Намусен сезон
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Намусен сезон

Намусен сезон

Южното Черноморие все още се надява да "спаси" лятото, но проблемите са много

4888 прочитания

Сложен сезон. Това е учтивата форма, с която обличат очакванията си туроператори и собственици на хотели по южното ни Черноморие. През февруари туристическите записвания бяха значително по-малко от миналата година и се заговори за драматичен спад. В края на март обаче отрицателните тенденции по Южното Черноморие са преодолени, казва председателят на Регионалната туристическа камара в Бургас Иван Иванов.

Към края на март Регионалната туристическа камара отбелязва общ ръст на записванията за сезон 2019 г. 1.55%. От камарата дори очакват туристическата година да приключи с ръст от 2% до 5% за Южното Черноморие.

Ако това се окаже вярно, ще е доста сериозна изненада. Силното завръщане на средиземноморските Турция, Египет и Мароко, които години наред бяха в криза, означава пренасочване на сериозна част от туристическия трафик натам. Достатъчно е да се погледнат данните на камарата за спад от 25% на германския пазар, който е един от основните за българския туризъм. Също неприятен е спадът в подобни измерения в скандинавските пазари, които бяха започнали да се отварят за нас миналата година.

Същите са очакванията и на летище Бургас. Оттам смятат, че спадът на трафика тази година ще е около 8%. Най-големите пазари за двете черноморски летища на "Фрапорт туин стар еърпорт мениджмънт" са Русия, Германия, Великобритания и Полша. Прогнозите са за спад на интереса към българското море сред немските и руските туристи и за ръст на полетите за Бургас и Варна от Великобритания, Полша, Чехия, Франция и Дания.

Хотелиерски неволи

"Извън засилената външна конкуренция на туристическия пазар у нас отварят врати няколко нови големи комплекса по Южното Черноморие, а това ще увеличи натиска върху цените", смята изпълнителният директор на "Тера тур сервиз" Лъчезар Тодоров. Според него това, което би довело до добри резултати през туристическия сезон, е внимателното следене на търсенето на туристическата услуга и своевременна адекватна реакция. Неговата компания планира да разшири услугите, които предлага - тази година "Тера тур сервиз" открива първия в България хотел само за възрастни. Новият "РИУ палас Слънчев бряг" е третият хотел на групата под бранда РИУ - след "РИУ Хелиос" и "РИУ Хелиос парадайз". Хотелът ще разполага с 340 стаи и 4 ресторанта. Инвестицията в "РИУ палас Слънчев бряг" е в размер на 55 млн. лева, като сумата не включва цената за придобиване на земята. След отварянето на "Риу палас Слънчев бряг" групата ще разполага с 2000 стаи на българското Черноморие.

За България свърши "романтичният" сезон, създаден миналата година от геополитическата обстановка и големите спадове в туристическите услуги в Турция, Тунис и Мароко, които сега се връщат силно на туристическия пазар, казва изпълнителният директор на "Дит хотели" Михаил Попов. Според него спадовете в записванията касаят не само България, но и Испания и Гърция. В тези две страни се забелязва драстично намаление от немския, холандския и руския пазар. Единственият добре работещ пазар преди началото на сезона е Англия, казва Попов. Очакванията му са за по-лош от миналия туристически сезон. Още по Нова година са отбелязани с около 30-40% по-слаби записвания. Сред причините за намаляване на туристите са по-студените лета в България през последните години и атрактивните Last Minute оферти, с които излиза Турция.

На този фон, директорът на "Слънчев бряг" АД Златко Димитров е оптимист: има добри шансове този туристически сезон в курорта да бъде успешен, защото хотелиерите и бизнесът в Слънчев бряг са гъвкави, смята той.

По данни на Регионалната туристическа камара за периода май – септември 2018 г. на летище Бургас са посрещнати 1 589 578 чуждестранни граждани, а за същия период през 2017 г. – 1 449 450, и е постигнат ръст 8.80%. Най-голям е ръстът на туристите от Словакия, особено за септември (с ръст 66.15%), а през октомври този ръст е още по–голям. Постигнат е ръст с 31% на туристите от Полша, като този пазар почти се доближава до традиционно големите пазари като Англия, Германия и Русия. С големи ръстове през изминалата година са и прибалтийските републики. По Южното Черноморие са посрещнали с 33.6% повече туристи от Литва. Ръстът при туристите от Латвия е 31%, Естония – 3.5%. За сезон 2018 г. унгарските туристи бележат ръст с 18.9% спрямо сезон 2017 г. През последните няколко години се забелязва непрекъснато увеличение на унгарските туристи по българското Черноморие. През 2018 г. са посрещнати на летище Бургас 212 065 английски граждани, а през 2018 г. – 242 961, което е ръст 12.71%. Според експертите той се дължи на подобреното обслужване, мерки за подбор на младежките групи от английските туроператори и качеството на вечерните програми, казват от Регионалната туристическа камара. Ръстът на германските туристи през 2018 г. пък е 17.7%. Според туроператорите и хотелиерите той се дължи на качеството на пакетите и обслужването, най-вече във високата категория хотели – 3, 4 и 5 звезди, както и на евтиния превоз с нискотарифните самолетни компании.

Отрицателни тенденции през изминалия туристически сезон се отчитат за скандинавския, руския пазар и Беларус. Туристите от Беларус са намалели с 25 000 души през 2018 г. Намаление с 8.5% отбелязват туристите от Белгия, от Франция – със 17.5%, от Нидерландия – с 9.2%, Швеция и Норвегия.

Какво да се прави със Слънчев бряг?

"Слънчев бряг" продължава старата си битка да получава парите от данъци, туристическите такси и такса смет, които сега постъпват в община Несебър. Най-големият морски курорт иска да ги ползва, за да поддържа инфраструктурата си. "Слънчев бряг" АД инвестира около 1.5 млн. лева за подготовката за новия туристически сезон – алейно осветление, улици, видеонаблюдение, подготовка за сигурността през летните месеци, поддържане на зелените площи и крайбрежната алея.

Според собствениците на хотели от "Тера тур сервиз" Слънчев бряг се нуждае от цялостно градоустройствено преосмисляне. "Курортът порасна твърде бързо и твърде хаотично. Нужно е специалисти да изследват това вече "заварено" положение и да дадат предложение как то да бъде преструктурирано в съвременен и атрактивен курорт", казва Лъчезар Тодоров. "Така може да се реши и зонирането (жилищна и хотелска част, шумна и спокойна), но също така и по-непосредствените проблеми – като достъп, задръствания и други. Недопустимо е след всеки дъжд улиците да се превръщат в реки и гостите на курорта да газят в локви дни наред."

Сложен сезон. Това е учтивата форма, с която обличат очакванията си туроператори и собственици на хотели по южното ни Черноморие. През февруари туристическите записвания бяха значително по-малко от миналата година и се заговори за драматичен спад. В края на март обаче отрицателните тенденции по Южното Черноморие са преодолени, казва председателят на Регионалната туристическа камара в Бургас Иван Иванов.

Към края на март Регионалната туристическа камара отбелязва общ ръст на записванията за сезон 2019 г. 1.55%. От камарата дори очакват туристическата година да приключи с ръст от 2% до 5% за Южното Черноморие.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

2 коментара
  • 1
    selofia avatar :-P
    Селофия

    е, всички мутри, построили хотели по морето, почват да плачат като ощипани ученички още преди сезона да е започнал..

    Ела, Ветко, изеж ма... помните ли тва?

    Но.. ИМА шанс.. у Египет пак взривиха турист бус... пък не се знае султан Ердоган, кат загуби изборите за кмет в Истанбул /Константинопол/, откъдето е тръгнал към Високата Порта, какво може да му щукне в ислямистката кратуна... Нов преврат... Да му се яви Мохамед... Взрив на Анталия, тоя... слънчак на турция...

    Ходете на планина! По добре за здравето и духа... все пак, ако обичате да лежите като дроб на плажа... преценете къде... там, където ви обичат.. където ще закачат детето... където ще ви предложат коктейла, който бармана смята, че ви подхожда на имиджа...
    Където жените са жени, мъжете - рицари а масите... кръгли.
    Да, намират се и в БГ... но няма да ви кажа.. къде.
    Сами е нужно да откриете... къде бара е до морето и морето е до бара... за ВАС!

  • 2
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев

    Хубаво сте посочили прогнози за растеж, ама данните които представяте сравняват 2018 и 2017 г. До колкото знам сме 2019 г. Като ще правите прогнози, хубаво е да ги подкрепите с някакви данни за посетителите или записванията.

    Освен това, броят на посетителите е само една статистика. Дори да докарат същия брой туристи, вероятно приходите ще са много по-малки. Все пак изоставането ще бъде наваксано само с по-изгодни цени. Извадете малко данни - интересна ми е темата, но вие нищо не казвате. Половината статия е анализ на 2018 г.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK