Студеният полъх от Север
27 Нови
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Студеният полъх от Север

Студеният полъх от Север

Спадът на скандинавските туристи продължава, защото интересът им към България не е голям, казват туроператорите от "Степ"

3221 прочитания

Скандинавският пазар е новата надежда на България за летния сезон. Полетите от нови дестинации на Север докараха през 2017 г. в Бургас над 110 хил. скандинавци. Дияна Колева-Георгиева и Георги Георгиев обаче са по-песимистично настроени за идния сезон. Те и тяхната туроператорска фирма "Степ" се занимават със скандинавските туристи от 15 години. Планирането на посещения там става в края на предходната година, така че към момента според тях ще има с около 15% спад на туристите, които използват услугите им тази година. Причината е пренасочването към други дестинации.

"За съжаление на този етап не можем да се конкурираме с Турция. Тя се завърна много силно на туристическия пазар след проблемите си през 2017 г. Работят на ниски цени, трудно бихме се конкурирали с тях по цена и качество", казва Георгиев.

Гости, които не можеш да обслужиш

"Степ" ООД е семейна фирма, която има и собствен хотел със същото име в курорта. Хотелът е малък, с 30 стаи и няколко апартамента. В него отсядат предимно англичани и скандинавци. Българските туристи са едва около 5%. Продажбите стават много преди началото на сезона. Още в края на 2018 г. английските туристи вече са ангажирали 10% от местата за следващата година.

Най-силните години в историята на фирмата са 2005 – 2007 г. "Тогава в България скандинавските туристи, идващи организирано чрез туроператорски фирми, бяха в пъти повече от сега", посочват Георгиеви. "Сега скандинавците пристигат у нас чрез три големи международни туроператорски фирми, както и още няколко по-малки туроператорски компании, обяснява Стефан Георгиев. В най-добрата напоследък година - 2017, "Степ" постига ръст на скандинавските туристи от около 20% заради проблемите на турския туристически пазар. Още на следващата 2018 г. обаче нивата на скандинавците се връщат на тези от 2016 г. Очакванията на собствениците са през 2019 г. спадът на тези туристи да продължи.

"Интересът на скандинавците към България за съжаление не е голям", казват от фирмата. България е сред страните, които получават сравнително ниски оценки от скандинавските туристи, сочат данните от международните туристически агенции.

По материална база, природни дадености и качество на плажовете сме добре, но изоставаме най-вече по качеството на обслужване. Ниското ниво идва преди всичко от липсата на квалифицирани кадри за туристическия бранш, признават собствениците. "Правим всичко възможно да стимулираме служителите, дори даваме по-високи заплати, отколкото можем да си позволим. Тази година на места възнагражденията на камериерките се вдигнаха двойно. Самият аз увеличих възнагражденията на персонала в семейния ни хотел с 10%", казва Георгиев.

Тази криза за хора е все по-засилваща се в бранш, който традиционно не е известен с високите си официални заплати. Преди години на интервюта за работа са се явявали 20 души за 3-4 места. Сега интервюта за работа няма, казва Георгиев - кандидатите са по-малко от предлаганите места.

Повече туристи, по-малко пари

Положителна тенденция според собствениците на "Степ" е увеличението на броя на полетите на нискотарифните компании на летище Бургас. Благодарение на тези полети се увеличава броят на туристите, които идват в България индивидуално, без да ползват услугите на туроператорските фирми. Очаква се и ръст на английския пазар заради навлизането на нов голям туропертор на българското Черноморие (Jet2).

Интересното е обаче, че ако през последните години хотел "Степ" бележи ръст на печалбата си, миналата година регистрира спад от около 5%. Спадът е заради увеличението на разходите за заплати, на цената на тока и всички останали разходи. Според данните от летище Бургас пристигналите са с 10% повече от тези през 2017 г. Според собствениците на "Степ" обаче туристите са с по-ниска покупателна способност от предходната година. "Това са мои лични наблюдения от хотела, който управлявам, но подобни са наблюденията и на останалите колеги от бранша", казва Стефан Георгиев.

Профил на туриста Ръстът на туристите в Слънчев бряг като цяло е около 5-10%. Като положителна тенденция се очертава разширяването на пътя от Поморие до Слънчев бряг, засиленото полицейско присъствие в курорта и редовните проверки на шума от нощните заведения.

В хотел "Степ" 80% от туристите са британци, около 15% скандинавци и останалите са от други националности. Половината са възрастни двойки, около 25% са семейства с деца и около 25% - младежи.

През последните години броят на семействата с деца и възрастните все повече започва да се увеличава за сметка на младежките групи, казват собствениците. В курорта има много проблеми за решаване, произтичащи главно от трудностите по поддръжка и доизграждане на инфраструктура, особено като се има предвид продължаващото увеличаване на легловата база. "Независимо от многото трудности обаче, следва да се отбележи, че Слънчев бряг е най-разпознаваемото име, свързващо се с летен морски туризъм в България в международен план. И това е резултат от работата на много хора за много години", казват собствениците на хотел "Степ".

3 коментара
  • 1
    mnogosamkrasiva avatar :-|
    mnogosamkrasiva

    Напиха се по веднъж тук на евтино и повече не им е интересно...

  • 2
    izt21595181 avatar :-|
    izt21595181

    България не може да се конкурира в ниския ценови сегмент, особено при липсата на войни и тероризъм в Турция, Египет, Мароко и пр. Не е и нужно, малък пазар като нашия не може да спечели нищо от евтин туризъм. България следва да си намери своята ниша, да повиши цените и качеството и да рекламира предимствата си. За много европейци и руснаци по-слабото слънце, по-умерените температури и не толкова солената морска вода са предимство и носят комфорт. А богатите търсят точно комфорта. Но има много да се работи за един цялостно завършен скъп продукт.

  • 3
    primerno avatar :-|
    primerno

    Първото изречение от статията е тотален контрапункт на заглавието.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK