С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
13 май 2019, 8:00, 6471 прочитания

Да останеш на морето

Как свободните по дух и професия в Бургас намират реализация на идеите си

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Илюстрация

Жана Пенчева
хореограф


Когато Жана говори за работата си, тя излъчва специфичен ентусиазъм - все едно наскоро е намерила призванието си, а не го е развивала цял живот.


Завършва Икономическия техникум, но от дете е насочена към танците и спорта. В гимназиалните си години се включва в танцовата школа на Петя Стойкова, една от най-дейните личности в областта на танца в Бургас от вече 20 години. Жана няма колебания накъде да продължи и записва танц и театър в Нов български университет, където в момента периодично преподава.

В Бургас тя дава уроци по съвременни танци на деца и възрастни (най-възрастният й "ученик" е на близо 50). Не е закотвена тук. Често пътува до София, през юни й предстои премиера във Варна с хореографския концерт Six Love Songs, а ангажиментите й се разгръщат и извън страната. Част е от творческия колектив Steam Room, основан от нея, Александър Георгиев-Аце от Македония и Дарио Баррето Дамас от Испания. Представлението им "Неон" от 2016 е номинирано за "Икар", а скоро им предстоят изяви в Хърватия, Белгия, Унгария, Словения, Сърбия, Швеция. В София се очаква първото издание на "Гореща стая за професионална публика", още една инициатива, с която да сближи интересуващите се от съвременен танц.

Според нея Бургас може да се развие в посока, в която да се възползва от разположението и атмосферата си, без да се обвързва от сезонния наплив или отлив, тъй като това винаги предразполага към несигурен брой аудитория. Представя си го като град, в който се развиват резидентни програми за артисти, който може да бъде притегателна точка за творци, които да преминават и споделят опита си. "Защото този град има нужда от обмен, от комуникация на различно естество. Откъм публика не съм сигурна, че има голям потенциал – все пак е трудно да имаш стабилна аудитория дори в София."



Какво я задържа? "Тук има едно спокойствие, което също е полезно за творческото мислене", казва 36-годишната Жана. Като че ли София и Бургас хармонично си взаимодействат в живота й - когато спокойствието дойде в повече, София винаги предлага алтернатива, а когато тя се окаже твърде ангажираща, безвремието на Бургас я очаква.

Един от основните фактори за нея е наемането на зали на преференциални цени - в Бургас тя може да практикува и репетира много по-често и с много по-малко разходи. Не на последно място - семейството винаги е наблизо, когато трябва да пътува и да бъде далеч от детето си за определен период от време.

Сцена за съвременен танц в Бургас не отсъства напълно - фестивалът "Ерата на водолея" вече има девет издания, а "Вода" се очаква да се проведе за трети път. "Отчитам като лек негатив, че всички в града са свикнали на безплатно изкуство. Ако едно събитие е подкрепено от общината, обикновено е безплатно и това е модел, който се наложи", казва Жана. "Струва ми се, че в Бургас има нужда да се измине един определен път в разбирането към изкуството."

Илюстрация



Мария Съботинова
моден фотограф


В началото на десетилетието Мария се завръща в Бургас след седем години в София. Тя е един от водещите модни фотографи в страната и е част от вълната от хора, които преоткриха родния си Бургас. Сега вижда обратната тенденция.

"Преди няколко години имаше един бум на завърнали се в града – но обикновено се връщат по двойки покрай малките си деца и след 2-3 години заминават. Напоследък познатите ми, които наскоро се върнаха в Бургас и дори имаха добър стандарт на живот, отново го напускат", казва Мария, майка на две деца. Това важи и за хората, които имат потенциал да се занимават в сферата на културата и/или с малък бизнес, но не намират реализация, тъй като културната сцена е напълно зависима от общината. Според нея по-различното бъдеще могат да провокират хора, които са независими от тези процеси и по-бизнес ориентирани.

Мария сътрудничи предимно на издания в София, като през лятото понякога работи със стилисти и гримьори, които пътуват към Бургас в търсене на локации. Има и международни ангажименти, като по-рано тази година тя пътува към Франция, за да направи корица на модно списание. Проектите я намират покрай познати или препоръки на хора, които харесват работата й. Себепромоцията не й е привична. "Много хора го правят, но не е моето нещо."

Казва, че в града има интерес към интериорна и продуктова фотография, но тя остава съсредоточена в нейната посока - стоическото придържане към естетиката, с която не иска да прави компромиси. "В Бургас всъщност нямам клиенти, няма интерес към това, което правя. Но е страхотно чувството, когато имам работа извън града, да се върна и да мога да отделя цяла спокойна седмица на обработването на снимките. Не си представям това да може да се случи в София."

Заедно с Жана тя е част от културния център "Хамалогика", който вече има седемгодишна история, а от 2016 г. и пространство, в което се провеждат четения, семинари, уроци, прожекции.

Подобно на Жана, и за Мария са фактор спокойствието, пешеходните разстояния, животът без наем, близостта със семейството, докато децата са малки, а ангажиментите я пращат на различни места.

Като позитивни явления в града тя дава за пример инициативата "Бургас рециклира" и училището за алтернативно образование "Френе".

Илюстрация



Светослав Станков
графичен дизайнер


"Аз съм човек, който няма нужда от много хора. Вирея сам за себе си и се старая да си създам някаква микросреда. Не обичам излишната комуникация. Почти не излизам, което отчитам като минус."

Светослав Станков, един от водещите графични дизайнери в града, е погълнат от работата си - тя често започва рано сутринта и завършва късно вечер.

"Винаги съм имал клиенти, но дейността ми е специфична с това, че обикновено става въпрос за еднократен ангажимент в кратък срок – примерно изработка на логотип, бранд идентичност", казва той. Сам се е изградил в професията си. Завършва Търговската гимназия и после следва маркетинг в Бургаския свободен университет. "Което донякъде се връзва с това, което правя сега, тъй като се маркетирам сам." С изключение на две години, в които работи във Варна, винаги е живял в Бургас. Освен по собствени проекти той работи и с американска компания за дигитален маркетинг.

По-рано тази година той започна собствено студио - Stankov Creative. "Искаше ми се да имам отделно пространство, тъй като се стигна до един момент, в който не можех да правя разлика между работа и дом." Офисът се намира близо до централния площад "Тройката", а пространството приютява и школата по английски език на приятелката му Десислава Йорданова.

Локацията носи определена промяна в ежедневието на Светослав. Израснал е и живее в "Меден рудник", крайния и най-голям квартал на града, до 70-те години на ХХ век – село. Мястото е често свързвано с престъпност, но според Станков то прогресивно се променя към по-добро.

"Имам чувството, че животът от центъра се измести в кварталите. "Славейков" е пълен със заведения и млади хора, докато в центъра няма жива душа нощем. Забелязвам и че има повече чужденци, които започват да живеят в града."

Това, което донякъде му липсва, е типично за по-малките градове: общество с хора с подобна професия и интереси. "Ако правиш нещо добре, трудно говориш за опита си на локално ниво."

Капитал градове: Бургас

Текстът е част от специалното издание "Капитал градове: Бургас", посветено на черноморския град и региона.

Купете

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

От гларус на гларус, и от авер на авер 1 От гларус на гларус, и от авер на авер

Интересът към крафт бирата във Варна расте благодарение на усилията на представителите на бранша

29 юни 2019, 6374 прочитания

Трансформирай това Трансформирай това

Разплащанията ще стават все по-евтини, бързи и прозрачни благодарение на новите бизнес модели, но и на блокчейн технологията

29 юни 2019, 1999 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Капитал градове" Затваряне
Дълго чакана зала

"Арена Бургас" е най-големият инфраструктурен обект и струва 54 млн. лв., а дълго отлаганото й завършване трябва да е тази година

Португалският инвеститор в българско стъкло

До пет години новият собственик на фабриките за бутилки и буркани в Пловдив и София - BA Glass, планира да вложи 400 млн. лв.

Новият играч в медийната реклама

Connected е новият бранд, отделен от портфолиото на All Channels Communication Group

Ковачки цапа, всички му плащат

Горенето на отпадъци става с разрешението на държавните институции въпреки съмненията за спазване на еконормите

Училище в облака

Стратегията на 90-о СОУ привлича все повече ученици от съседни райони и училища с иновативните си методи

Ново място: Книжарница на издателство "Рибка"

Книжарницата има за цел да предложи пълноценна селекция от детска литература на български език

Книга: Иън Макюън - "Машини като мен"

Най-новият роман на популярния британски писател