. Вече има бои, пречистващи въздуха, топлоизолиращи и дори звукопоглъщащи.

Escreo са български бои, които създават пространства за писане и рисуване. Създателите им обаче не се виждат като компания за бои. "Ние сме технологична компания", твърди изпълнителният директор на "3 Ен 3" Ясен Русев. Фирмата стои зад производството на Escreo и я нарича "иновативна боя, която превръща всяка гладка повърхност в място за писане и рисуване". С това успяват да убедят фонда за стартиращи компании Eleven да ги финансира два пъти - през 2015 с 25 хил. евро и през 2016 г. с 60 хил. евро. Отделно получават още едно финансиране от "бизнес ангели" за 20 хил. евро.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар
  • 1
    bronco avatar :-P
    Бранимир Брозиг

    Ее, браво на тия Ескрео, страшни са!
    В нашия офис нарисувахме почти всички стени с боята им и е много приятно - може да се драска навсякъде - рисунки, задачи, даже шегички към колегите.

    ПС
    Този Искрен от екипа им е много красив, според мен трябва да е по- към средата на снимката.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Сладка зона

Сладка зона

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK