С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
1 28 май 2019, 12:29, 4084 прочитания

С кораб до Кавказ

"Порт България Уест" оперира единствената фериботна линия, която свързва Балканите с региона от другата страна на Черно море

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Всеки петък корабът "Дружба" отплава от Бургас за Батуми. Обратният му курс е в понеделник. Корабът превозва около 100 камиона, пълни с товари, от Европа за Кавказ. "Този кораб е най-надеждната и постоянна връзка между Европа и Кавказкия регион. Ще я развиваме и занапред", казва директорът на "Порт България Уест" Огнян Райчев.

Една от основните задачи на "Порт България Уест" е именно да осигурява нормалната обработка на ро-ро кораба "Дружба", смята Райчев. Менажиращата компания си е поставила за цел удвояването капацитета на тази линия. Това е единственото пристанище в Бургаския залив, което обслужва ро-ро товари (линии за превоз на товарни автомобили) и има терминал за обработка на такива.


От риба към фериботи

Бившето пристанище на "Океански риболов" в североизточната част на Бургаския залив е придобито от инвестиционния фонд CSIF на банкера Цветелина Бориславова през 2013 г. заедно с хладилната база и рибопреработвателно предприятие в района. През 2014 г. фондът купува и намиращото се в съседство пристанище на "Черноморски риболов Бургас", за да развива там фериботни превози. През август същата година се появява и фериботът "Дружба", който започва товарни и пасажерски курсове до Поти и Батуми в Грузия и Новоросийск.

За 4 години – между 2014 и 2018 г., товарооборотът е скочил със 70%. Само през миналата година бургаското пристанище отчита 10% ръст на товарооборота си. Резултатите са плод не само на подобрените икономически показатели в България и Европа и увеличения износ, но и на създадената в пристанището добра организация, подобряването на техниката, разширяването на състава и въвеждането в експлоатация на нови територии, казва Райчев.



Износът е много разнообразен – от хранителни продукти до промишлени стоки, оборудване, текстил, строителни материали. От 2016 г. линията Бургас – Кавказ работи на пълен капацитет.

През 2018 г. в пристанището са обработени 600 000 тона товари от всякакъв вид – насипни, генерални, контейнери, наливни. То е на територия от около 50 дка. Има кейова стена, дълга 400 метра, три кейови места с подходяща пристанищна техника и механизация. В "Порт България Уест" работят 110 души, от които 65 са заети в сектор "Пристанище", а останалите - в администрацията и сектор "Поддръжка".

Стокообмен между Европа и Грузия

Корабът притежава товарен пасет около 1900 линейни метра, или на морски език, 110 тирови композиции. Пасажерският му капацитет е 400 легла. "Поетапно започнахме да усвояваме обемите първо по линията Бургас - Поти, а от 2015 г. включихме и Новоросийск", разказва Огнян Райчев. От руска страна обаче отказват да допускат пасажери на кораба по административни причини. Линията е обслужвана от "Порт България Уест" в продължение на 2 години.

От средата на 2017 г. корабът "Дружба" прекратява посещенията в Новоросийск поради невъзможността проектът да се реализира в пълнота. Стартира нов проект, който е ориентиран основно към превозване на товари. Старият кораб "Дружба" е продаден и заменен с нов - карго ориентиран. Новият кораб "Дружба" разполага само с 80 места за пътници. Товарният му капацитет е с 10% по-малък от предишния.

"До голяма степен точно продажбата на стария кораб и купуването на новия даде позитивно отражение върху финансовите резултати на дружеството", казва Огнян Райчев. Само през 2017 г. Порт България Уест" отбелязва ръст на приходите си 457.16%, което му отреди първото място в класацията "Гепард" сред най-динамично развиващите се малки и средни компании в Бургаския регион с резултат от 36.2 млн. лв.

Зависими от Кавказ

През миналата 2018 г. "Порт България Уест" купува нов терен от 70 дка в съседство на пристанището на стойност над 5 млн. евро. Той ще бъде въведен поетапно в експлоатация и ще се използва за складово-логистични дейности. Базата ще даде допълнителна възможност на пристанището да повиши товарооборота си. Предстои купуване на още по-мащабна техника, която би подобрила работата и възможностите за отваряне към нови товари.

Ръководството на "Порт България Уест" си поставя задача да увеличи товароборота си и през тази година, като залага отново ръст от около 10%, както и постепенно да въведе в експлоатация новите терени и техника. "Функцията на пристанище Бургас винаги е била да покрива нуждите на Южна България. За добро или за лошо Южна България е с по-добре работеща промишленост в страната, а това води и до добър товарооборот на пристанищата в Бургаския залив", казва Огнян Райчев.

Увеличеният стокообмен между Европа и Кавказ кара собствениците на пристанището да мислят за купуване на нов кораб и стартиране на втори етап от проекта "Дружба", в който до момента са инвестирани 20 млн. евро. За реализиране на новия етап от проекта ще бъдат необходими още около 20 млн. евро.

"Това, което ни кара да изчакаме на този етап с инвестицията, е липсата на баланс между износа и вноса от Кавказ", казва директорът на "Порт България Уест". Все още износът на Кавказ към Европа е малък, поради което на връщане корабът е с малко натоварване. "Когато цифрите покажат перспектива, ще стартираме инвестицията", допълва Райчев. "Искаме да видим потенциалните възможности за повишаване на стокообмена от Армения и Кавказкия регион."

Капитал градове: Бургас

Текстът е част от специалното издание "Капитал градове: Бургас", посветено на черноморския град и региона.

Купете

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Добрата идея на Стамболийски Добрата идея на Стамболийски

Това е първата българска община с безплатен градски транспорт

19 окт 2019, 589 прочитания

Да отвориш фабрика на 10 септември Да отвориш фабрика на 10 септември

Първият обучителен център за индустриални кадри в Пловдив се надява да предизвика революция

16 окт 2019, 2580 прочитания

24 часа 7 дни

18 окт 2019, 5084 прочитания

18 окт 2019, 2268 прочитания

18 окт 2019, 2028 прочитания

18 окт 2019, 1479 прочитания

18 окт 2019, 1473 прочитания

Всички новини
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Капитал градове" Затваряне
Строителите от Бургас

"Билдникс" е партньор в много от големите поръчки в областта: от "Арена – Бургас" до жп гарата

Още от Капитал
Втори живот за старата техника

Къде се приемат електроуредите и как става рециклирането им

Новите инженери на "Бош"

Германската група направи инженеринг център в София, който разработва технологии за автомобилната индустрия

Истерията за Стратегия за детето: С нами и Бог, и руската пропаганда

Интересите на ултраконсервативни "християнски" организации, руски хибридчици, "патриоти" и политически опортюнисти са прикрити зад огромния шум в социалните мрежи

Решения за софийските проблеми

Какво предлагат кандидатите за кметския пост по ключови за града въпроси

Kалендар и домашно кино

По-интересните събития от уикенда и седмицата

Спорният Петер Хандке

Нобеловата награда за литература за 2019 г. предизвика възмущение и полемика относно ролята на писателя

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10