С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
15 апр 2019, 16:27, 3090 прочитания

Милиони дамски костюми

БТБ България е сред най-големите в българската текстилна индустрия

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
От Сандански до Русе е много път. За да преместиш цяла фирма от единия в другия край на България, обикновено имаш мотив. "БТБ България" е направила този скок още през миналия век, след като е основана през 1998 в града близо до гръцката граница. Причината: традициите в текстилната индустрия, както и фактът, че е "прекрасен град", както обясняват от фирмата.

Производителят на дамски облекла очевидно не съжалява за този си избор - през 2018 г. има 70 млн. лв. оборот, а печалбата за 2017 г. е над 4 млн. лв. И макар вече да не е в Сандански, има производство и в Македония.


От Мюнхен до Русе и оттам - в Македония и Украйна

Собственикът ѝ Ахим Байерл пристига от Мюнхен у нас в далечната 1997 година като консултант по мениджмънт, без да е имал намерение да ръководи фирма. "Създаването на фирмата съвпадна с времето на хиперинфлацията. Тогава заплатите в България бяха много ниски. Имаше множество малки фабрики, които, освен че предлагаха лошо заплащане, често не спазваха регламентирано работно време, хората бяха принудени да работят на ръба на минимума повече от осем часа", връща лентата назад собственикът и директор на "БТБ България".
КАПИ
БТБ БЪЛГАРИЯ АД
  • Собствен капитал 30,3
  • Печалба 4,8
  • Активи 37,6
  • Пасиви 7,3
  • Брой заети 867
  • Приходи 69,7
Пълен профил ›
Данните са за 2018 година и са по последния подаден отчет на дружеството. Сумите са в млн. лв.

Все още има такива фирми, които работят по този начин, казва той, но не смята, че те ще оцелеят дълго. Времената в България са се променили. Във фабриката на "БТБ България" в Русе в момента работят 700 души, в с. Руйно - около 200 души, или общо 900. Производствените капацитети във фирмата включват централен кроялен участък, три линии за сака и две гъвкави линии в основната производствена база в Русе, пет шевни линии в с. Руйно и още две изнесени в Македония, уточнява Бонка Тодорова, зам. изпълнителен директор във фирмата.

Дружеството има регистрирана дъщерна фирма в Македония, където, освен че има собствено производство, възлага поръчки за изработка на ишлеме на македонски конфекционни фирми. Като причина за това собственикът на "БТБ България" посочва недостиг на производствен капацитет у нас. 150 души работят в македонското предприятие.



"Когато стартирахме в началото, давахме работа на 10-15 македонски фирми, сега сме се концентрирали в четири фирми, за да можем да осигурим и гарантираме качеството и сроковете, които нашите клиенти изискват. За разширяване на дейността си с Македония ще можем да мислим напред във времето, когато изпълним основната ни цел там - да гарантираме качеството на продукцията."

Втората дестинация, в която компанията произвежда, е Украйна и сега е раздвоена между двете опции - дали да разширява бизнеса си в Македония или в Украйна. "Все още не е назрял моментът и не сме готови за това решение. В Украйна стартирахме сравнително отскоро, там нямаме собствено производство, възлагаме поръчки на ишлеме на украински фирми", споделя Ахим Байерл.
Нова сграда

Между 8 и 10 млн. лв. ще достигне инвестицията в новата корпоративна сграда, която е на финалната права и е пред завършване. В новата модерна триетажна сграда със сутерен се планира преместването на администрацията, звената по креативната и техническата разработка на продукта. Новата сграда е с разгъната площ от над 5000 кв. м. Официалното й откриване е планирано за месец юни.

За други и за себе си

Цифрите на КАПИ (системата за бизнес информация на "Капитал") говорят, че "БТБ България" е в топ 5 компании у нас в текстилната индустрия. Тя е най-голямата и първа в изработването на напълно завършен продукт в дамската текстилна индустрия.

Въпреки че броят на експортираните през 2018 година бройки облекла е 1.4 млн., за първи път от доста години има спад на оборота с около 10%. Като причина за това Ахим Байерл посочва силната конкуренция с турската текстилна индустрия и значителното обезценяване на турската лира, което е направило по-изгоден турския продукт. "Смятаме, че това е временно явление, защото инфлацията там нараства и до 1-2 години този процес ще бъде минимизиран, но в момента го усещаме", посочи още Байерл.

Огромна част от изделията ѝ са за износ и са под чужди марки - Comma от s’Oliver, Cos на H&M, Hallhuber, Peek & Cloppenburg и ред други клиенти основно в Германия, Швеция, Англия, Испания.

Собствената търговска марка Vayana, представляваща 2% от продукцията, е с 10-годишна история. В момента "БТБ България" я продава в два магазина в София и още два в Русе, като в допълнение са онлайн продажбите. Обмисля се откриването на магазини във Варна и Бургас. Извън България марката се предлага в Австрия, залага се и в продажбите на румънския пазар. "Плановете ни за 2019 г. са свързани с подсилване на онлайн търговията и подготовка за отваряне на магазини през 2020 г. Това, което планираме и голямото ни предизвикателство, е да изведем марката на международния пазар", посочи Байерл.

За да запазят персонал

За работниците и шивачките нетната средна заплата е 800 лв. За да запазва хора, компанията постоянно инвестира средства в подобряване условията на труд. През миналата година направените разходи в това направление са за 1.3 млн. лв, за тази са планирани още 1.7 млн. лв. Субсидират се спортни дейности, летен лагер за деца, за провеждането на който от компанията наемат необходимия персонал, учители.

"Обичайно лагерът се провежда на Хиподрума, който е недалеч от фирмата. Политика спрямо персонала е, че единствено заедно можем да успеем", споделя Байерл. Затова определена част от бюджета е свързана и с подпомагане на служители със заболяване и на семействата им при нужда.

Компанията в цифри

72 млн. лв. оборот и 1.4 млн. броя изделия експорт за 2018 година. От 900 до 1000 души персонал, половината от които са заети в самото производство, останалите 50% - в процеси, свързани с техническата разработка и развитието на продукта - дизайнери, продуктови мениджъри, търговски специалисти, отговарящи за доставяне на материалите. 12.5 млн. лв. инвестиции за последните пет години, 30% от които са насочени в ноу-хау за дигитализация и управлението на процеси на развитие на продукта. Планирани вложения от 1.7 млн. в социални програми за 2019 г.

10 000 кв. м производствено-складови и над 5000 кв. м новопостроени административни и обслужващи площи.

Изнесено производство в село Руйно, община Дулово край Силистра, както и в Македония.
Ахим Байерл, собственик и директор на "БТБ България":
От шевно предприятие ставаме индустрия 4.0

Г-н Байерл, как според вас трябва да се реорганизира индустрията, в която работите?

- Не може да се разчита, че тази индустрия ще продължи да съществува само на база спестяване на разходи за труд. Спестяванията трябва да дойдат от друго място. Чрез промяната на индустрията други фактори стават по-важни. От крайната продажна цена в магазина на едно изделие разходът за труд е само 6%. Същевременно нашите клиенти имат проблема, че немалка част от изделията им всъщност остават непродадени – средно около 20%. По тази причина клиентите ни се опитват да скъсят самия процес на поръчване. Те не поръчват както преди два пъти в годината, а всичко става все по-бързо, с все по-голяма скорост. Колкото по-късно един клиент може да поръча, толкова по-близо стои до пазара, в крак с тенденциите на пазара и това, което се търси от крайния потребител. В нашата индустрията се казва, че се заменя принципът на бутане с принципа на дърпане или на изтегляне. В автомобилната индустрия от трийсетина години работят по този начин.

Как тази промяна рефлектира при вас?

- Ако по-рано можеше да си само едно шевно предприятие, което евтино произвежда някаква продукция, сега вече процесът е от шевното производство до индустрия 4.0. В този смисъл ние не сме просто едно предприятие - трябва да доставим материалите за едно изделие от всяка точка на света; нашите маркетинг специалисти трябва да разберат какво иска дизайнерът на клиента или какво маркетинг отделът на нашите клиенти в Германия очаква от тях. Всичко това трябва да реализираме с много голяма скорост. Това е осъществимо на базата на дигитализацията на целия процес.

Ще ви дам един пример: в момента инвестираме в 3D визуализация, което означава, че първите мостри вече няма да бъдат изработвани. Досега клиентът ни възлага изработката на определен модел и ние трябва да му доставим мостра. Сега моделът може да се види на екран или пък дори като холограмно изображение. Дори продажбите при клиента се осъществяват единствено и на базата на това електронно изображение. В този смисъл ние вече сме фирма, която се нуждае от ноу-хау в производството.

В този смисъл много важна роля играят обучителните програми.

Кое отличава и какво е характерно за дамската мода?

- Дамската мода е силно зависима от платовете, много е динамична, докато при мъжката мода нещата са по-стандартизирани. При дамската мода разнообразието е много голямо. В дамската мода всяка колекция платове се разработват и са нови разработки, което означава, че при доставчика на плата също има риск, като при всяко производство и той също си има своите проблеми, но в определен период той трябва да достави, а ние трябва да произведем. Замисляли ли сте се в едно изделие колко много материали има? В едно сако, например, има около 40 материала, нещо което човек дори не предполага, ако не е в бранша. Тенденцията при нашите клиенти е два пъти в месеца да представят нови изделия в магазините си. Преди ритъмът беше на месец, а сега вече на всеки две седмици, за да могат да предизвикат интереса на крайния потребител да има защо да влезе в магазина, да види нещо ново.

Капитал Градове: Русе

Текстът е част от специалното издание "Капитал Градове: Русе". Mожете да поръчате изданието на хартия (7 лв.) или в pdf формат (6 лв.) оттук.

Купете

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Добрата идея на Стамболийски Добрата идея на Стамболийски

Това е първата българска община с безплатен градски транспорт

19 окт 2019, 8422 прочитания

Да отвориш фабрика на 10 септември Да отвориш фабрика на 10 септември

Първият обучителен център за индустриални кадри в Пловдив се надява да предизвика революция

16 окт 2019, 2766 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Капитал градове" Затваряне
Напиши ми го на стената

Escreo е стартъп, който продава боя и иска да драскате върху нея

Още от Капитал
В милиардната паяжина на Спайдърмен

Sony и Disney първо се скараха, а после се разбраха за филмовите права върху комиксовия герой

Новите инженери на "Бош"

Германската група направи инженеринг център в София, който разработва технологии за автомобилната индустрия

Втори опит: Келнер взима bTV

Фондът на чешкия бизнесмен PPF е съвсем близо до сключването на сделка за целия бизнес на американската компания CME

Нобел за икономика: Как да се правят ефективни реформи

Тазгодишните лауреати намират начин да използват полеви изследвания, за да избегнат политиките тип "проба-грешка"

Шведска маса в гората

Три места в Швеция, където отглеждат и събират храната си сами по устойчивата формула "от земята в чинията"

Кино: "Близнакът"

Анг Лий опитва екшън трилър от ново поколение

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10