С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
2 25 май 2019, 14:31, 3498 прочитания

Намусен сезон

Южното Черноморие все още се надява да "спаси" лятото, но проблемите са много

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Сложен сезон. Това е учтивата форма, с която обличат очакванията си туроператори и собственици на хотели по южното ни Черноморие. През февруари туристическите записвания бяха значително по-малко от миналата година и се заговори за драматичен спад. В края на март обаче отрицателните тенденции по Южното Черноморие са преодолени, казва председателят на Регионалната туристическа камара в Бургас Иван Иванов.

Към края на март Регионалната туристическа камара отбелязва общ ръст на записванията за сезон 2019 г. 1.55%. От камарата дори очакват туристическата година да приключи с ръст от 2% до 5% за Южното Черноморие.


Ако това се окаже вярно, ще е доста сериозна изненада. Силното завръщане на средиземноморските Турция, Египет и Мароко, които години наред бяха в криза, означава пренасочване на сериозна част от туристическия трафик натам. Достатъчно е да се погледнат данните на камарата за спад от 25% на германския пазар, който е един от основните за българския туризъм. Също неприятен е спадът в подобни измерения в скандинавските пазари, които бяха започнали да се отварят за нас миналата година.

Същите са очакванията и на летище Бургас. Оттам смятат, че спадът на трафика тази година ще е около 8%. Най-големите пазари за двете черноморски летища на "Фрапорт туин стар еърпорт мениджмънт" са Русия, Германия, Великобритания и Полша. Прогнозите са за спад на интереса към българското море сред немските и руските туристи и за ръст на полетите за Бургас и Варна от Великобритания, Полша, Чехия, Франция и Дания.

Хотелиерски неволи



"Извън засилената външна конкуренция на туристическия пазар у нас отварят врати няколко нови големи комплекса по Южното Черноморие, а това ще увеличи натиска върху цените", смята изпълнителният директор на "Тера тур сервиз" Лъчезар Тодоров. Според него това, което би довело до добри резултати през туристическия сезон, е внимателното следене на търсенето на туристическата услуга и своевременна адекватна реакция. Неговата компания планира да разшири услугите, които предлага - тази година "Тера тур сервиз" открива първия в България хотел само за възрастни. Новият "РИУ палас Слънчев бряг" е третият хотел на групата под бранда РИУ - след "РИУ Хелиос" и "РИУ Хелиос парадайз". Хотелът ще разполага с 340 стаи и 4 ресторанта. Инвестицията в "РИУ палас Слънчев бряг" е в размер на 55 млн. лева, като сумата не включва цената за придобиване на земята. След отварянето на "Риу палас Слънчев бряг" групата ще разполага с 2000 стаи на българското Черноморие.

За България свърши "романтичният" сезон, създаден миналата година от геополитическата обстановка и големите спадове в туристическите услуги в Турция, Тунис и Мароко, които сега се връщат силно на туристическия пазар, казва изпълнителният директор на "Дит хотели" Михаил Попов. Според него спадовете в записванията касаят не само България, но и Испания и Гърция. В тези две страни се забелязва драстично намаление от немския, холандския и руския пазар. Единственият добре работещ пазар преди началото на сезона е Англия, казва Попов. Очакванията му са за по-лош от миналия туристически сезон. Още по Нова година са отбелязани с около 30-40% по-слаби записвания. Сред причините за намаляване на туристите са по-студените лета в България през последните години и атрактивните Last Minute оферти, с които излиза Турция.

На този фон, директорът на "Слънчев бряг" АД Златко Димитров е оптимист: има добри шансове този туристически сезон в курорта да бъде успешен, защото хотелиерите и бизнесът в Слънчев бряг са гъвкави, смята той.

По данни на Регионалната туристическа камара за периода май – септември 2018 г. на летище Бургас са посрещнати 1 589 578 чуждестранни граждани, а за същия период през 2017 г. – 1 449 450, и е постигнат ръст 8.80%. Най-голям е ръстът на туристите от Словакия, особено за септември (с ръст 66.15%), а през октомври този ръст е още по–голям. Постигнат е ръст с 31% на туристите от Полша, като този пазар почти се доближава до традиционно големите пазари като Англия, Германия и Русия. С големи ръстове през изминалата година са и прибалтийските републики. По Южното Черноморие са посрещнали с 33.6% повече туристи от Литва. Ръстът при туристите от Латвия е 31%, Естония – 3.5%. За сезон 2018 г. унгарските туристи бележат ръст с 18.9% спрямо сезон 2017 г. През последните няколко години се забелязва непрекъснато увеличение на унгарските туристи по българското Черноморие. През 2018 г. са посрещнати на летище Бургас 212 065 английски граждани, а през 2018 г. – 242 961, което е ръст 12.71%. Според експертите той се дължи на подобреното обслужване, мерки за подбор на младежките групи от английските туроператори и качеството на вечерните програми, казват от Регионалната туристическа камара. Ръстът на германските туристи през 2018 г. пък е 17.7%. Според туроператорите и хотелиерите той се дължи на качеството на пакетите и обслужването, най-вече във високата категория хотели – 3, 4 и 5 звезди, както и на евтиния превоз с нискотарифните самолетни компании.

Отрицателни тенденции през изминалия туристически сезон се отчитат за скандинавския, руския пазар и Беларус. Туристите от Беларус са намалели с 25 000 души през 2018 г. Намаление с 8.5% отбелязват туристите от Белгия, от Франция – със 17.5%, от Нидерландия – с 9.2%, Швеция и Норвегия.
Какво да се прави със Слънчев бряг?

"Слънчев бряг" продължава старата си битка да получава парите от данъци, туристическите такси и такса смет, които сега постъпват в община Несебър. Най-големият морски курорт иска да ги ползва, за да поддържа инфраструктурата си. "Слънчев бряг" АД инвестира около 1.5 млн. лева за подготовката за новия туристически сезон – алейно осветление, улици, видеонаблюдение, подготовка за сигурността през летните месеци, поддържане на зелените площи и крайбрежната алея.

Според собствениците на хотели от "Тера тур сервиз" Слънчев бряг се нуждае от цялостно градоустройствено преосмисляне. "Курортът порасна твърде бързо и твърде хаотично. Нужно е специалисти да изследват това вече "заварено" положение и да дадат предложение как то да бъде преструктурирано в съвременен и атрактивен курорт", казва Лъчезар Тодоров. "Така може да се реши и зонирането (жилищна и хотелска част, шумна и спокойна), но също така и по-непосредствените проблеми – като достъп, задръствания и други. Недопустимо е след всеки дъжд улиците да се превръщат в реки и гостите на курорта да газят в локви дни наред."

Капитал градове: Бургас

Текстът е част от специалното издание "Капитал градове: Бургас", посветено на черноморския град и региона. Изданието се разпространява заедно със седмичния "Капитал" в периода 10-16 май, но може да бъде закупено и самостоятелно.

Купете

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Да преборим умно битовата престъпност Да преборим умно битовата престъпност

Как интелигентните камери ще направят варненския регион много по-сигурно мяст

26 юни 2019, 1125 прочитания

Пазаруване, общуване и забавление на едно място Пазаруване, общуване и забавление на едно място

Новият търговски център извади Варна на картата на големите световни брандове и предлага безплатни зони за забавление на малки и големи

25 юни 2019, 1156 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Капитал градове" Затваряне
С кораб до Кавказ

"Порт България Уест" оперира единствената фериботна линия, която свързва Балканите с региона от другата страна на Черно море

Ръст, но все по-бавен

Глобалните инвестиции в реклама се забавят, докато пазарът в България продължава нараства

Повелителят на отпадъците

Централите на Христо Ковачки масово заместват въглищата с RDF и биомаса

Фонд на Рокфелер продава ритейл парка в Пловдив на групата "Химимпорт"

Активът се оценява на над 35 млн. лв., но дълговете са почти толкова

България изнася все повече машини и авточасти

Увеличението във външната търговия през 2015 г. идва основно от пазарите на ЕС. Спад има при суровините, но той е ценови

Хубаво е, но е фалшиво

Как изложба с фалшификати почти предизвика дебат за черния пазар на изкуство у нас

Power to the Robots

Албена Баева, артист и куратор на първата изложба в България на произведения, създадени в колаборация с изкуствен интелект