С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
  • K:Reader - изданията
1 16 май 2019, 9:00, 2042 прочитания

Ще изплува ли Морското училище

Професионалната гимназия по морско корабоплаване и риболов се размина със закриването, но бъдещето ѝ остава неясно

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
За да изплува едно нещо, друго трябва да потъне. Това явно е тъжният принцип, на който се движи българското образование. Докато ИТ училището лети нагоре, някогашното Морско училище в Бургас, което осигуряваше кадри за "Океански риболов", а след това и за търговското корабоплаване като цяло, отдавна върви надолу. Професионална гимназия по морско корабоплаване и риболов "Свети Никола", както се нарича сега учебното заведение, отбеляза 60-годишнината си с неясно финансово състояние, лоша материална база и безкрайно остаряла учебна програма.

"Хиляди млади хора са завършили Морското училище и са се реализирали у нас и в чужбина. Има го и ще го има", казва новият директор Христина Жабова. Тези хиляди млади хора днес ги няма.


Въпреки търсенето на кадри в морския бранш и заплащането, което започва от 1200 долара за завършилите средно образование, интересът е изключително слаб. От някогашните над 500 ученици след няколко нулеви приема сега са останали едва 113.


Потъването

Жабова е директор едва от миналото лято. Преди нея в продължение на две десетилетия училището се ръководеше от инж. Панайот Жечков, който същевременно бе и няколко мандата общински съветник от ГЕРБ. Именно при неговото управление Морското започна да потъва. Началото на проблемите е 2009 г., когато избухна скандалът със закупена от училището яхта за 236 хил. евро. Аферата бе описана в доклад на Агенцията за държавна финансова инспекция, като накратко се оказа, че плавателният съд се ползва за частни вместо за образователни цели. Тогава Жечков обясни, че лодката се ползва за провеждането на квалификационни курсове, които с времето се превърнаха в основна дейност на училището.
Морската професия продължава да е добра платена, а гладът за кадри - голям, но желаещи да се обучават няма

Фотограф: Надежда Чипева

Същевременно в предпочитаните от мнозина езикови гимназии бяха разкрити допълнителни места, които изсмукаха учениците от техникумите. В резултат Морското реализира няколко години с нулев или намален прием в паралелки на санитарния минимум с по 17-18 души. Оттам и финансовите му проблеми - бюджетът на училищата зависи от броя на учениците в тях.



На дъното

Редицата халета и работилници, плувният басейн, спортните площадки и други съоръжения в Морското сега са в окаяно състояние или напълно неизползваеми. Пропуснатият момент за модернизиране на материалната база и учебните програми води до това, че специализираното училище обучава бъдещите капитани и корабни механици с остаряла техника и похвати. Завършилите са практикували например върху двигател от 70-те години, а трябва да започнат работа на 5 годишен кораб, където всичко се управлява от електроника.

Смяната на училищното ръководство и ангажираността на местната власт водят до запълването на две паралелки за тази учебна година - "Корабоводене" и "Корабни машини и механизми". "Беше голямо предизвикателство да реализираме приема в тях, но успяхме", казва Жабова. За тази есен пък са предвидени нови специалности - "Корабоводене и корабни машини и механизми" и "Данъчен и митнически контрол". Това, на което сега се опира новата директорка, са "капитаните ветерани". "Съвместно с тях мисля, че ще отплаваме във вярната посока", казва тя.
Възможностите

Морската професия продължава да е добре платена, а гладът за кадри - голям. Световният морски флот се нуждае от над 20 000 специалисти и намирането на работа не представлява проблем. Дипломите на гимназията са международно признати и дори без висше образование притежателите им могат да получават между 1200 и 1600 долара месечно. След 36-месечен стаж и преминаването на допълнителни квалификационни курсове пък те могат да се явят на изпит за придобиване на правоспособност "вахтен помощник-капитан" или "вахтен механик" - длъжности, при които заплащането може да стигне 5000 долара на месец.

Капитал градове: Бургас

Текстът е част от специалното издание "Капитал градове: Бургас", посветено на черноморския град и региона.

Купете

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Пловдив търси техничари Пловдив търси техничари

Общината работи с фондацията Edu Compass, за да подобри имиджа на професионалните гимназии и да насочи учениците към тях

14 окт 2019, 1191 прочитания

През Пловдив, към Ryanair 1 През Пловдив, към Ryanair

Във въздуха се създава нова средна класа, твърди Иван Карнабитов, който наема персонал за Ryanair

13 окт 2019, 2233 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Капитал градове" Затваряне
Заводи край морето

Нова индустриална зона от 600 дка ще отговори на инвестиционни интереси към Бургас и региона

Доктор Ружа и пътят на милиардите

Само до есента на 2016 г. схемата OneCoin е събрала над 3.3 млрд. eвро, а печалбата е над 2 млрд. евро

Арабският пробив на IPS

Българската семейна компания "Интернешънъл пауър съплай" завърши ключов проект за Saudi Aramco

София: този път има интрига

За пръв път от над 10 години в София се води истинска политическа кампания. "Капитал" прекара по един ден с четиримата основни кандидати, за да види отвътре как те се борят за гласовете на софиянци

Кеч с корупцията

За близо две години съществуване антикорупционната комисия не само не постигна резултати, но и създаде корупция

20 въпроса: Здравко Петров

Урбанистът познат от "Исторически маршути" издаде книга, която обединява две от архитектуните разходки

Надежда за "Ирина"

Режисьорката Надежда Косева преплита темите за женската сила и клаустрофобията на малкия град в новия си филм