С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
1 16 май 2019, 9:00, 1654 прочитания

Ще изплува ли Морското училище

Професионалната гимназия по морско корабоплаване и риболов се размина със закриването, но бъдещето ѝ остава неясно

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
За да изплува едно нещо, друго трябва да потъне. Това явно е тъжният принцип, на който се движи българското образование. Докато ИТ училището лети нагоре, някогашното Морско училище в Бургас, което осигуряваше кадри за "Океански риболов", а след това и за търговското корабоплаване като цяло, отдавна върви надолу. Професионална гимназия по морско корабоплаване и риболов "Свети Никола", както се нарича сега учебното заведение, отбеляза 60-годишнината си с неясно финансово състояние, лоша материална база и безкрайно остаряла учебна програма.

"Хиляди млади хора са завършили Морското училище и са се реализирали у нас и в чужбина. Има го и ще го има", казва новият директор Христина Жабова. Тези хиляди млади хора днес ги няма.


Въпреки търсенето на кадри в морския бранш и заплащането, което започва от 1200 долара за завършилите средно образование, интересът е изключително слаб. От някогашните над 500 ученици след няколко нулеви приема сега са останали едва 113.


Потъването

Жабова е директор едва от миналото лято. Преди нея в продължение на две десетилетия училището се ръководеше от инж. Панайот Жечков, който същевременно бе и няколко мандата общински съветник от ГЕРБ. Именно при неговото управление Морското започна да потъва. Началото на проблемите е 2009 г., когато избухна скандалът със закупена от училището яхта за 236 хил. евро. Аферата бе описана в доклад на Агенцията за държавна финансова инспекция, като накратко се оказа, че плавателният съд се ползва за частни вместо за образователни цели. Тогава Жечков обясни, че лодката се ползва за провеждането на квалификационни курсове, които с времето се превърнаха в основна дейност на училището.
Морската професия продължава да е добра платена, а гладът за кадри - голям, но желаещи да се обучават няма

Фотограф: Надежда Чипева

Същевременно в предпочитаните от мнозина езикови гимназии бяха разкрити допълнителни места, които изсмукаха учениците от техникумите. В резултат Морското реализира няколко години с нулев или намален прием в паралелки на санитарния минимум с по 17-18 души. Оттам и финансовите му проблеми - бюджетът на училищата зависи от броя на учениците в тях.



На дъното

Редицата халета и работилници, плувният басейн, спортните площадки и други съоръжения в Морското сега са в окаяно състояние или напълно неизползваеми. Пропуснатият момент за модернизиране на материалната база и учебните програми води до това, че специализираното училище обучава бъдещите капитани и корабни механици с остаряла техника и похвати. Завършилите са практикували например върху двигател от 70-те години, а трябва да започнат работа на 5 годишен кораб, където всичко се управлява от електроника.

Смяната на училищното ръководство и ангажираността на местната власт водят до запълването на две паралелки за тази учебна година - "Корабоводене" и "Корабни машини и механизми". "Беше голямо предизвикателство да реализираме приема в тях, но успяхме", казва Жабова. За тази есен пък са предвидени нови специалности - "Корабоводене и корабни машини и механизми" и "Данъчен и митнически контрол". Това, на което сега се опира новата директорка, са "капитаните ветерани". "Съвместно с тях мисля, че ще отплаваме във вярната посока", казва тя.
Възможностите

Морската професия продължава да е добре платена, а гладът за кадри - голям. Световният морски флот се нуждае от над 20 000 специалисти и намирането на работа не представлява проблем. Дипломите на гимназията са международно признати и дори без висше образование притежателите им могат да получават между 1200 и 1600 долара месечно. След 36-месечен стаж и преминаването на допълнителни квалификационни курсове пък те могат да се явят на изпит за придобиване на правоспособност "вахтен помощник-капитан" или "вахтен механик" - длъжности, при които заплащането може да стигне 5000 долара на месец.

Капитал градове: Бургас

Текстът е част от специалното издание "Капитал градове: Бургас", посветено на черноморския град и региона. Изданието се разпространява заедно със седмичния "Капитал" в периода 10-16 май, но може да бъде закупено и самостоятелно.

Купете

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Пазаруване, общуване и забавление на едно място Пазаруване, общуване и забавление на едно място

Новият търговски център извади Варна на картата на големите световни брандове и предлага безплатни зони за забавление на малки и големи

25 юни 2019, 935 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Капитал градове" Затваряне
Заводи край морето

Нова индустриална зона от 600 дка ще отговори на инвестиционни интереси към Бургас и региона

Поизтънелите възглавници на банките

Показателите за капиталова адекватност се понижават заради ръста в кредитирането, раздаваните дивиденти и нови регулации

Възкръсналата империя на Ковачки

Един човек владее целия цикъл в енергетиката: копае, транспортира, продава и изгаря. Христо Ковачки вече e най-големият търговец на ток и има империя за 1.5 млрд. лв.

"Слънчо" поглежда отвъд хоризонта

С проект по "Конкурентоспособност" за 1.6 млн. лв. компанията ще започне да изнася детски храни в региона

"Съгласие" купи животозастрахователния портфейл на "Дженерали" (коригирана)

Сделката е сключена в началото на декември, след като италианската компания обяви, че в България ще се съсредоточи само върху общото застраховане

Хубаво е, но е фалшиво

Как изложба с фалшификати почти предизвика дебат за черния пазар на изкуство у нас

Ново място: Cup & Roll 2

Ресторантът потвърждава, че софийската публика най-сетне има засилено любопитство към корейската кухня