Как Бургас преобрази транспорта си
"Бургасбус" е движещата сила зад проекта за 130 млн. лв, който е най-успешният такъв в България


Сашка Панайотова

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"
Градският транспорт е сложна задача. Всеки голям град има проблеми с него, независимо дали от финансово, социално или чисто техническо естество. Бургас не прави изключение - общинската компания последните две години е на загуба, а според нейни данни към момента всеки трети бургазлия поне веднъж на ден използва градския транспорт. Това определено не е сред най-добрите проценти в Европа, а интересното е, че е по-ниско от жителите на града, които през 2015 г. казват в европейско изследване, че ползват транспорта - 43%. Но такава е тенденцията и в София например, а спрямо останалите големи градове в България морският град се справя доста добре с проекта за пълна промяна на транспорта си. Като се има предвид провалът на София, Варна и Пловдив в тази област - и трите града имат такива проекти, но никой от тях не е комплексно завършен - постигнатото от Бургас е впечатляващо.
През деветте години от старта на проекта за интегриран градски транспорт са инвестирани 130 млн. лева. Закупени са нови автобуси с камери за видеонаблюдение. Изцяло променена е транспортната схема на града, съпътстващата инфраструктура, изградени са велоалеи, изцяло е ремонтирана сградата на общинската фирма превозвач "Бургасбус". Напълно обновена е бургаската автогара. Градският транспорт се управлява от електронна система, въведени са електронни карти за пътуване, изградени са нови спирки. Създадено е общинско предприятие, което следи трафика в Бургас и предотвратява възможните инциденти и задръствания по линиите на градския транспорт. Или, както казва директорът на "Бургасбус" инж. Петко Драгнев, "проектът промени всичко".
Статията, която искате да прочетете е част от архива на "Капитал", който е достъпен само за абонати. Той включва над 200 000 стати с всичко за бизнеса, политиката и обществото в България от 1993 г. насам.
Абонирайте сеВъзползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент
2 лв. / седмица за 12 седмици * Към офертата
* Aбонамент за Капитал - 2 лв./седмица през първите 12 седмици, а след това - 7.25 лв./седмица. Абонаментът Ви ще бъде подновяван автоматично и таксуван на месечна база. Може да прекратите по всяко време. Само за нови абонати, физически лица.
4 коментара
ами дано пускането на зелената зона да свали хората от колите им. крайно глупаво е, когато стигаш от Славейков до център за 15-20 минути пеша, имаш нови автобуси, велоалеи,велосипеди под наем,а таксито струва 5-6 лв от КАТ до гарата и накрая толкова много коли на пътя...какво още искат хората? в София 15 минути само чакаш автобус в работен ден (в час пик са поне 20); или за 15 минути стигаш пеш до метро ако е наблизо, и оттам още поне половин час возене и ходене, за да стигнеш където и да е. после трябва и да се върнеш. Такситата почват от 10 лв. Велоалеите са пълни с коли (дори не говорим за дупките и шахтите). Автобусите тепърва се опитват да ги подменят.
Супер е да има ефективен градски транспорт. Още по-добре е, когато можеш да си гъвкав при продуктите, които потребяваш - времеви билет е много добра опция и за компанията, и за клиента. Компанията има предвидими приходи, а пътникът може да се прекачва спокойно.
Единствената ми критика е, че Бургас е плосък град. Преспокойно може да се заложи тройно на велосипедния транспорт и смятам, че ще има голям успех.
До коментар [#1] от "Николов":
Е, малко преувеличаваш. Не ми се е случвало да чакам какъвто и да е транспорт над 10 минути от години. Вярно е, че в София под половин час не можеш да идеш на много места. Само че градския транспорт не е чак толкова зле.
До коментар [#] от "
Георги Георгиев
":
И аз така. Върнах се в България на 10 май 2017. Транспортът в София е добре.
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.