Заводът за лодки, който прави шейни
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Заводът за лодки, който прави шейни

Заводът за лодки, който прави шейни

Царевският "Пасат - България" АД произвежда всичко от пързалки до екоконтейнери

Йово Николов
3161 прочитания

© Надежда Чипева


Последното нещо, което бихте решили, че може да се произвежда на брега на морето, са зимни шейни. Но именно такава е последната поръчка на фирмата за производство на лодки в Царево. Тя е дошла от Норвегия, а фирмата, която ги е поръчала, е основен партньор на царевската компания.

"Пасат - България" АД е наследник на завода за военни катери в Мичурин (днес Царево). Ако сте ходили до Синеморец, не може да не сте забелязали сивата сграда, обримчена с бодлива тел, на обратния завой след Царево към Варвара. Но заводът за стъклопастика, който се смята за правоприемник на стария, вече не се намира там, а в Южната зона на Царево, по пътя за Малко Търново.

Фирмата е акционерно дружество, в което част от акциите се притежават от бивши работници в стария военен завод и инвеститори. Точно последните са изградили няколко нови цеха в полите на Странджа. "Пасат - България" АД е известна с производството си на лодки. В портфолиото ѝ има и един 16-метров тримаран, катамаран, спасителни лодки и естествено рибарски лодки с дължина 3.5 м и 4.5 м, както и канута. Цената на лодките е между 4 и 6,5 хил. лв, в зависимост от обурудването.

Последната поръчка от Норвегия наистина звучи странно, но всъщност е за кайт-шейни за възрастни и деца и се вписва в портфолиото на компанията. Защото то се движи между тези две крайности и вмества всякакви изделия от стъклопастика.

От кораби до пързалки

Лодкостроенето има значителни традиции в Царево. Първата фабрика за лодки е построена тук още през 1941 г. От нея е излязъл и първият 100-тонен кораб "Царица Йоана" и 350-тонният "Горянин". Те са от дървен материал, а стокпластиката започва да се използва от 1964 г. във възникналото Корабостроително предприятие "Странджа" според tcarevo.info. След 2000 г. предприятието има още един силен период - когато произвежда яхти Beyliner. Произведени са над 500 броя, но след 2004-та сътрудничеството се прекратява.

Една от основните производства тогава са контейнери за разделно хранене на "Екопак", разказва изпълнителният директор на фирмата Живко Жеков, но този пазар се е свил след 2011 г. Жеков е започнал работа още във военния завод за катери много преди промените през 1989 г.

Сега "Пасат - България" АД получава поръчки от Италия, Унгария, Дания, България, но най-вече от споменатата Норвегия, която е доста предвидим и добър партньор. За Италия например фирмата прави корпусите на спасителни плотове за яхти. Норвежкият партньор си поръчва тук контейнери за локални пречиствателни станции, като целта на Живко Жеков е при възможност да поеме цялостното оборудване на пречиствателната станции и да ги предава в завършен вид.

Друг траен партньор на царевската фирма са електроразпределителните и телекомуникационните дружества. За тях изработват шахти и капаци за шахти от полимербетон. Те са предпочитани, защото не се крадат и имат изключително дълъг живот.

Мястото, където най-вероятно сте се сблъсквали с тях обаче, са водните паркове. Почти няма такъв парк в България и в съседни държави, където водните пързалки да не са правени от завода в Царево, твърди Жеков. "Изработвали сме водни пързалки и сме ги монтирали в Сочи, Ялта, Ставропол в Русия, на остров Закинтос в Гърция, в Охрид, та дори и в Египет", казва той.

Проблемът е, че въпреки това доста широко портфолио фабриката не е излизала на печалба от 2014 г. Годишните загуби се движат между 20 и 60 хил. лв., а приходите - между 1.2 млн. лв. и 750 хил. лв. Кризата ги е ударила тежко, казва Жеков, след контейнерите и пързалките са спаднали като поръчки, а лодките са доста нишов продукт. Персоналът също е намален. "Държим се на ръба", обяснява той с усмивка, но е оптимист за бъдещето, заради редицата инвестиции, които са направени от акционерите.

Фотограф: Надежда Чипева
Фотограф: Надежда Чипева
Фотограф: Надежда Чипева
Фотограф: Надежда Чипева
Фотограф: Надежда Чипева
Фотограф: Надежда Чипева
Фотограф: Надежда Чипева

Последното нещо, което бихте решили, че може да се произвежда на брега на морето, са зимни шейни. Но именно такава е последната поръчка на фирмата за производство на лодки в Царево. Тя е дошла от Норвегия, а фирмата, която ги е поръчала, е основен партньор на царевската компания.

"Пасат - България" АД е наследник на завода за военни катери в Мичурин (днес Царево). Ако сте ходили до Синеморец, не може да не сте забелязали сивата сграда, обримчена с бодлива тел, на обратния завой след Царево към Варвара. Но заводът за стъклопастика, който се смята за правоприемник на стария, вече не се намира там, а в Южната зона на Царево, по пътя за Малко Търново.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Игра за шампиони

Игра за шампиони

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK