Илшат Шарафутдинов: "Лукойл Нефтохим Бургас" инвестира 400 млн. долара в производството на полипропилен
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Илшат Шарафутдинов: "Лукойл Нефтохим Бургас" инвестира 400 млн. долара в производството на полипропилен

Илшат Шарафутдинов: "Лукойл Нефтохим Бургас" инвестира 400 млн. долара в производството на полипропилен

Проектът за строителство на новата фабрика трябва да приключи до 2024 г., казва председателят на УС на компанията пред "Капитал"

12273 прочитания

© Надежда Чипева


"Лукойл Нефтохим Бургас" инвестира около 400 млн. долара в производството на полипропилен по нова технология. "В процес на уточняване на бюджета сме, на избор на технология и график на финансиране, но проектът е в ход", каза за "Капитал" Илшат Шарафутдинов - председател на УС на "Лукойл Нефтохим Бургас". Съгласно бизнес плана на компанията новата фабриката за полипропилен трябва да е готова до 2024 г. С новата инвестиция себестойността на производство на 1 тон полипропилен в "Лукойл" ще падне сериозно.

Инсталацията ще замести старото производство на полипропилен, което е в експлоатация от 70-те години на миналия век. Капацитетът на новата фабрика ще бъде в пъти по-голям от капацитета на настоящата. Тя ще може да произвежда до 300 000 тона полипропилен годишно, докато сегашната фабрика произвежда до 80 000 тона от този продукт. До края на тази година "Лукойл Нефтохим Бургас" ще избере изпълнител на проекта. Строителните работи по план ще започнат от 2020-2021 г. Сега компанията произвежда 3 марки полипропилен, които намират приложение предимно в промишлеността. Новото производство ще разшири многократно видовете полипропилен, произвеждани от "Лукойл". Те ще намерят приложение и в хранително-вкусовата промишленост, медицински изделия, строителството и много други сектори.

"Полипропиленът е много търсен продукт както в България, така и в цяла Европа. Нашата цел е преди всичко да задоволим нуждите от този продукт в България, тъй като дефицитът в момента се задоволява чрез внос", казва Шарафутдинов.

Основните консуматори на полипропилен, произвеждан от "Лукойл Нефтохим Бургас", в момента са Турция и Италия. Малки количества компанията изнася и за Сърбия, Румъния и Унгария.

От произвежданите от нефтопреработвателния гигант горивни продукти – бензин, дизел, керосин, котелно гориво и пропан-бутан - 100% за българския пазар остават керосинът и пропан-бутанът. Едва 50% от дизела и 20% от бензина остават у нас. Останалото е за износ по целия свят - от Северна Африка до САЩ. Най-добре продаваните продукти на рафинерията са пропан-бутанът и керосинът.

От 1999 г. до днес "Лукойл" е инвестирала над 3 млрд. долара в българската рафинерия, с които са реконструирани всички стари инсталации и са построени 13 нови обекта. Сега "Лукойл Нефтохим Бургас" годишно преработва 7 млн. тона нефт. "Направените през годините инвестиции целяха не толкова увеличаване на капацитета на производство, а преди всичко увеличаване на дълбочината на преработка на нефта, която нарасна от 70% през 1999 г. на 90% днес", каза Шарафутдинов.

Илшат Шарафутдинов
Фотограф: Надежда Чипева

Господин Шарафутдинов, какви са тенденциите в сектор нефтопреработка в световен мащаб?

- През последните 10 години сме свидетели на доста динамична промяна в сектора. В началото нарасна търсенето на дизел. За да отговорим на това търсене, ние построихме хидрокрекинг, чрез който от котелно гориво се прави основно дизел. Сега обаче консумацията на дизел в световен мащаб е намаляла и все повече се търсят бутикови продукти - сериозно е търсенето на пропан-бутан, на авиокеросин.

През последните 8 - 10 години консумацията на авиокеросин в България нарасна двойно заради увеличените превози с авиотранспорта. Преди 10 години произвеждахме авиокеросин от 4-5% от преработения нефт, а другото оставаше за дизел и други горива и продукти. Днес производството на керосин заема 10% от нефтопреработката, защото нуждите нарастват и се налага да използваме всички налични възможности.

Бъдещето на нефтопреработката е изцяло свързано с нефтохимията. Преди години, ако една кола гореше 4-5 литра на 100 км, това се смяташе за уникално явление, днес това е масово. Промяната на търсенето налага да променяме технологията на преработка на нефта така, че да произвеждаме по-малко бензин и повече пластмаса. Защото ръстът на консумация на пластмаси е голям. В този сегмент развиващите се пазари като Индия, Китай, Русия, в това число и Европа, имат сериозни изисквания като консуматори към този продукт.

Каква е вашата прогноза за цената на горивата? Какво да очакваме?

- Цените на бензина, на дизела са свързани с цената на нефта. Деветдесет процента от себестойността на 1 литър гориво се формира от себестойността на нефта. За съжаление нефтът е сериозен фактор и в геополитиката, в макроикономиката. През последните години наблюдаваме резки покачвания и спадове на цената му.

Предполагам, че тази тенденция ще продължи и занапред, макар че световната консумация се уравновесява. В този процес има значение и развитието на технологиите. По-богатите страни субсидират консумацията на алтернативни източници на енергия. В момента се субсидира производството на електрически коли. Въпросът е какво ще стане с тези технологии, когато те спрат да бъдат субсидирани?

По мои наблюдения технологиите с алтернативни източници на енергия са стигнали определено ниво и при тях не се наблюдават сериозни постижения. Докато традиционната технология на преработка на нефт продължава да се развива.

Какви инвестиции планирате през 2019 г.?

- Общата планирана инвестиция за 2019 г. е в размер на 50 млн. долара. Продължаваме с инвестициите в екология, промишлена безопасност, замяна на пещите, приключваме търга по строителството на един блок за концентрация на водород. Миналата година инвестирахме 97 млн. долара. В периода 2020-2021 г. инвестициите ни ще нараснат многократно във връзка с новите проекти.

Хората обаче смятат, че дейността на "Лукойл Нефтохим Бургас" е свързана със замърсяване на въздуха в Бургас. Какво предприемате по отношение на екологията?

- Разбираемо е, че когато усетят мръсен въздух, хората се обръщат първо към работещите предприятия и търсят у тях причината. Искам да подчертая, че през 2000 г., когато дойдох на работа тук, положението действително беше сериозно. Тогава безвъзвратните загуби на нефт бяха 4.5%. Благодарение на положените усилия и направените инвестиции през годините успяхме да намалим 10 пъти този процент и днес той е едва 0.4.

Над 92 млн. долара инвестирахме в екологични проекти за рекултивация, за поставяне на пречиствателни съоръжения, в замяна на оборудване и т.н. Всеки наш проект минава експертиза и ОВОС. Днес ние изпълняваме екологичните изисквания към всички проекти. Членуваме в Европейската асоциация на нефтопреработвателите и там сме сред 10-те най-добри предприятия от гледна точка на екология. Категорично заявявам, че при постигнатите технологии в областта на екологията в нашия сектор ние използваме най-добрите.

На територията на "Лукойл Нефтохим Бургас" има 7 станции за отчитане показателите на атмосферния въздух, поставени от Изпълнителната агенция по околна среда. Ние сме под непрекъснат контрол и превишение на тези станции през последните 5-6 години почти не е имало. Глобиха ни за оплакване от миризма в града, въпреки че нямаше нарушение на нормите по отношение на атмосферния въздух. А лоша миризма винаги може да се появи от превозно средство с повредена горивна система, от отоплението с твърдо гориво през зимата и т.н.

Предстоящата инвестиция от 400 млн. долара в новия комплекс за производство на полипропилен също ще има сериозен екологичен ефект, защото фабриката ще отделя много по-малко емисии от стария комплекс.

Каква беше за "Лукойл Нефтохим Бургас" изминалата 2018 г.?

- След откриването на новия комплекс за хидрокрекинг през 2015 г. направихме пробив като технологическо постижение и икономически резултати. Оттогава отбелязваме положителен операционен доход. Имаме обаче много инвестиции, които ни натоварват финансово и все още не са върнати на инвеститора.

Направихме голям капитален ремонт през миналата година, във връзка с който заводът беше в престой в продължение на 2 месеца. Това повлия на резултатите ни, но успяхме да изпълним плана си. Операционният ни доход е положителен. Преработихме над 6 млн. тона нефт с дълбочина на преработка 87%. Постигнахме с 1.5% по-добра дълбочина на преработката на нефта от предходната година. През 2017 г. преработихме 7 млн. тона нефт, такова количество планираме и през 2019 г.

В момента имаме много нисък марж между цена и преработка на нефта. Средният марж за Европа обикновено се колебае между 8 и 15 долара за барел, а в момента маржът е паднал до 3.5-4 долара на барел. Това не е достатъчно, за да покрие разходите за преработка на доста предприятия. Ние обаче се справяме добре заради голямата дълбочина на преработка на нефта, която успяхме да постигнем – близо 90%.

Наскоро парламентът прие нов закон за горивата. Какъв ще бъде ефектът му върху бизнеса според вас?

- Както знаете, бизнесът на "Лукойл" е разделен – имаме търговска фирма, която се занимава с дистрибуция, и над 270 бензиностанции в лицето на "Лукойл България". "Лукойл Нефтохим Бургас" не работи с крайни клиенти, а само с 2 големи клиента – "Лукойл България" и "Литаско", търговското дружество, което се занимава с износа на нашите продукти извън страната. Според мен обаче новият закон ще помогне да се решат проблемите със сивия сектор.

Не се ли убиват чрез него обаче по-малките фирми?

- Като член на Българската петролна и газова асоциация мога да кажа, че подобни мерки са предприели и членовете на европейските браншови асоциации. Аз съм работил в САЩ, там няма много фирми, които снабдяват с горива. Тук, в България, имаме хиляди фирми, които пласират горива. На практика това не са реални играчи на пазара, а са по-скоро препродавачи. Всяко препродаване обаче трябва да се плати от крайния потребител. Това рефлектира негативно върху цената на горивата.

Интервюто взе Сашка Панайотова

"Лукойл Нефтохим Бургас" инвестира около 400 млн. долара в производството на полипропилен по нова технология. "В процес на уточняване на бюджета сме, на избор на технология и график на финансиране, но проектът е в ход", каза за "Капитал" Илшат Шарафутдинов - председател на УС на "Лукойл Нефтохим Бургас". Съгласно бизнес плана на компанията новата фабриката за полипропилен трябва да е готова до 2024 г. С новата инвестиция себестойността на производство на 1 тон полипропилен в "Лукойл" ще падне сериозно.

Инсталацията ще замести старото производство на полипропилен, което е в експлоатация от 70-те години на миналия век. Капацитетът на новата фабрика ще бъде в пъти по-голям от капацитета на настоящата. Тя ще може да произвежда до 300 000 тона полипропилен годишно, докато сегашната фабрика произвежда до 80 000 тона от този продукт. До края на тази година "Лукойл Нефтохим Бургас" ще избере изпълнител на проекта. Строителните работи по план ще започнат от 2020-2021 г. Сега компанията произвежда 3 марки полипропилен, които намират приложение предимно в промишлеността. Новото производство ще разшири многократно видовете полипропилен, произвеждани от "Лукойл". Те ще намерят приложение и в хранително-вкусовата промишленост, медицински изделия, строителството и много други сектори.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

8 коментара
  • 1
    chichka avatar :-|
    chichka

    Та, старата инсталация за полипропилен е построена от LURGE И е пусната в действие 1982 г! Има два работни потока, сега пускат само един, защото руснаците нарязаха инсталацията за Етилен- суровина за полипропилена.... тогава се преработваха 11 млн тона нефт, сега 2-2,5 млн тона нефтени утайки и гудрон. Преди персонала бе 10 000 работника, сега са 1000 човека с руската администрация!
    А Илшат е свестен и грамотен руснак!!! За разлика от предните ръководители.

  • 2
    tihob avatar :-|
    Otchuzden

    chichka кажете моля колко от старите "инсталации" и кои ги нарязаха и кои модернизираха?

  • 3
    tihob avatar :-|
    Otchuzden

    До коментар [#1] от "chichka":

    chichka кажете моля колко от старите "инсталации" и кои ги нарязаха и кои модернизираха?

  • 4
    chichka avatar :-|
    chichka

    АД-1, АД-2, АД-3, Бензол, Етилен 250, Етилен 150, Ксилоли н част, Ксилоли ф част, Етиленов окис, СКА-1, Ацеталдехид, Октанол-бутанол, Каучук и латекси, Булана, Акрилнитрил,х Фенол, Пиролен, Дивинил, и още 20-тина други по-малки фабрики и заводчета....Построени СКА-2 ХО-5 ХОБ, КПТО, Газова сяра....
    Не злорадствам. И не упреквам никого. Днес Раша няма нефт, затова са тези скандали с боклуците по тръбопроводите. А в Бургас от десетилетия не се преработва нефт, а утайки, мазут, гудрон. Днес НХК е изключително ефективна система за преработка, там има много добри специалисти.... но останаха малко, натоварването е високо... но и заплатите са високи!!!

  • 5
    tihob avatar :-|
    Otchuzden

    До коментар [#4] от "chichka":

    А кои модернизираха? Кои се канят да възстановят?

  • 6
    chichka avatar :-|
    chichka

    Ако работиш в НХК трябва да се познаваме. Що се правиш на Очуден?
    Кое от написаното от мен не е вярно? Досешташ се, че няколко десетилетия от живота ме са минали там.

  • 7
    tihob avatar :-|
    Otchuzden

    До коментар [#6] от "chichka":

    Никога не съм работил в Нефтохим, никога не съм живял и работил в Бургас. Баща ми някога като машинен инженер работи по някой от инсталациите в Нефтохим заедно с няколко немски компании. Имам приятели, които са в нефтохимията по света и слушам коментари за Нефтохим, но не мога да се ориентирам. За това питам. Извинявам се ако с нещо съм Ви засегнал.

  • 8
    chichka avatar :-|
    chichka

    До коментар [#7] от "Otchuzden":

    Няма проблем.Само като се ориентираш, че от 10 000 работника сега оперативен персонал са около 700....трябва да ти е ясно какво е останало от НХК. сега е само една рафинерия за тежки нефтени остатъци и складове, складове, складове за горива....


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK