Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
9 май 2019, 10:11, 2461 прочитания

Заводът за лодки, който прави шейни

Царевският "Пасат - България" АД произвежда всичко от пързалки до екоконтейнери

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Последното нещо, което бихте решили, че може да се произвежда на брега на морето, са зимни шейни. Но именно такава е последната поръчка на фирмата за производство на лодки в Царево. Тя е дошла от Норвегия, а фирмата, която ги е поръчала, е основен партньор на царевската компания.

"Пасат - България" АД е наследник на завода за военни катери в Мичурин (днес Царево). Ако сте ходили до Синеморец, не може да не сте забелязали сивата сграда, обримчена с бодлива тел, на обратния завой след Царево към Варвара. Но заводът за стъклопастика, който се смята за правоприемник на стария, вече не се намира там, а в Южната зона на Царево, по пътя за Малко Търново.


Фирмата е акционерно дружество, в което част от акциите се притежават от бивши работници в стария военен завод и инвеститори. Точно последните са изградили няколко нови цеха в полите на Странджа. "Пасат - България" АД е известна с производството си на лодки. В портфолиото ѝ има и един 16-метров тримаран, катамаран, спасителни лодки и естествено рибарски лодки с дължина 3.5 м и 4.5 м, както и канута. Цената на лодките е между 4 и 6,5 хил. лв, в зависимост от обурудването.
Последната поръчка от Норвегия наистина звучи странно, но всъщност е за кайт-шейни за възрастни и деца и се вписва в портфолиото на компанията. Защото то се движи между тези две крайности и вмества всякакви изделия от стъклопастика.

От кораби до пързалки

Лодкостроенето има значителни традиции в Царево. Първата фабрика за лодки е построена тук още през 1941 г. От нея е излязъл и първият 100-тонен кораб "Царица Йоана" и 350-тонният "Горянин". Те са от дървен материал, а стокпластиката започва да се използва от 1964 г. във възникналото Корабостроително предприятие "Странджа" според tcarevo.info. След 2000 г. предприятието има още един силен период - когато произвежда яхти Beyliner. Произведени са над 500 броя, но след 2004-та сътрудничеството се прекратява.



Една от основните производства тогава са контейнери за разделно хранене на "Екопак", разказва изпълнителният директор на фирмата Живко Жеков, но този пазар се е свил след 2011 г. Жеков е започнал работа още във военния завод за катери много преди промените през 1989 г.

Сега "Пасат - България" АД получава поръчки от Италия, Унгария, Дания, България, но най-вече от споменатата Норвегия, която е доста предвидим и добър партньор. За Италия например фирмата прави корпусите на спасителни плотове за яхти. Норвежкият партньор си поръчва тук контейнери за локални пречиствателни станции, като целта на Живко Жеков е при възможност да поеме цялостното оборудване на пречиствателната станции и да ги предава в завършен вид.

Друг траен партньор на царевската фирма са електроразпределителните и телекомуникационните дружества. За тях изработват шахти и капаци за шахти от полимербетон. Те са предпочитани, защото не се крадат и имат изключително дълъг живот.

Мястото, където най-вероятно сте се сблъсквали с тях обаче, са водните паркове. Почти няма такъв парк в България и в съседни държави, където водните пързалки да не са правени от завода в Царево, твърди Жеков. "Изработвали сме водни пързалки и сме ги монтирали в Сочи, Ялта, Ставропол в Русия, на остров Закинтос в Гърция, в Охрид, та дори и в Египет", казва той.

Проблемът е, че въпреки това доста широко портфолио фабриката не е излизала на печалба от 2014 г. Годишните загуби се движат между 20 и 60 хил. лв., а приходите - между 1.2 млн. лв. и 750 хил. лв. Кризата ги е ударила тежко, казва Жеков, след контейнерите и пързалките са спаднали като поръчки, а лодките са доста нишов продукт. Персоналът също е намален. "Държим се на ръба", обяснява той с усмивка, но е оптимист за бъдещето, заради редицата инвестиции, които са направени от акционерите.

Капитал градове: Бургас

Текстът е част от специалното издание "Капитал градове: Бургас", посветено на черноморския град и региона.

Прочетете

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Математика на старозагорския боклук Математика на старозагорския боклук

За първи път от седем години общината повдигна въпроса за увеличение на местни данъци и такси

9 апр 2020, 845 прочитания

Стара Загора - сред първите български градове с "умен" градски транспорт Стара Загора - сред първите български градове с "умен" градски транспорт

Чрез новия софтуер ще могат да се управляват и свързани услуги, предоставени от външни доставчици

7 апр 2020, 1457 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Капитал градове" Затваряне
Всички пътища водят към Бургас

Какво се направи и какво предстои

Още от Капитал
Как ще изглежда кредитният мораториум в България

Всички клиенти с редовно обслужвани заеми ще могат да поискат отсрочка на вноските си за до шест месеца

Моят дом е моят офис, ресторант, детска градина...

Няколко семейства споделят личния си опит, тревоги и ритуали в най-масовия експеримент по дистанционна работа

Как коронавирусът разбърка пасианса на Путин

Комбинацията от пандемия и срив на петрола се оказва по-ефективна от всякакви действия на руската опозиция за подкопаване на подкрепата за президента

Цената на три месеца

Колко може да изгуби българската икономика през април, май и юни заради COVID-19

На голям домашен екран

Фестивалът за документално кино Master of Art преминава в онлайн формат

20 въпроса: Рубен Лазарев

Съсобственик и мениджър на подаръчния магазин Elephant

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10