С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
24 май 2019, 14:59, 3205 прочитания

Морската експанзия на Бургас

Общ проект с Александруполис и Батуми, както и редовна водна линия с Истанбул обещават нови хоризонти за пристанището на морския град

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Илюстрация

Връзката Бургас - Александруполис винаги извиква в съзнанието Русия. Основното, което двата морски града - на Черно и на Егейско море - имаха общо помежду си, беше идеята за тръбопровод за руски петрол. Сега един нов проект обещава да пребори това с помощта на друга черноморска държава - Грузия.

Пристанището в Александруполис заедно с бургаския клуб за спортен риболов "Гларус" и Международния център за социални и икономически изследвания в Батуми работят заедно по европейски проект, който трябва да помогне на туристическото корабоплаване между двете морета. Като част от проекта "Плаване през Черно море" гръцкото пристанище прави нови понтони, грузинското ще прави нови маршрути, а бургаското ще получи първия туристически катамаран, задвижван от соларна енергия.


По слънце и вода

Корабът трябва да започне да обслужва още от това лято туристически маршрути в Бургаския залив. Соларният катамаран ще потегля от пристанище Бургас и ще пътува до Поморие, Крайморие и Созопол. Корабчето ще разполага с 30 туристически места. По време на пътуването пред пасажерите ще бъдат представяни културно-историческите забележителности по крайбрежието.

Новият катамаран вече се строи в корабостроителницата на "Стъклопласт" в Царево. "Инсталацията е сложна. Все още работим по проекта, но се очертава да го изпълним в срок", казва управителят на предприятието Николай Димов. Партньор по конструирането на хибридния двигател е лидерът в морските двигатели - Volvo Penta. Създаването му е отнело на компанията 9 месеца.



Двигателят на катамарана ще е хибрид. От една страна, ще се задвижва от електрическа енергия, произведена от соларни панели, разположени върху покрива на плавателния съд, но ще има и дизелов двигател, който ще бъде в хибридна връзка с електрическия. Така плавателният съд няма да отделя почти никакви замърсявания.

Освен за разходка на туристи екологичното корабче ще се използва и за изследване на морската вода. Данните за състоянието на Черно море ще бъдат предавани в реално време, казва директорът на "Пристанище Бургас" Диян Димов.
Проектът

Цялото финансиране по проекта е близо 1.3 млн. евро, като от тях 1.1 млн. евро са от Европейския съюз. Катамаранът е само първата стъпка за Бургас и е част от т.нар. "Син растеж" за пристанището в града. Втората ще бъде изграждането на понтони, подобни на тези в Александоруполис. Те ще дадат възможност за развитие на яхтения туризъм, който набира скорост.

Идеята на трите държави - България, Гърция и Грузия, е да се направи всичко възможно да се облекчи плаването между тях. Грузинският партньор ще произведе интерактивна база с маршрути, които ще са достъпни и на трите пристанища и в интернет. Отделно ще бъде издадена и специална лоция (ръководство за капитани) за пристанищата на Северно Егейско море, българското и грузинското Черно море.

Круиз от Бургас до Истанбул

Това обаче не е единственото, което Бургас прави, за да се свърже със съседите по море. От следващата година ще тръгне и високоскоростен кораб Бургас - Инеада - Истанбул и обратно. Времето, за което ще се стига до Истанбул по море, е около 4 часа. Билетът в двете посоки ще струва около 65 - 75 евро. Корабът ще разполага с места за около 400 души. В него ще има ресторант, бар и всички необходими условия за вълнуващо и комфортно пътуване, уверяват организаторите.
По реализацията на идеята ръководството на "Пристанище Бургас" работи от миналата година съвместно с генералния консул на Република Турция Нурай Иньонтепе и генералния консул на България в Истанбул Ангел Ангелов.

Пасажерската линия ще бъде сезонна и работното ѝ заглавие е "Черно море Синя линия" (Black sea Blue Line). Корабът, който ще обслужва маршрута, ще бъде собственост на турската компания İDO, която оперира с около 300 кораба в региона. "Чакаме нов кораб, който ще бъде снабден с доплерни системи за успокояване на вълните. Черно море е бурно и държим да работим с най-модерните технологии", казва директорът на "Пристанище Бургас" Диян Димов.

От българска страна вече има туроператори и корабни агенти, които са готови и участват в проекта.

Капитал градове: Бургас

Текстът е част от специалното издание "Капитал градове: Бургас", посветено на черноморския град и региона. Изданието се разпространява заедно със седмичния "Капитал" в периода 10-16 май, но може да бъде закупено и самостоятелно.

Купете

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Да преборим умно битовата престъпност Да преборим умно битовата престъпност

Как интелигентните камери ще направят варненския регион много по-сигурно мяст

26 юни 2019, 1117 прочитания

Пазаруване, общуване и забавление на едно място Пазаруване, общуване и забавление на едно място

Новият търговски център извади Варна на картата на големите световни брандове и предлага безплатни зони за забавление на малки и големи

25 юни 2019, 1156 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Капитал градове" Затваряне
Намусен сезон

Южното Черноморие все още се надява да "спаси" лятото, но проблемите са много

Ръст, но все по-бавен

Глобалните инвестиции в реклама се забавят, докато пазарът в България продължава нараства

Бойното поле на "Българска армия"

Ще има ли нов стадион на ЦСКА в Борисовата

Кредитор продава рециклиращите машини на Пламен Стоянов-Дамбовеца

Оборудването е струвало около 10 млн. лв. при покупката му, а сега се предлага за около половината

Хубаво е, но е фалшиво

Как изложба с фалшификати почти предизвика дебат за черния пазар на изкуство у нас

Ново място: Cup & Roll 2

Ресторантът потвърждава, че софийската публика най-сетне има засилено любопитство към корейската кухня