С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
4 10 апр 2019, 14:22, 4611 прочитания

Кранове Made in Ruse

"СЛ индъстрис" досега беше доставчик на части за кранове, но от тази година ще произвежда цели такива

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
"СЛ индъстрис" в "Свободна зона – Русе" е разположена върху 3.5 дка закрита площ и още 1.5 дка открита. В Източна индустриална зона тя се простира на още 8.5 дка закрита площ, или общо върху 13.5 дка.
Десет крана. Толкова ще произведе тази година за свой клиент русенската фирма "СЛ индъстрис" ЕООД. За да се ориентирате, това е доста. Става дума за десет 90-тонни, самоходни мобилни кранове. Поръчката е важна за фирмата не само защото трябва да бъде завършена тази година и е най-голямата, която са имали, но и защото е първата за завършени изделия.

От петнайсет години "СЛ индъстрис" произвежда части за такива кранове за водещи фирми от краностроенето и на 100% изнася продукцията си за държави от Европа и Америка - за Германия, Австрия, Франция, Унгария, Италия, САЩ, Канада. Разположена е в двете индустриални зони на Русе - Свободна зона – Русе, и в Източна индустриална зона. Производството на цели кранове ще я изведе на ново ниво: в двете бази са обособени различните звена по целия процес по разкрояване, заваряване и производство на големи конструкции. Тук се правят всички елементи: стрели, шасита, стабилизатори и т.н.


Първият прототип е вече напълно готов. Предстои да бъде финализирана поръчката, с което ще бъдат уточнени и всички детайли по нея, съобщи за "Капитал" изпълнителният директор на дружеството Димитър Димитров.

От части до завършени изделия

"Крановият бизнес и производството на кранове са интересен бизнес. Сега започваме да търсим реализация на завършени изделия. За да започнеш в този бизнес, трябва да си сертифициран, доставчикът, който купува, да ти има доверие, което трудно се постига. Това е нещо, към което се стремим от 3 - 4 години. Затова създадохме инженерно звено към фирмата, което се състои от 12 души. Там конструираме и произвеждаме прототипите за определени клиенти по поръчка. Вече имаме произведени два прототипа, един танкер за контейнери за 90-тонния кран", разказва Димитър Димитров и допълва: "В инженеринговия ни екип са все кадри на Русенския университет "Ангел Кънчев". Тогава избрахме момчетата от последния курс на университета, сега са екип."
КАПИ
СЛ ИНДЪСТРИС ЕООД
  • Собствен капитал 5,2
  • Печалба 0,2
  • Активи 17,7
  • Пасиви 12,6
  • Брой заети 168
  • Приходи 23,1
Пълен профил ›
Данните са за 2018 година и са по последния подаден отчет на дружеството. Сумите са в млн. лв.

Предимство на града е, че има традиции в машиностроенето, университет, който подготвя кадри за бизнеса. Освен с РУ фирмата работи съвместно и с професионалните училища и е ангажирана сериозно в посока дуално обучение. В базата на "СЛ индъстрис" се провеждат обучения за заварчици.

Месечно в базата на "СЛ индъстрис" се разкрояват около 400 тона метал, след което елементите се заваряват. Всеки месец фирмата реализира продажби за около 2 млн. лв. Оборотът на дружеството за миналата година е в размер на 12 млн. долара.

"В България не вярвам да има фирма, която да е толкова напред в заваряването, колкото сме ние. Заваряваме стомана 1100, която е четири пъти повече, отколкото е една нормална сплав, и четири пъти по-здрава. Тя далеч не се заварява по същия начин, както нормалното заваряване – изисква се специална температура, подгряване, специални условия, със специални телове, много по-различно", отбелязва Димитър Димитров.



Стъпка по стъпка

Компанията започва в празно хале в Свободна зона – Русе, през лятото на 2004 г. с малки поръчки. "В началото бяхме седем човека персонал, аз бях 8-ят", спомня си изпълнителният директор на дружеството. Първата поръчка получават от Америка, от собственика Любомир Личев, който живее в Чикаго и се занимава с продажбите. "Работил е в големи фирми от крановия бизнес, занимава със структурирането и продажбите, аз съм ангажиран с производствения процес. Последва втора, трета поръчка и постепенно развихме фирмата, която заедно основахме, и в момента имаме 165 души персонал. При нас работят предимно млади хора. Средната възраст е много ниска и е под 40 години. 320 хил. лв. е месечният фонд работна заплата с включени данъци, осигуровки за целия персонал", обяснява Димитров.

Стремежът на мениджърския екип с времето е насочен към балансиране поръчките между Европа и Америка."При определен спад в някои от регионите се опитваме да компенсираме в другата посока, което в две кризи направихме доста успешно", казва още Димитров и посочва, че нормалният ръст на продажбите, който фирмата отчита, е между 20-30%, в кризисния период е над 10%, а за миналата година е около 20%.

Всеки реализиран оборот се връща във фирмата. Печалбата, която нормално е между 7 и 15%, се реинвестира и за последната 2018 година тя е около 1 млн. евро.

Крановият бизнес и големите

В този тип бизнес нещата са предвидими, клиентите обикновено са големи компании, но възможността да работиш и критериите, на които трябва да отговориш, са много прецизирани. "СЛ индъстрис" работи по т.нар. поръчкова система - взима поръчка, купува материал и започва работа. "В Америка производството на компоненти е по-скъпо, а нашите изделия са по-евтини и по-изпипани и не са по-лоши от тези, които се произвеждат там", обяснява Димитров, който е машинен инженер, бивш оперативен директор в "Спарки".

В крановия бизнес оперират много и големи производители. Всяка такава компания сертифицира свои доставчици. "СЛ индъстрис" е сертифицирана за няколко големи клиента.

В САЩ фирмата работи за Manitex, в Италия – за CVS, в Австрия – за KINSHOFER, в Германия - за Delex, във Франция с Geode. Manitex е третият по големина американски производител на мобилни кранове. Delex също е американска компания, но "СЛ индъстрис" работи за филиала им в Германия. KINSHOFER е частна австрийска фирма, която прави изпълнителни компоненти за крановете – кофи, трошачи, различни елементи, които се прикачват към самия кран и правят опциите към него, като за тях фирмата произвежда сериозно количество. За CVS в Италия, които са специализирани в производството на машини, които обработват контейнери, русенската фирма работи вече десетина години. А Geode е фирма, която прави самолетно оборудване.
С пари от Европа

Фирмата има реализирани два проекта с европейско финансиране по оперативна програма "Развитие на конкурентоспособността на българската икономика" в предходния програмен период. В момента разработва трети, с който да кандидатства за закупуване на машина за двустранна обработка на едрогабаритни детайли с индикативната стойност 860 хил. евро.

Капитал Градове: Русе

Текстът е част от специалното издание "Капитал Градове: Русе". Mожете да поръчате изданието на хартия (7 лв.) или в pdf формат (6 лв.) оттук.

Купете

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

От гларус на гларус, и от авер на авер 1 От гларус на гларус, и от авер на авер

Интересът към крафт бирата във Варна расте благодарение на усилията на представителите на бранша

29 юни 2019, 5857 прочитания

Трансформирай това Трансформирай това

Разплащанията ще стават все по-евтини, бързи и прозрачни благодарение на новите бизнес модели, но и на блокчейн технологията

29 юни 2019, 1920 прочитания

24 часа 7 дни

23 авг 2019, 6017 прочитания

23 авг 2019, 4617 прочитания

23 авг 2019, 3201 прочитания

23 авг 2019, 2758 прочитания

23 авг 2019, 2135 прочитания

Всички новини
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Капитал градове" Затваряне
Ферибот под моста

Транспортните компании настояват за възстановяване на ро-ро линията между Русе и Гюргево заради големия трафик

Опасно ядро около АЕЦ "Белене"

Интересът само от руска и китайска страна и липсата на сериозен частен инвеститор показва, че проектът за нова ядрена централа не е икономически изгоден

Новото златно тепе на Крумовград

Първата нова мина в България след социализма започва да работи край Крумовград в местността Ада тепе

"Слънчо" поглежда отвъд хоризонта

С проект по "Конкурентоспособност" за 1.6 млн. лв. компанията ще започне да изнася детски храни в региона

Ново място: Клуб за естетическо възпитание на артиста (К.Е.В.А.)

Втори живот за знаковото място до НАТФИЗ

Should I Stay or Should I Go

Групата Hayes & Y за уроците, на които Великобритания ги научи